مغز انیشتین را دانلود کنید!

خبرگزاری مهر: یک برنامه اجرایی از مغزی که فیزیک را متحول کرد برای آی پد رونمایی شده تا دانشمندان بتوانند به تصاویری از جزئیات مغز انیشتین دسترسی پیدا کنند.

در سال ۱۹۵۵ یک موزه پزشکی در شیکاگو ۳۵۰ اسلاید ظریف و با ارزش از مغز انیشتین تهیه کرد. این برنامه اجرایی که با استفاده از اسلایدهای مغز انیشتین ساخته شده به محققان این امکان را می دهد که مغز برنده جایزه نوبل را به گونه ای بررسی  کنند که گویی آن را زیر میکروسکوپ قرار داده اند.

استیو الندرز از مشاوران موزه ملی بهداشت و پزشکی شیکاگو که این برنامه را طراحی کرده است، گفت: برای این که ببینم دانشمندان چه چیزهایی کشف می کنند بسیار بی قرار هستم. تصور می کنم که انیشتین نیز از این کشفیات شگفت زده شود.

مغز انیشتین را دانلود کنید!

پس از درگذشت انیشتین یک پاتولوژیست به نام تواس هاروی با انجام یک کالبد شکافی مغز انیشتین را به امید اینکه محققان آینده بتوانند روی رازهای نبوغ وی تحقیق کنند از بدنش خارج کرد. هاروی نمونه هایی از این تحقیقات را روی یک منطقه از مغز انیشتین در سال ۱۹۹۹ منتشر کرد. این تحقیقات روی لوب آهیانه انجام و مشخص شد که این منطقه از مغز انیشتین از سایرین ۱۵ درصد بزرگتر بوده است. لوب آهیانه برای درک ریاضیات، زبان و روابط سه بعدی و فضایی نقش مهمی ایفا می کند.

دکتر فیلیپ اپستین عصب شناس و مشاور این موزه گفت: این برنامه جدید آی پد به محققان این امکان را می دهد که با نگاه کردن عمیق تر به مناطق مغز انیشتین که تجمع سلولهای عصبی در آن بیشتر از حد عادی است علت نبوغ وی را کشف کنند.

مغز انیشتین را دانلود کنید!

اما از آنجا که این اسلایدها از این بافت پیش از ظهور فناوریهای مدرن تصویربرداری ارائه شده ممکن است برای دانشمندان درک این مسئله که دقیقاً این اسلاید متعلق به کدام بخش از مغز انیشتین است دشوار باشد، اما این برنامه اجرایی اسلایدها را در منطقه خاص خود قرار داده است.

براساس اظهارات جاکوپو انسی از موسسه تحقیقات مغز دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو، تصاویر سه بعدی از مغز انیشتین وجود ندارد، آنچه موجود است اسلایدها یک اینچ در سه اینچی است که تنها یک بخش از مغز را تشکیل می دهند.

انسی نمونه دیجیتالی از مغز هنری مولیسون را که در سال ۱۰۰۸ پس از سالها فراموشی از دنیا رفت تهیه کرده است تا از آن برای تحقیقات علمی استفاده کند، مولیسون خود در زمان حیات در این تحقیقات حضور داشت و حضور وی موجب درک تازه ای از یادگیری و حافظه شده بود.

درحال حاضر یک وب سایت از تصاویر قابل جستجو با بیش از ۲۴۰۰ اسلاید از تمام مغز مولیسون وجود دارد که در دسامبر امسال در دسترس عموم قرار می گیرد.

جیم پاگلیا عضوهیئت مدیریه این موزه اظهار داشت: این برنامه اجرایی می تواند الهام بخش نسل جدیدی از عصب شناسان باشد.

برنامه اجرایی مغز انیشتین برای غیر دانشمندان با قیمت ۹٫۹۹ دلار قابل دانلود است.


مجله اینترنتی برترین ها سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.