مقام روس: مساله اس-۳۰۰ میان ایران و روسیه باید از طریق مذاکره حل شود

به گزارش ایرنا به نقل از رادیوی دولتی ‘صدای روسیه’ ،’دزیرکالن’ در باره امتناع روسیه از تحویل تسلیحات پدافند هوایی موشکی ‘اس-۳۰۰’ به ایران گفت: روسیه معتقد است که مسایل مربوط به تحویل تجهیزات نظامی به ایران باید در سر میز مذاکرات و نه در دادگاه های بین المللی حل شود.

معاون مدیر اداره فدرال همکاری نظامی فنی روسیه خاطرنشان کرد: در صورت همکاری طبیعی، مراجعه به دادگاه بین المللی بهترین راه برای حل مشکلات نمی باشد.

وی با بیان اینکه موضع روسیه در این زمینه به ایران توضیح داده شده است، اظهار داشت: در چارچوب تصمیماتی عمل می کنیم که توسط شورای امنیت سازمان ملل گرفته می شود.

‘آلکسی پوشکوف’ رییس کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه هم امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به توقف اجرای قرارداد تحویل سامانه دفاع موشکی روسی ‘اس ۳۰۰’ به ایران، اعلام کرد: امکان تجدید نظر در این زمینه وجود دارد.

وی گفت: قرارداد مربوط به این موضوع به طور کامل بسته نشده است و امکان رایزنی های جدید وجود دارد و مقام های دو کشور می توانند در این زمینه تصمیم بگیرند.

رییس کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه اضافه کرد: ما (روس ها) نگفته ایم که سامانه دفاع موشکی را به ایران نمی فروشیم.

‘ایگور کوروتچنکو’ رییس شورای اجتماعی وزارت دفاع روسیه و مدیر مرکز تحلیل اطلاعات تجارت جهانی تسلیحات این کشور نیز پیش از این اعلام کرده بود که مسکو باید قرارداد فروش مجموعه های پدافند موشکی ‘اس-۳۰۰’ به تهران را اجرا کند.

قرارداد تحویل سه گردان سامانه دفاع موشکی روسی ‘اس-۳۰۰’ به ارزش تقریبی ۸۰۰ میلیون دلار سال ۲۰۰۵ میلادی میان تهران و مسکو منعقد شد که پس از تصویب قطعنامه ضدایرانی شورای امنیت، تحت فشار و تحریک غرب در تابستان ۲۰۱۰ با امضای دمیتری مدودیف رییس جمهوری وقت روسیه متوقف شد.

پس از روی کارآمدن ولادیمیر پوتین به عنوان رییس جمهوری روسیه و با توجه به تحولات منطقه ای که با تلاش غرب برای فشار بر مسکو و ضربه زدن به منافع کرملین در کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه همراه بود، نشانه هایی از علاقه مندی تصمیم سازان روس برای تجدید نظر در قرارداد تحویل مجموعه های ‘اس-۳۰۰’ به ایران بروز کرد.

شکایت ایران به دادگاه بین المللی لاهه برای گشایش پرونده و اثبات این موضوع که تحویل سامانه اس ۳۰۰ دفاعی و نه تهاجمی است، زمینه حمایت گسترده کارشناسان روس از ضرورت بازنگری در منع ارسال این سامانه را دامن زد.

واشنگتن و متحدانش در دوره ریاست جمهوری مدودیف با استفاده از رویکرد غربگرایانه کرملین در این دوران، تلاش زیادی کردند، از اجرایی شدن قرارداد تحویل اس-۳۰۰ به ایران جلوگیری کنند.

اما در شرایط کنونی با توجه به تحولات جاری در منطقه، چنین می نماید که آشکار شدن برنامه های گسترده کاخ سفید برای افزایش حضور و سلطه نظامی آمریکا در خاورمیانه بویژه سوریه و حتی مناطق همجوار قفقاز روسیه برای افزایش فشار بر مسکو و نیز خروج ازبکستان از سازمان پیمان امنیت جمعی بنا به خواسته ناتو ، افق های جدیدی در زمینه احتمال بازنگری درباره اجرای قرارداد ‘اس-۳۰۰’ در مناسبات تهران و مسکو گشوده است.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸**۵۳۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۵۵۶۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.