معماری امروز ایران به سمت غرب خیز برداشته است

۲۲م آذر ،

تلفیق هنر معماری ایرانی- اسلامی در ساخت و ساز امروز ایران نقش کمرنگ تری دارد.

علی برزویی، کارشناس معماری در گفتگو با خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: امروزه به همان میزان که مفاهیمی همچون مرکز، حومه و سیمای بصری شهر از اصول خود دور می شوند، نقش معما و برنامه ریز شهری هم از دایره المعارف سنتی اش خارج شده و به سمت ایده های غربی پیش می رود.
وی افزود: این نگرش غرب‌گرایانه در برخی معماران، درحالی اتفاق می افتد که اکثر کشورهای خارجی با تلفیق ایده ها و باورهای ملی خود به ایجاد یک اثر ماندگار معماری می پردازند.
برزویی با اشاره به کمرنگ شدن حضور مردم در فضا و کاهش نظارت عمومی گفت: خانه های امروز، خانه ای بدون همسایه است و  اگر پنجره ای داشته باشد رو به برهوت باز می شود و این درد غربت را نمی توان با هر تغییری در نقشه شهر و خانه درمان کرد.
وی ادامه داد: در جوامع  امروز، گذر زمان نه تنها سبب نوآوری نشده بلکه سبب کاهش فرهنگ و ارزش های فرهنگی، هویتی و زیبایی در ساختمانها شده و حتی از پیشرفت های پیشینیان نیز استفاده نکرده اند.
این معمار و انبوه ساز مسکن تاکید کرد: معماران امروز باید به یک قرن جنگ میان معماری مدرن و سنتی پایان دهند و بیش از آنکه مجذوب طرحهای غربی و بی هویت باشند به اصالت و الگوهای درخشان ایرانی بیشتر اهمیت بدهند./ص


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.