مغز اینشتین در آی‌پد!

نوشته شده توسط علیرضا مجیدی در تاریخ ۵ مهر

اینشتین اجازه نداده بود که بعد از مرگ، روی مغزش تحقیقات علمی انجام شود، اما آسیب‌شناس بیمارستان پرینستون -توماس هاوری– در سال ۱۹۵۵ بعد از مرگ اینشتین، بدون اجازه، مغز او را برداشت، مغز را به بیش از ۲۰۰ قطعه برش داد و آنها را در فرمالدئید قرار داد تا از فساد در امان بمانند و در نهایت آنها را به خانه برد!

بعد از اینکه هاروی از پس دادن مغز اینشتین اجتناب کرد، علیرغم اینکه پسر اینشتین رضایت داده بود، او از کارش اخراج شد.


هاروی در زمانی که مغز اینشتین را برش می‌داد

اما به تازگی اپلیکیشنی برای آی‌پد منتشر شده است که برای نخستین بار به کاربرانش اجازه می‌دهد به صورت خیلی دقیق قطعات مغز اینشتین را ببینند، این اپلیکیشن رایگان نیست و برای دانلود آن باید ۹٫۹۹ دلار بپردازید. این اپلیکیشن تصاویر ۳۵۰ برش مغز اینشتین را که در حال حاضر در موزه ملی پزشکی و سلامن در سیلور اسپرینگ نگهداری می‌شوند، دارد.

این اپلیکیشن همچنین تصاویر میکروسکوپی بافت‌های مغز اینیشتین را هم داراست.


هاروی در ۹۴ سالی با برشی از مغز اینشتین

در زمان مرگ اینشتین MRI در دسترس نبود، بنابراین مدل سه‌بعدی‌ای از مغز اینشتین ایجاد نشد و به درستی مشخص نیست که نمونه‌هایی هم که در اپلیکیشن حاضر در دسترس هستند، از لحاظ آناتومیک متعلق به کدام قسمت مغز اینشتین هستند، اما فناوری ما در حال حاضر اجازه می‌دهد که در صورتی که نابغه دیگری مثل اینشتین پا به عرصه گیتی نهد، از مغز او یک مدل سه‌بعدی تعاملی ایجاد شود.

هاروی قطعات مغز اینشتین را برای دانشمندام مختلف فرستاد، اما شاید بهترین تحقیات را خود وی در این ۵۷ سالی که از مرگ اینشتین گذشته، انجام داده است، در سال ۱۹۹۹ او مقاله‌ای که در مجله علمی لنست به چاپ رسانید که نشان می‌داد، قسمت آهیانه‌ای مغز اینیشتین که مسئول پردازش ریاضیات، زبان و درک سه‌بعدی، نسبت به آدم‌های معمولی، ۱۵ درصد بزرگ‌تر بوده است.

Print FriendlyPrint Get a PDF version of this webpage PDF

پستهای مشابه

  1. سالروز درگذشت آلبرت اینشتین
  2. وقتی اینشتین شرمنده می‌کند!
  3. یک اپلیکشن خوب اندروید، برای گوش کردن به موسیقی
  4. هکرهای آماتور زمان


یک پزشک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.