مفاسد ناشی از مجرد بودن با بگیر و ببند حل نمی شود

 غلامعلی حداد عادل نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز پنجشنبه ۹ خرداد در گفتگوی زنده رادیویی با برنامه پرس و جو که به مدت یک ساعت از رادیو جوان پخش شد به پرسشهای مختلف که عمده آنها در مورد مشکلات مربوط به قشر جوان بود، پاسخ گفت.

وی در ابتدا با اشاره به آنچه وضعیت مطلوب دانش آموزان و دانشجویان ایرانی از نظر علمی در جهان خواند بر لزوم توسعه فلسفه به مفهوم کلی آن یعنی اندیشیدن و فکرکردن در مراکز آموزشی کشور تاکید کرد و گفت: بنده فکر کردن را اساس زندگی در جامعه می دانم و معتقدم حکومتی موفق است که مردم را متفکر بار بیاورد.

وی افزود: اگر از من بپرسند خوشبخت چه کسی است پاسخ من این است که خوشبخت کسی است که یاد گرفته باشد فکر کند.

حداد عادل اضافه کرد: دانشجویی که در دوره دانش آموزی یاد نگرفته باشد فکر کند، کارش در دانشگاه سخت است. شما می دانید که امروزه در دنیا بحث آموزش فلسفه حتی به رده سنی کودکان هم برده اند یعنی این مسئله در دبستان ها دارد تدریس می شود یعنی کاری می کنند که بچه از بچگی فکر کردن را یاد بگیرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چه برنامه ای برای ایجاد روحیه امید و نشاط در جامعه به خصوص در بین جوانان دارید، گفت: این ماها مسئولان و مدیران هستیم که باید خودمان را جای جوانها بگذاریم. ما باید مثل جوانها فکر کنیم و سعی کنیم بفهمیم جوانها چه می خواهند و نباید توقع داشته باشیم که جوانها خودشان را شکل ما دربیاورند.

وی تاکید کرد: یکی از دام ها و توطئه هایی که برای ما پهن کرده اند، ناامید کردن جوانهاست؛ شبکه های ماهواره ای جز ناامیدی هیچ چیزی به ملت ایران تحویل نمی دهند. سایتهای اینترنتی جز ناامید کردن جوانها وظیفه دیگری ندارند.

حداد عادل یادآور شد: راه حل من برای اینکه روحیه امید و نشاط در جوانها تقویت شود، توجه به ورزش است؛ ورزش ذاتا نشاط آور است، اعتماد به نفس ایجاد می کند. راه حل دوم من در این خصوص توجه به هنر است. جوانها خیلی مجذوب هنر هستند باید حقیقت را در جامعه با ابزار هنر بسته بندی کنیم و تحویل جوانها بدهیم. شما می بینید که بعضی وقت ها حتی کالاهای بد اگر بسته بندی خوب داشته باشد، مشتری دارد. حال اینکه در اینجا مسئله اخلاق و معرفت در میان است. ما باید اخلاق اسلامی را با بسته بندی هنر به جامعه و خصوصا جوانها ارائه کنیم.

این نامزد انتخابات یازدهم ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه او در صورت پیروزی در این رقابت همه هنرها را توسعه خواهد داد، گفت: باید جوانها را نه فقط به عنوان تماشاگر بلکه به عنوان بازیگر وارد عرصه هنر کنیم.

حداد عادل افزود: چیزی که من قول می دهم حتما عملی کنم تقویت روحیه کار دسته جمعی است. مدیران ما باید کارهایشان را طوری طراحی کنند که بشود آن را به صورت دسته جمعی انجام داد مثل پاکیزگی محیط زیست. آخرین نکته ای که من در ایجاد روحیه نشاط در جوانها به عنوان برنامه در سرلوحه کارم دارم توجه به کتاب، کتابخوانی و کتابخانه است. این مسئله می تواند در ایجاد آگاهی و تقویت روحیه نشاط وامید در جوانها موثر باشد.

