مقابله با دریازدگی

گردآوری توسط گروه گردشگری ممتاز نیوز

برخی افراد تمایل دارند به مسافرت دریایی بروند و با وسایلی مانند قایق و کشتی سفر کنند، اما شاید با مشکلی به نام دریازدگی آشنا نباشند و درباره آن اطلاعات کافی نداشته باشند.

معمولا در سفرهای دریایی به علت حرکات پی در پی قایق و کشتی که در اثر برخورد با موج های دریا ایجاد می شود، افراد مدام در حال تلوتلو خوردن هستند و حرکت مدام سر آنها، سبب تحریک بیش از حد گوش داخلی می شود. مجاری نیم دایره ای موجود در گوش داخلی در اثر تکان بیش از حد، دچار مشکل می شوند و در مایع آندولنف موجود در مجاری نیم دایره ای، حرکات غیرمعمولی انجام می گیرد. در نتیجه عوارضی مانند استفراغ، تهوع، سردرد، احساس عدم تعادل و گیجی در فرد ایجاد می شود. معمولا جلوگیری از دریازدگی خیلی راحت تر از درمان آن می باشد، زیرا اگر در طی سفر دریایی دچار استفراغ و تهوع شوید، ممکن است تا زمانی که به مقصد برسید، این حالات در شما ادامه پیدا کند و تجربه تلخی از سفر دریایی داشته باشید. اما می توان با در نظر گرفتن مواردی، این مشکل را به حداقل میزان ممکن برسانید تا از سفر دریایی خود نهایت لذت را ببرید :

۱- اگر سابقه بروز مشکلات جسمی در حین سفرهای دریایی را دارید، قبل از سفر به پزشک مراجعه کنید کنید و به توصیه های او عمل کنید.

۲ – می توانید از وسیله ای مانند گوش گیر استفاده کنید. استفاده از این وسیله حساسیت مغز و سیستم عصبی شما را در رابطه با گوش کاهش می دهد و بروز حالات ذکر شده را کمتر خواهد کرد. ۳ – حتی المقدور در مکانی مانند وسط قایق و یا کشتی قرار بگیرید. قسمت وسط قایق و یا کشتی در مقایسه با بقیه نقاط آن حرکت کمتری دارد، بنابراین حالت تهوع کمتر ایجاد می شود. ۴ – درون وسایلی مانند اتومبیل، کشتی و هر وسیله ای که در حال حرکت است، مطلبی را مطالعه نکنید، زیرا با این کار پیام های اشتباهی به مغز می رسد و حالت تهوع و استفراغ را بیشتر خواهد کرد. ۵ – سعی کنید درون قایق و کشتی به نقطه ثابتی در بیرون آنها خیره شوید، مثلا به افق نگاه کنید. این کار سبب می شود تا حرکت قایق یا کشتی را کمتر احساس کنید و کمتر دچار مشکل شوید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۶ – مصرف زنجبیل قبل از سفر دریایی و یا در حین سفرهای دریایی طولانی‌مدت، برای افراد حساس بسیار توصیه می شود. از زمان های قدیم، مصرف زنجبیل به عنوان یکی از راه های دارویی برای غلبه بر مشکلات ایجاد شده در حین مسافرت (بیماری حرکت) به شمار می رود. مصرف زنجبیل ۱۲ تا ۲۴ ساعت قبل از سفر دریایی توصیه می شود. ۷ – به مقدار کافی آب بنوشید و از کم آبی بدن در حین سفر جلوگیری کنید. این کار سبب بهبود وضعیت جسمی افراد در حین سفر می شود. ۸ – از مصرف غذاهای چرب و سنگین در طول سفرهای دریایی اجتناب کنید. حتی المقدور تا زمانی که مطمئن نشده اید دچار دریازدگی می شوید یا نه، از مصرف غذاهای چرب خودداری کنید. ۹ – از مصرف الکل در طول سفرهای دریایی به شدت اجتناب کنید. مصرف الکل سبب از دست دادن آب بدن می شود و فرد را در طول سفرهای دریایی دچار مشکل می کند.

۱۰ – هرگز در طول سفرهای دریایی، گرسنه نمانید. معده خالی سبب بروز حالت تهوع می شود. مصرف مقداری نان و غذای سبک و مقوی به مسافران دریایی توصیه می شود. ۱۱ – به محض بروز حالت تهوع، ذهن خود را بر روی زیبایی های دریا متمرکز کنید و نفس عمیق بکشید و با ثابت نگه داشتن نگاه خود بر روی شیئی خارج از کشتی (شی ساکن) سعی کنید بر حالت تهوع خود غلبه کنید. ۱۲ – هنگام شروع حرکت قایق و یا کشتی می توانید آب نبات لیمویی میل کنید. این آبنبات، سبب تنظیم قند خون شما می شود.

۱۳ – می توانید از عینک هایی که مخصوص جلوگیری از دریازدگی است، استفاده کنید ۱۴ – اگر با در نظر گرفتن تمام موارد گفته شده در بالا، باز هم دچار حالت تهوع و دریازدگی شدید، می توانید به پزشکی که معمولا در کشتی های بزرگ اقامت دارد مراجعه کنید و درمان را شروع کنید. ۱۵ – اگر قرار است مدت زمان طولانی با کشتی سفر کنید، باید به بدن خود فرصت دهید تا با شرایط جدید سازگاری پیدا کند. پس از مدتی با رعایت مواردی که گفته شد بهبودی ایجاد می شود. ۱۶ – در طی بروز حملات دریازدگی، سریعا دراز کشیده و نفس عمیق بکشید. این کار سبب می شود تا کمی حالتان بهتر شود . تذکر به زنان بارداری که در سه ماهه اول و اخر حاملگی قرار دارند توصیه می شود، برای جلوگیری از بروز چنین عوارضی، از سفرهای دریایی غیر ضروری اجتناب کنند و در این خصوص حتما با پزشک خود مشورت نمایند.
علایم دریازدگی – حالت تهوع – استفراغ – سرگیجه – خواب‌آلودگی – سردرد – عرق سرد – ظاهر رنگ پریده – دل درد – اختلالات مربوط به گوش – خشکی دهان – بی‌حالی – ضعف و سستی


پورتال ایران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.