معناى (تمور السماء….) در وصف روز قیامت

۲۴ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

و کـلمـه (مـور) – بـه طـورى کـه در مجمع البیان آمده – iبه معناى تردد و آمد و رفت چیزى چون دود است ، همچنان که دود در فضا مى پیچد و آمد و شد مى کند تا از بین برود.

به گزارش تفسیری مجله شبانه ممتاز نیوز، وبلاگ شهر رمضان در تازهترین نوشته خود آورده است:

راغب هم قریب iبه این معنى را بیان کرده و گفته : (به معناى جریان سریع است ).

به هر حال در این آیه شریفه ، اشاره اى است iبه درهم پیچیده شدن عالم آسمان ها که در آیـه شـریـفـه (اذا السماء انفطرت و اذا الکواکب انتثرت ) و آیه شریفه (یوم نطوى السماء کطى السجل للکتب ) و آیه (و السموات مطویات بیمینه ) نیز آمده .

هـمـچـنـان کـه جـمـله (و تـسـیـر الجـبـال سـیـرا) اشـاره اسـت بـه آن زلزله عـظـیـمى که قـبـل از قـیـام قـیـامـت در زمـین رخ مى دهد، و قرآن کریم در چند جا از آن یاد کرده ، مانند آیه شـریـفـه (اذا رجـت الارض رجـا و بـسـت الجـبال بسا فکانت هباء منبثا) و آیه (و سیرت الجبال فکانت سرابا).
بحث روایتى

(روایـاتـى دربـاره مـراد از طـور، بـیـت مـعـمـور و…. کـه بـدآنـهـا قـسم یاد شده است ) ۸
در تـفـسـیـر قـمـى در ذیل آیه (و الطور و کتاب مسطور) مى گوید: طور کوهى است در طـور سـیناء. (و iبه نقل از وى معلوم مى شود در سیناء سر زمینى است iبه نام طور که کوه طور در آن واقع شده ).

و در مـجـمـع البـیـان در ذیـل آیـه (و البـیـت المـعـمـور) بـه نـقـل از ابـن عـبـاس و مـجـاهـد مـى گوید: بیت معمور خانه اى است در آسمان چهارم ، و درست مقابل کعبه ، و از بس ملائکه براى عبادت در آن آمد و شد دارند همیشه معمور و آباد است . و از امـیـرالمـؤ مـنـیـن (عـلیـه السـلام ) هـم روایت شده فرموده : در هر روز هفتاد هزار فرشته داخل آن مى شوند، و چون بر مى گردند دیگر تا ابد آنجا را زیارت نمى کنند.

مـؤ لف : ایـن مـطلب را که بیت معمور خانه اى است در آسمان که ملائکه پیرامون آن طواف مـى کـنـنـد، در روایـات شـیـعـه و سـنـى هـر دو آمـده ، امـاروایـات در تـعـیـیـن مـحـل خـانـه مـذکـور اخـتـلاف دارند، در بیشتر آنها آمده که در آسمان چهارم واقع است . و در بعضى آمده که در آسمان اول است .

و بعضى دیگر محل آن را آسمان هفتم دانسته .

و نـیـز صـاحـب مـجـمـع البـیـان از عـلى (عـلیـه السـلام ) نـقـل کـرده کـه در تـفـسیر آیه (والسقف المرفوع ) فرموده : سقف مرفوع ، همان آسمان است .

و در تفسیر قمى از امام (علیه السلام ) نقل کرده که فرمود: سقف مرفوع ، آسمان ، و بحر مسجور، دریاها است ، که در روز قیامت افروخته مى شود.

و در مـجـمـع البـیـان در مـعـنـاى بـحـر مـسـجـور گـفـتـه : یـعـنـى دریـایـى مـمـلو – نـقـل از قـتـاده . و بـعـضـى گـفـتـه انـد: یـعـنـى افـروخـتـه و سـرخ شـده مـانـند تنور – نـقـل از مجاهد و ضحاک واخفش و ابن زید. بعضى هم گفته اند: دریاها در روز قیامت آتش مى شود و چون آهن سرخ مى گردد، آنگاه همه را iبه هم راه داده و iبه آتش دوزخ راه مى دهند.

منبع: تفسیر المیزان، ج ۱۹، در ذیل تفسیر سوره طور آیات ۱-۱۰


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.