وی سپس گفت: ما برای اینکه جامعه ای برخوردار از آرامش عمومی داشته باشیم باید این آرامش در تک تک افراد وجود داشته باشد، اگر افراد آرامش درونی نداشته باشند اینها بعدا بروز می کند.

حداد عادل با ذکر مثالی دراین خصوص گفت: آدمی را در نظر بگیرید که با چاقو صندلی اتوبوس را پاره کرده است البته خوشبختانه این موارد در دوره فعلی کمتر اتفاق می افتد اما یک روانشناس در مواجهه با چنین فردی متوجه می شود که در او یک عدم تعادل وجود دارد که او را به این کار خلاف کشانده است.

نامزد انتخابات یازدهم ریاست جمهوری افزود: ایجاد آرامش درونی با تربیت مذهبی میسر است و اصولا یکی از نتایج تربیت مذهبی، آرامش است. در قرآن هم آمده است که مومنین اعتدال و آرامش درونی دارند. دلیل اینکه در ماه مبارک رمضان جرم و جنایت پایین می آید برای این است که ماه رمضان آرامش آور است.

حداد عادل ریشه امنیت و آرامش را ایمان مذهبی توصیف کرد و یادآور شد: البته در تربیت هم باید جانب اعتدال را رعایت کرد و به نیازهای روحی روانی افراد توجه کرد. کسی که در دوران کودکی و نوجوانی لذت هنر را نچشیده باشد، متعادل بار نمی آید. یکی از آثار تربیتی هنر این است که آدم را متعادل می کند.

وی همچنین از افزایش برنامه های شادی آور و کاهش برنامه های اندوهبار در دولت خودش خبر داد و گفت: ما به عنوان مدیران جامعه باید جامعه را شاد نگه داریم. افزایش برنامه های شادی آور جزو وظایف ما است. غم و غصه و اندوه هم باید استثناء باشد. علی الاصول مردم کمتر اهل گریه و بیشتر اهل شادی هستند. حکومت باید برنامه ریزی برای شادی را در دستور کار خودش قرار دهد.

حداد عادل ادامه داد: البته ایجاد آرامش و امنیت اجتماعی احتیاج به تدبیرهای انضباطی و انتظامی هم دارد یعنی اگر ما پارک و تفریح گاه درست می کنیم برای مردم، باید نیروی انتظامی به عنوان مظهر اقتدار نظام در کنار مردم باشد که امنیت مردم را در جامعه حفظ کند. همه اینها باید به کمک هم بیاید ولی باز هم می گویم که ریشه آرامش در درون است.

غلامعلی حداد عادل همچنین در پاسخ به سوالی درباره راهکارهایی برای مهار تورم در جامعه گفت: مقدار زیادی از مسائل تورم به گران شدن ارز برمی گردد، گران شدن ارز هم ناشی از کمبود ارز است. و فشارهایی که دشمنان وارد کرده اند منشاء همه این مشکلات است ما باید خودمان را برای پیروزی در جنگ اقتصادی آماده کنیم. همانطور که در جنگ تحمیلی صدام، فداکاری کردیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود دولت باید با توجه به وضع ارز، در توزیع ارز انضباط ایجاد کند و ارز را به محصولاتی اختصاص دهد که اولویت دارند. دولت باید سعی کند نرخ ارز را ثابت نگه دارد تا از تلاطم بازار که موجب بی نظمی و سرگردانی مردم می شود جلوگیری کند.

وی ادامه داد دولت باید با نظارت دقیق تر در بازار، نرخ ارز را تثبیت کند و بازار را رونق ببخشد و از هرج و مرج در مصرف جلوگیری کند و کاری کند که با همین مقدار ارز محدود هم بتوانیم به نیازهای اولیه جامعه برسیم. ما باید تلاش کنیم هم تحریم ها را دور بزنیم و هم از غیر از تولید نفت، تولید ثروت کنیم. اگر تدبیر کنیم و تقوا داشته باشیم می توانیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و با ایجاد رونق اقتصادی، تورم را کم و بعد از مدتی متوقف کنیم تا با افزایش تولید ملی کاری کنیم رفاه در جامعه بیشتر شود.

