معیار اصلی انتخاب آثار جشنواره مد و لباس فجر سلیقه مخاطب است

۳۰م دیماه ،

شاه‌آبادی در گفت‌و‎گو با هنرآنلاین

معاون هنری وزیر ارشاد: معیار اصلی ما برای داوری و انتخاب آثار جشنواره سلیقه مخاطب است، ما می‌دانیم که یک ایرانی جنسی را طلب می‌کند که با فرهنگ و ذائقه خودش مطابقت داشته باشد.

حمید شاه‌آبادی در حاشیه جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره مد و لباس فجر دربارهٔ انتقاد طراحان از زمان انتشار یافتن فراخوان جشنواره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: با توجه به تجربه‌ای که از سال‌های قبل داشته‌ایم جشنواره نیاز به یک مرحله مقدماتی داشت. در واقع ما این کار را با نمایشگاه آبان انجام دادیم. یعنی ما در تیرماه امسال، طرح نمایشگاه آبان را داشتیم و گفتیم این نمایشگاه دارای مدل‌های بهاره است. همین کار را در سال قبل و در اسفند ماه برای نمایشگاه آبان انجام دادیم. در واقع یعنی ما فاز اول این طرح‌ را در تیرماه انجام دادیم و خروجی‌اش را در آبان‌ماه گرفتیم.

وی ادامه داد: بد نیست بخشی از این فضا سازی‌ها را اینگونه ببینیم. نمایشگاه آبان بخشی از پیکره جشنواره فجر ۹۱ ما بود. آن گروه از طراحانی که در سال قبل در کنار ما بودند در جریان بودند که جشنواره امسال به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود و هم اینکه همه آن کارهایی که برای آبان انجام شد در واقع مقدمه‌ای برای جشنواره فجر بود. اما این حرف دربارهٔ بخش دوم که مربوط به پوشاک آقایان است کاملا درست است. با این وجود باید به این نکته هم توجه داشت که این بخش تکمیلی است و در یک فاصله زمانی محدود انجام شده ما هم در این بخش انتظار گام اول را داریم نه چیزی فراتر از آن.

معاون هنری وزیر ارشاد افزود: معیار اصلی ما سلیقه مردم است. ما می‌دانیم که یک ایرانی جنسی را می ‍پسند و طلب می‌کند که با فرهنگ و ذائقه خودش مطابقت داشته باشد. بنا بر این شاخصه‌های ما کاملا مشخص است. اولین شاخصه این است که موازین شرعی در این البسه کاملا رعایت شده باشد و بتواند معرف لباس یک زن مسلمان در جامعه باشد. ثانیا در بخش پوشش علاقه مندیم که بخشی از طراحی این لباس‌ها را به فرهنگ و تمدن خودمان گره بزنیم.

شاه‌آبادی در پایان اضافه کرد: گاهی وقت‌ها لباسی‌هایی در اثر کثرت استعمال، فضا را تسخیر می‌کنند. اما حالت دیگری هم هست. گاهی یک لباس نمادها و المان هایی دارد که مخاطب را راهنمایی می‌کند به گزینش لباس ایرانی. این‌ها شاخصه‌هایی است که باید روی آن کار شود. ما برای طراحان تایین نمی‌کنیم که حتما در لباس‌هایتان از بته جقه و یا المان‌های دیگر ایرانی اسلامی استفاده کنید. ما از طراحان می‌خواهیم لباسی را طراحی کنند که شاخصه‌های دینی را داشته باشد و در عین حال با سلیقه عمومی مخاطب مطابقت کند.

انتهای پیام/۳۱


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.