مفهوم انقلاب ، محور اصلی شعر شاعران امروزکشور است

۲۰ شهریور – ۰۳:۳۹:۱۵ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

برگزیده نخستین جشنواره شعر انقلاب:

بزرگنمایی:  

یک هنرمند جوان گفت: محور اصلی شعر شاعران امروز کشور، مفهوم کلی “انقلاب” است و شاعران پس از پیروزی انقلاب اسلامی شعرهای خوبی در این زمینه سروده اند.
به گزارش خبرگزاری ممتاز، مریم عمارلو در خصوص وضعیت شعر انقلاب گفت: شعر انقلاب پس از رویداد تاریخی انقلاب اسلامی ایران،  بسیار کمرنگ شده بود؛ ولی خوشبختانه پس از جنگ تحمیلی ،شاعران زیادی شعرهایی با مضامین و مفهوم انقلاب، جنگ و دفاع مقدس ،پایداری، عدالت و استعمار ستیزی و …  سروده اند که امروز ه این مفاهیم محور شعر بسیاری ازشاعران است.
این شاعر جوان ادامه داد: امروزه در سطح کشور شعرهایی همچون اشعار سپیده کاشانی، علی معلم دامغانی، اسرافیلی، نصرا… مردانی، حمید سبزواری و از این دست که خاص انقلاب اسلامی باشد، کمتر مشاهده می شود. ولی رویکرد به حوزه هایی  مثل دفاع مقدس، بسیج و شعر آیینی قابل توجه است.
برگزیده نخستین جشنواره شعر انقلاب،  پرهیز از کلیشه ای بودن شعر، بیان واقعیت، حضور اندیشه و آگاهی در شعر را از مهمترین ویژگی های شعر انقلاب برشمرد و افزود: مسلماً شعر از نثر و سخن معمولی  بر مخاطبان بیشتر تاثیر خواهد گذاشت به شرط اینکه از قالب و زبان مناسبی بهره برده و از سطحی نگری پرهیز کند.
عمارلو یکی از آفت های شعر را  سفارش پذیری آن دانست و گفت: شاعران  باید از سرودن شعرهای سفارشی پرهیز کنند و شعرها را از دریچه ی نگاه خود به جهان پیرامون شان بیان کنند.
شاعر مجموعه شعر “می نویسم بهار در راه است” در خصوص وضعیت شعر کلاسیک کشور گفت: شعر کلاسیک با توجه به پیشینه ی قوی و غنی که  این قالب شعری در کشور دارد، همچنان پیشتاز است و بیش از ۷۰ درصد شعرهای منتشر شده در زمینه شعر انقلاب سنتی یا کلاسیک است .
شعر های این هنرمند جوان در بیش از ۴۰ جشنواره ی کشوری و چندین جشنواره ی استانی حائز رتبه های برتر و برگزیده شده است. اولین مجموعه شعر وی با عنوان  « باران، شروع فصل دلتنگی ست» در سال ۱۳۸۹ به چاپ رسیده است.
شایان ذکر است زمان مهلت ارسال آثار به دومین جشنواره شعر انقلاب طبق اعلام دبیرخانه این جشنواره به مدت یک ماه تمدید شده است. بنا بر این خبر علاقمندان به شرکت در این جشنواره تا ۱۰ مهرماه فرصت دارند آثار خود را پس از ثبت در سایت مرکزی محافل و جشنواره های حوزه هنری به آدرس www.artfest.ir به دبیرخانه این جشنواره به نشانی تهران، خیابان سمیه نرسیده به خیابان حافظ، صندوق پستی ۱۶۷۷/ ۱۵۸۱۵ارسال کنند.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۹۱۰۱۵۳۹۱۵۹۲۹


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.