مغز چقدر در ظرف آزمایشگاه زنده می‌ماند؟!

یک دانشمند علوم اعصاب دانشگاه نیویورک موفق به ابداع شیوه‌ای شده که بتوان مغز یک خوچکه هندی جوان را برای یک روز کامل کاری در یک مخزن پر از مایعات به شکل زنده نگهداری کرد.

دانشمندان تاکنون توانسته‌اند مغز سگها، گربه‌ها و میمونها را برای مدت کوتاه به شیوه‌های مختلف در خارج از بدن این حیوانات به شکل زنده نگهداری کنند اما موفق‌ترین آماده‌سازی کل مغز یک پستاندار در اوایل دهه ۱۹۸۰ انجام شده بود.

دکتر رودولفو لیناس از مرکز پزشکی لانگون دانشگاه نیویورک و همکارانش برای انجام این کار، حیوان را بیهوش و سینه آن را باز کرده و با تزریق سالین سرد به آئورت صعودی، مغز را خنک کردند.

محققان پس از استخراج مغز از جمجمه، آنرا به انتهای یک مخزن با نخ بسته و اطراف آنرا با مهره‌های شیشه‌ای پر کردند تا در اطراف نچرخد. آنها با تزریق مستقیم محلولی از قند، الکترولیتها و اکسیژن محلول به یکی از شریانهای ستون فقرات توانستند مغز را زنده نگه دارند.

خوکچه‌های هندی یک حیوان مناسب برای این آماده‌سازی محسوب می‌شوند چرا که شریانهای ستون فقرات آنها قابل دسترسی بوده و از مغز کوچکی برخوردارند.

آماده‌سازی لیناس به محققان اجازه داد تا با الکترود به آن ضربه زده، دارو به آن تزریق کرده یا آن را از هر جنبه و زاویه با تمام مدارهای سالم این عضو مطالعه کنند.

اگرچه در حال حاضر، تنها تعداد انگشت‌شماری از آزمایشگاهها هنوز از این رویکرد استفاده می‌کنند و بسیاری از فیزیولوژیستها آزمایشات خود را بر روی حیوانات کامل یا قطعاتی از بافت مغزی زنده در ظروف آزمایشگاهی انجام می‌دهند.

دلیل این امر به گفته دانشمندان آن است که آماده‌سازی به عنوان یک سیستم مدل برای مطالعه مغز کار بسیار سخت و پرهزینه‌ای است.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.