غلامعلی حداد عادل در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی اش از نحوه اجرای قانون هدفمندی رایانه ای و برنامه دولتش در این خصوص تاکید کرد: ما نمایندگان مجلس وقتی قانون هدفمندی یارانه ها را تثبیت می کردیم، به این موضوع هم توجه کردیم که آیا پول نقد به دست مردم دادن سبب نمی شود که عده ای این پول را صرف چیزهایی کنند که خیلی ضرورت ندارد و برای مصارف ضروریشان کم بیاورند؟

وی با اشاره به نظرات مختلفی که در زمان تصویب این قانون در مجلس وجود داشته است ادامه داد: در نهایت جمع بندی این شد که یارانه به صورت نقدی به مردم داده شود، ولی راهش این است که به مردم گفته شود این ۴۵۵۰۰ تومانی که در ماه به شما داده می شود برای این است که با افزایش قیمت آب و گاز و برق و حامل های انرژی هزینه های شما هم بالا می رود و لذا ما می خواهیم برای شما جبران شود. در واقع در اجرای قانون هدفمندی رایانه ها باید برنامه های آگاهی بخش هم مد نظر قرار گیرد که صدا و سیما هم در این زمینه وظیفه مهمی دارد.

حداد عادل در ادامه در پاسخ به سوالی درباره مشکلات جوانان، بحث ازدواج، افزایش سن ازدواج در بین آنها شده است، از اجرای یک طرح جامع برای حل این مشکل در صورت موفقیتش در کارزار انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و گفت: من اگر موفق به تشکیل دولت شوم، از همان ابتدا برای ایجاد نهضت ازدواج آسان برنامه ریزی می کنم. متاسفانه الان طوری شده که ازدواج سخت شده است، در واقع حلال سخت و حرام آسان شده است. ما باید کار را برعکس کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه ازدواج و مسائل مربوط به زناشویی به صورت یک تابو درآمده است یعنی کمتر کسی جرات می کند وارد این عرصه شود. مسئله مفاسد ناشی از مجرد بودن، با بگیر و ببند حل نمی شود، راه حل من این است که کاری کنیم خانواده تشکیل شود و طلاق کم شود.

حداد عادل با اشاره به تاکیدات قرآن کریم بر ضرورت تشکیل خانواده در سنین پایین گفت: ما باید راه های همسریابی را منطقی و مراسم ازدواج را هم ساده برگزار کنیم. در حال حاضر آنقدر سنت های پوچ و بی معنا گرداگرد اصل مسئله ازدواج را گرفته که نیاز جسمی و جنسی جوانان فراموش شده و همه دنبال کارهای غیر ضروری و پر هزینه کردن ازدواج هستند.

حداد عادل اعلام جزئیات بیشتر از طرح موسوم به نهضت ازدواج آسان خود را به زمان دیگر موکول کرد و یادآور شد: مسئله عزب ماندن و خانواده تشکیل ندادن باعث بسیاری مفاسد است؛ بسیاری از بد حجابی ها و آرایش های زننده و مد گرایی ها ناشی از دغدغه هایی است که جوان ها دارند که مبادا بی همسر بمانند، ما باید کاری کنیم که همسریابی و همسرداری به کار عادی و راحت تبدیل شود.

غلامعلی حداد عادل درباره برنامه هایش برای ایجاد اشتغال در کشور گفت: مسئله اشتغال با ایجاد زیرساخت ها حل می شود، وقتی حدی ایجاد می شود چند صد هزار هکتار زمین به زیر کشت می رود و این ایجاد اشتغال می کند، دولت باید امکان سرمایه گذاری بخش خصوصی را فراهم کند تا کارهای تازه صورت گیرد.

