مقابله با خشکی پوست چرا و چگونه

گردآوری توسط گروه آرایش و زیبایی ممتاز نیوز

dry-skin-medical-illustration-effects-35404009

پوست  خیلی از افراد خشک می باشد. اما پوست  چرا خشک می شود؟ پوست   وقتی  خشک می شود که  خارجی ترین لایه پوست یا همان اپیدرم شکننده می شود. اما علت خشک شدن اپیدرم چیست؟

اپیدرم خشک می شود زیرا سلول های مرده پوست بجای افتادن، بر روی هم انیاشته می شوند. زمانی که سلول های مرده بر روی هم انباشته می شوند ، پوست خشک و پوسته پوسته می شود. این امر در پوست های خشک بسیار رایج است.

پوست های خشک آب خود را از دست می دهند و در نتیجه شکننده و حساس می گردند. تنها راه درمان خشکی پوست رساندن آب کافی به پوست و محافظت از آن است.

بسیاری از عوامل خارجی در خشکی پوست مؤثر هستند که در مقالات قبلی به آنها اشاره شده است. عوامل بسیاری از جمله مواد شوینده و شیمیایی، صابون های قوی، آب داغ، بسیاری از بیماری ها و عدم مرطوب سازی پوست و غیره در خشک کردن پوست مؤثر هستند.

اما علت اصلی خشکی پوست کاهش میزان چربی تولیدی پوست است. کاهش تولید چربی پوست از سن ۲۰ سالگی  آغاز می گردد که البته این امر با عوامل بسیاری از جمله وراثت ارتباط دارد.

چربی پوست همانند یک لایه محافظتی از لایه خارجی پوست حفاظت می کند و آب مورد نیاز پوست را حفظ می کند. هنگامی که تولید چربی کاهش می یابد پوست خشک می شود.

یکی دیگر از دلایل اصلی خشکی پوست مربوط به عوامل مرطوب کننده طبیعی پوست می باشد. این عوامل در سلول های اپیدرم وجود دارند که با جذب آب و حفظ آن موجب رطوبت پوست می گردند ولی درباره چربی پوست، بدن اغلب عوامل مرطوب کننده طبیعی را که اثرات خشکی پوست را خنثی می کنند تولید نمی کند.

با توجه به مسایل مذکور، چند نکته بسیار مهم برای جلوگیری از خشکی پوست وجود دارد که با توجه به آنها می توانید از خشکی پوستتان جلوگیری نمایید که در ادامه به بیان آنها خواهیم پرداخت:

پوست خود را بیش از حد نشویید و با حوله زبر و خشن، محکم پوستتان را خشک نکنید زیرا آب پوست بدن از بین می رود.

به میزان کافی آب بنوشید و از میوه ها و سبزیجات به میزان لازم مصرف نمایید.

بدون دستکش کار نکنید.

همیشه با کمک مرطوب کننده های مناسب پوستتان را مرطوب نگه دارید.

بیش از اندازه با شامپوها و صابون ها پوست بدنتان را نشویید.

از آب داغ برای شستن ظروف و یا استحمام استفاده نکنید.

منبع : www.mahsho.com


مجله آرایش و زیبایی ممتاز نیوز » زیبایی, پوست, مو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.