معماری بناهای تاریخی قزوین نشانگر تاریخ و هویت این شهر است

۰۵اردیبهشت،

به گزارش ایرنا، مهندسˈعلی فرخزادˈ، روز پنج شنبه به مناسبت گرامیداشت روز ˈمعمار ایرانی، هنر ایرانی، مکتب ایرانیˈ و نکوداشت مقام شیخ بهایی، که با حضور معماران و هنرمندان مطرح کشور و جمعی از مسوولان در سالن آمفی تئاتر شهید رجایی تربیت معلم قزوین برگزار شد، افزود: معماری ایرانی به شایستگی توانسته است گوشه هایی از تاریخ اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی قبل ما را به تصویر بکشد.

وی هنر معماری را هنر خلق فضا عنوان کرد و گفت: هنری که در آن ویژگی‏های خلق کردن باشد، دارای جایگاه ارزشمند و قابل توجهی است.

مهندس فرخزاد، ضمن گرامیداشت روز معمار، رشته معماری را در زمره هفت رشته اصلی مهندسی ساختمان دانست و گفت: این حرفه از جایگاه ویژه ای برخوردار است و به همین سبب دو روز از سال بنام معمار نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: مهمترین رسالت معماران توجه جدی به ساختارها و نیازهای اجتماعی و تغییر سیما و منظر شهری برای تحول در معماری است.

فرخزاد، بر لزوم توجه به معماری کهن و اسلامی در احداث ساختمانهای کوچک و بزرگ امروزی تاکید کرد و افزود: توجه به ساختارها و نیازهای اجتماعی هر شهر از مهمترین رسالت های معماران متخصص امروزی است که خوشبختانه تعداد آنها به نسبت سالهای قبل افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: تحول در عرصه معماری به خصوص در سیما و منظر شهری، نما و دکوراسیون داخلی باید از مهمترین اولویت ها و برنامه های کاری تمامی مهندسان معمار و مدیران مربوط در کشور باشد.

عضو هیات مدیره و رییس گروه تخصصی معماری استان قزوین نیز در این مراسم با بیان اینکه معماری هر جامعه ای نشات گرفته از تفکر و نگرش آن جامعه است یادآور شد: تغییر در نگرش اشخاص به خصوص مهندسان بر نحوه معماری و ساختمان سازی ها تاثیرگذار خواهد بود و معماری یک جریان میان رشته ای است که با موضوعات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ارتباط تنگاتنگی دارد.

ˈحامد مانی فرˈ در ادامه با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان طی پنج دوره فعالیت خود سه موضوع مهم را در دستور کار خود قرار داده است گفت: توجه به ارتقای جایگاه معماری قزوین در جهان اولین هدف تلقی می گردد که با برگزاری نشست ها، همایش ها و مسابقات تخصصی ممکن خواهد شد و در این راستا مسابقه طراحی ساختمان توسط نظام مهندسی ساختمان شهرستان بویین زهرا در آینده برگزار می گردد.

معاون اداره کل راه و شهرسازی استان افزود: افزایش اشتغال و درآمد مهندسین اهداف بعدی می باشند، چرا که در سایه تحقق آنها صلاحیت های تازهی برای مهندسین معمار در بخش دکوراسیون داخلی و نما تعریف خواهد شد و تعرفه خدمات فنی و مهندسی که کمتر از یک درصد از هزینه های ساختمان سازی را شامل می گردد ارتقاء خواهد یافت.

رییس انجمن صنفی مهندسان معمار استان قزوین نیز اظهارداشت: معماری اصلی ترین هنر در بین هنرهای هفتگانه مهندسی ساختمان محسوب می گردد چراکه دیگر هنرها در کالبد معماری جلوه گر شده است.

ˈمحمدرضا نوروزیانˈ با ابراز تاسف از اینکه شهرها و ساختمانهای امروزی به کسالت، سیاهی و بی هویتی دچار شده اند افزود: متاسفانه مهندسین معمار به تاریخ متمدن کشور در ساختمان سازی بی توجه می باشند در حالیکه بزرگان و گذشتگان این مهم را به خوبی متوجه شده بودند.

نوروزیان، معماری را در ارتباط با هنر معنادار و ماندگار برشمرد و افزود: با تاسیس خانه هنرمندان و تعاملی که با حوزه شهرسازی و معماری قزوین خواهد داشت، قبل پرافتخار خود را احیاء خواهیم کرد.

رییس انجمن صنفی مهندسین معمار استان در ادامه خواستار افزایش نرخ خدمات مهندسی در استان شد و ادامه داد: طی سالهای اخیر در این بخش افزایش مناسبی صورت نگرفته در حالی که تعرفه خدمات مهندسی در این خطه از دیگر استانهای کشور کمتر است.

وی گفت: یکی از اهداف مهم انجمن در سال ۹۲ برگزاری نشست مشترک انجمنهای صنفی مهندسین معمار کشور در قزوین است تا در سایه این حرکت انجمن ملی معماری ایران تشکیل شود.

در پایان از معماران پیشکسوت و اشخاصی که سالها به صورت تجربی در این حرفه مشغول به کار بودند در کنار هنرمندان استان که در سطح ملی مطرح می باشند همچون هادی مرزبان و محمد علی ساربان تجلیل شد.

۷۳۸۹/ ۶۱۴

انتهای پیام /*

Economic@irna.ir


www.irna.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.