وی با ذکر مثالی یادآور شد اگر به قبل از انقلاب برگردیم ما تقریبا چیزی به نام تولید ماهی پرورشی در کشور نداشتیم اما خوشبختانه امروزه در هر روستایی که حتی رود کوچکی از کنار آن می گذرد، بسیاری در حال پرورش ماهی هستند که این به تولید گوشت کشور هم کمک می کند. بخشی از مشکل اشتغال جوانان هم به غلط بودن شیوه های رایج در آموزش عالی ما مربوط می شود. ما بی جهت رشته هایی را توسعه داده ایم که بازار کار ندارند. الان در رشته هایی مثل علوم انسانی که رشته خود بنده نیز هست از ۴٫۵ میلیون تعداد کل دانشجویان کشور شاید حدود ۲٫۵ میلیون آنها در این رشته ها تحصیل می کنند. اینها لیسانس می گیرند، فوق لیسانس می گیرند ولی چون شغلی در بازار کار پیدا نمی کنند می ایستند کنار خیابان بیکار. در حالی که در شهر آنها کارگاه ها منتظر کارگر ماهر هستند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر بی جهت آموزش عالی را در قالب دانشگاه آزاد به صورت حساب شده توسعه می دادیم این قدر با مشکل بیکاری مواجه نبودیم، توسعه دانشگاه هایی مثل دانشگاه علمی کاربردی می تواند از بیکاری هایی که در اثر اشتباه ما در توسعه آموزش عالی ایجاد شده است، جلوگیری کنیم .

حداد عادل افزود: من همیشه و در طول ۲۰ سال گذشته به وزرای آموزش و پرورش تذکر داده ام که چرا ما باید در دورافتاده ترین روستای کشور همان نظام آموزشی را اجرا کنیم که در قلب پایتخت و کلان شهرهایی مانند اصفهان و تبریز اجرا می شود. آیا نباید اقتضای محیط آنها را در نظر بگیریم؟ وقتی به یک دختر روستایی ۱۲ سال چیزی را یاد می دهیم که به درد زندگی او در روستا نمی خورد، چه توقعی داریم که در روستا بماند.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه متاسفانه روستاهای ما با مرگ روستائیان، می میرند افزود: ما معتقدیم از نظر کرامت انسانی هیچ فرقی بین یک روستایی و یک شهری نیست. روستایی هم باید زندگی مرفهی داشته باشد و این در صورتی است که بتواند روستایی بماند و ساخت انواع صنایع دستی که قابلیت تحقق دارد، به او آموزش داده شود. چرا نباید در دانشگاههای ما رشته های مثل فرش بافی برای خانم ها و یا زنبورداری برای آقایان وجود داشته باشد.

حداد عادل اضافه کرد: من در صورتی که در این انتخابات موفق شوم، همان مسیری را که از اول انقلاب تا الان طی کرده ام، با صحت بیشتر دنبال می کنم. الان روستاهای ما خیلی پیشرفت کرده است، شما در هر استان می بینید که آموزش عالی در آن توسعه پیدا کرده است و بیمارستان های مجهز و پزشکان متخصص خیلی زیاد شده اند.سابق بر این روستایی دندانش را با گازانبر می کشید ولی الان مشکلش این است که چرا در روستایش آم آر آی ندارد. این نشانه توسعه روستاهای ما بعد از انقلاب است و ما باید این راه را با قدرت ادامه دهیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سئوال آخر مجری برنامه رادیویی پرس و جو از شبکه رادیوی جوان مبنی بر اینکه چه رفتاری با منتقدان خود خواهد داشت، گفت: جامعه را دو گونه می شود اداره کرد یکی اینکه دائما سقف بندی ایجاد کنیم و بر طبل ستیزه گری بکوبیم و یا اینکه نگاه وحدت بخش داشته باشیم. نگاه من نگاه وحدت بخش است. کارنامه من در طول انقلاب نشان می دهد که بنده اهل کوبیدن بر طبل ستیزه نیستم.

وی افزود: من حرف منتقدان سیاسی خودم را می شنوم و عیب های کار خودم را از نقدهای سازنده آنها پیدا و آنها را رفع می کنم.امیدوارم روزی در جامعه ما فرهنگ انتقاد کردن رواج پیدا کند تا ما به جای انتقاد کردن، به یکدیگر تهمت نزنیم و سیاه نمایی نکنیم.

مهر

[del.icio.us] [Facebook] [Google] [Technorati] [Twitter] [Yahoo!] [Email]

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.