مقام دوم ایران در آسیا از لحاظ رشد ساختاری پارک های علم و فناوری

مقام دوم ایران در آسیا از لحاظ رشد ساختاری پارک های علم و فناوری

ایران در آسیا بعد از کشور چین از لحاظ ساختار در خصوص شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری به عنوان دومین کشور منطقه قرار دارد.

به گزارش دریچه خبر ؛‌محمد مهدی نژاد نوری، معاون پژوهشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری صبح امروز در مراسم رونمایی از سامانه دبیر خانه تشخیص صلاحیت و رتبه بندی و صدور مجوز شرکت ها و موسسات دانش بنیان که در سالن همایش های وزارت علوم تحقیقات و فناوری برگزار شد طی سخنرانی گفت:ما به دنبال تحصیل علم و ثروت هستیم اثبات ایده، انجام نمونه آزمایشگاهی و تولید و تجاری سازی ایده های محققان از جمله فعالیت هایی است که در جهت انجام آنها گام های موثری برداشته شده.

وی افزود: بعد از کشور چین در آسیا ایران تنها کشوری است که از لحاظ ساختاری در زمینه پارک های علم و فناوری رشد داشته است و این در حالی است که قبلا این اتفاق در کشور ما نیافتاده بود.

وی به اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: در اقتصاد مقاومتی چندین کار باید صورت گیرد چرا که ما اقتصاد ریاضتی را در دستور کار قرار نداده ایم و باید با تمامی سختی ها به سمت جلو حرکت کنیم .

وی تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان هم در مردمی کردن نقش دارند و هم در دانش سرمایه بنابراین حلقه ی آخر پارک های علم و فناوری است تا شاخص های فناوری آنها بهبود بخشیده شود و رشد جهش ویژه ای در آن داشته باشیم.

*به دنبال تقویت دانش بنیان هستیم

مهدی نژاد نوری در ادامه گفت: هم اکنون باید در بخش توسعه بخش های آموزشی همت و فعالیت بالایی داشته باشیم چرا که عزیزانمان در مسیر تعلیم و تربیت به یک پختگی رسیده اند.

 وی تصریح کرد: قدرت اصلی کشور ایران مردم هستند و باید در فضای علم محیط و فضایی فراهم شود تا عالمان در درون آن فضا قرار گیرند بنابراین همه ی این موارد نشان می دهد که ما باید به دنبال تقویت شرکت های دانش بنیان باشیم.

 وی تصریح کرد اگر فضایی فراهم شود و هر کس بیاید و بر اساس تلاشی که می کند کالایی تولید کند آن وقت ما می توانیم هم کیفیت و هم کمیت را حفظ کنیم لذا ضرورت صدور مجوز لازم است و هم اکنون این قانون ایجاد شده است .

وی اظهار داشت: در گام اول ۱۲ پارک و علم و فناوری که دارای شاخص های تعیین شده از قبل بوده اند در کشور وجود داشت و هم اکنون تعداد پارک های علم و فناوری کشور به ۳۱ پارک، ۱۱۷ مرکز رشد، ۲۷۰۰ شرکت دانش بنیان و ۱۹ هزار شاغل در این شرکت های دانش بنیان رسیده است و بر اساس اسناد برنامه پنجم باید تعداد این شرکت های دانش بنیان به ۲۰ هزار و تعداد فناوران و شاغلان در این حوزه به ۳۰۰ هزار نفر برسد.

مهدی نژاد نوری در خصوص صندوق نو آوری و شکوفایی گفت: در صندوق نو آوری و شکوفایی تعیین شده و این صندوق نو آوری و شکوفایی موجب پیشرفت در عرصه های مختلف می شود.

*پارک های علم و فناوری مختص رشته های فنی و مهندسی نیست

محمد مهدی نژاد نوری در ادامه در پاسخ به برخی از شایعاتی که در خصوص وزارت علوم مبنی بر این که این وزارت خانه زیست بوم مناسبی نیست گفت: وزارت علوم شاید زیست بوم مناسبی نیست اما اگر همان وزارت فرهنگ و آموزش سابق را در نظر بگیریم که شاید تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد باید بگویم که وزارت علوم تحقیقات و فناوری امروزه توانسته نقطه قوت های زیادی داشته باشد و زیر ساخت های زیادی را فراهم آورد و به همین دلیل از امتیاز بالایی برخوردار است.

وی افزود: شرکت های دانش بنیان باید در تمامی عرصه ها حضور داشته باشند چنانچه ۸۰ درصد از فعالیت این شرکت ها بر اساس محورها و ۲۰ درصد اقتضایی است.

وی تصریح کرد: پارک های علم و فناوری تنها مختص برخی از رشته های فنی و مهندسی نیست چرا که ما امروزه شاهد هستیم برای مثال پارک علم و فناوری قم با دو محور اصلی علوم انسانی و فناوری اطلاعات فعالیت بسیار بالا و رشد صعودی دارد و امروزه ما امیدواریم که شاهد شکوفایی کسب و کار این شرکت های دانش بنیان باشیم.


DaricheKhabar.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.