معیارها و پیامدهای بدعت به بازار آمد

۱۳م آذر ،

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «بدعت» با عنوان فرعی «معیارها و پیامدها» با موضوع شناخت معنا و مفهوم بدعت و معیارها و ضوابط آن از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر انتشار یافت. این تحقیق پژوهشی است در شناخت حقیقت و معیار بدعت؛ همان چیزی که خود در اصل، عامل اطمینان و تطهیر بوده است ولی بعدها بعضی از آن سوء استفاده کردند و آن را ابزاری برای نابودی قرار دادند. این کتاب از چندین تحقیق تخصصی که از لحاظ تشریعی و تاریخی به بررسی این مسأله پرداخته بودند بهره جسته است و در کنار آن ها، مطالب و افکاری را که برای تکمیل بحث ضروری بوده، بر آن افزوده است.

این کتاب در چهار فصل نگاشته شده است؛ فصل اول به تشریح مباحثی چون «پیامد بدعت، بدعت در لغت و اصطلاح، بدعت در قرآن و حدیث، عوامل انتشار یافتن بدعت، تقسیم بدعت و بدعت در بدعت» پرداخته است. نگارنده در فصل دوم که نقش اهل بیت پیامبر علیهم السلام در مبارزه با بدعت ها موضوع آن است به مواردی از قبیل «جبر و تفویض، رأی و قیاس، تشبیه و تجسیم، نفی رؤیت، تصوف و رهبانیت و مبارزه با حرکت غالیان» پرداخته است.

فصل سوم با عنوان چیزی که سبب دارد بدعت نیست از کارهای منسوب به بدعت، جشن گرفتن در میلاد نبوی و مناسبت های اسلامی، رفتن به زیارت قبر پیامبر و ائمه و صالحان علیهم السلام، بررسی سبب قائلین به تحریم سفر به قصد زیارت قبر رسول خدا صلی الله علیه و آله و مناقشه در سبب ابن تیمیه بر تحریم بحث می کند.

فصل چهارم نیز با موضوع نمونه هایی از بدعت به بررسی مواردی از قبیل «نهی از متعه حج، اقامه نماز تراویح به جماعت، نماز ضحی و نمونه های دیگری از بدعت» اختصاص داده شده است.

بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، در قسمتی از این کتاب می خوانیم: «بدعت گذاران در هر زمانی، از عصر رسالت نبوی گرفته تاکنون، پیرو هواها و هوس های خود بوده اند؛ آنان که سنت را بدعت و بدعت را سنت می خوانند و دروغ می بندند، حرمت شریعت و رسالت را نگاه نمی دارند و عهد و پیمان هیچ مؤمنی را مراعات نمی کنند. آنان می خواهند احکام و سنت ها و نظریات نشأت گرفته از طبیعت و مطابق با منافع شخصی خود را که بر پایه هوس ها و پندارهای گمراهانه و نادرست استوار گشته است، بر خدای تعالی و پیامبرش تحمیل کنند. در نتیجه، ابتدای کار این بدعت گزاران از رأی و پیشنهاد آغاز می گردد، به گونه ای که ایده خود را بیان می کنند و به انتظار کسی می نشینند که آن را بپسندد و تأیید کند و چون فرصت مناسب دست داد، آن ایده را در دین داخل می کنند و به شریعت مقدس نسبت می دهند. سپس مردم را به سوی آن دعوت و بر طبق همان عقیده از مردم بازخواست می کنند و اگر قدرت بیابند، اشخاص را بر اساس آن مجازات می کنند و آزار می دهند.»
۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.