مقایسه تولیدات کشاورزی ایران و چین


مقایسه تولیدات کشاورزی ایران و چین

۱۳:۲۹ (دوشنبه ۲۵ اردیبهشت )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

کشور چین علاوه بر محصولات صنعتی و پوشاک، در تولید محصولات کشاورزی نیز در بین کشورهای جهان پیشرو بوده و در تولید ۲۵ محصول کشاورزی رتبه اول را به خود اختصاص داده‌ است.

در این میان ایران با تولید سالانه ۱۰ تن خاویار، ۱۸۰ تن زعفران، ۱۹۰ هزار تن پسته و ۶۰۰ هزار تن انار رتبه اول در تولید این چهار محصول را در بین کشورهای جهان به خود اختصاص داده است.

کشور چین با تولید ۱۸۳ میلیون تن برنج، ۱۱۰ میلیون تن گندم، ۵۰۷ میلیون تن میوه و سبزی و ۱۲٫۵میلیون تن سیر بزرگترین تولیدکننده این محصولات به شمار می‌روند.

– چینی‌ها همچنین با تولید سالانه ۲۷ میلیون تن سیب درختی و بیش از ۱۴ میلیون تن نارنگی بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ این دو میوه در جهان محسوب می‌شوند.

البته ایران هم با تولید سالانه بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن سیب، چهارمین تولیدکننده این محصول به شمار می‌رود و ۶۰۰ هزار تن نارنگی نیز در باغات کشورمان برداشت می‌شود که در رتبه یازدهم تولید این میوه قرار گرفته‌ایم.

– سالانه بیش از شش میلیون تن هلو و شلیل در چین تولید می‌شود که این کشور را در مقام اول تولید این دو میوه هسته‌دار قرار داده است.

ایران نیز با تولید ۶۰۰ هزار تن هلو و شلیل، در جایگاه ششم تولید این میوه قرار دارد.

– سالانه دو میلیون تن خرمالو در کشور چین برداشت می‌شود که این کشور را به بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ خرمالو مبدل کرده است.

– چین هم‌چنین با تولید سالانه بیش از ۳۲٫۵ میلیون تن گوجه‌فرنگی و ۶۹٫۵ میلیون تن هندوانه اولین تولید‌کننده‌ گوجه‌فرنگی و هندوانه در جهان است.

در این میان کشورمان با تولید چهار فصل سال در مناطق مختلف کشور سالیانه بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن هندوانه تولید می‌کند که جایگاه چهارم جهان در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.

– سالانه ۵۰۰ هزار تن گردوی چینی تولید می‌شود که این کشور اولین تولید‌کننده‌ گردو در جهان به‌شمار می‌رود.

ایران هم بیش از ۳۰۰ هزار تن گردو در سال برداشت می‌کند و چهارمین تولیدکننده این محصول در جهان است.

– تولید بیش از ۱۸ میلیون تن بادنجان، ۷۱ میلیون تن سیب‌زمینی، ۳۷ میلیون تن کلم، ۱۱٫۵ میلیون اسفناج و ۱۸ میلیون تن پیاز در زمره اولین تولید‌کننده‌ این محصولات کشاوری چین قرار گرفته است.

– همچنین تولید ۲۹۸ هزار تن عسل و ۵۰ میلیون تن ماهی در کشور چین، چشم‌بادامی‌ها را به اولین تولید‌کننده‌ ماهی و عسل نیز مبدل کرده است.

ایران نیز سالانه ۴۵ هزار تن عسل تولید می‌کند که یازدهمین تولیدکننده این محصول محسوب می‌شود.

– سالانه ۱۱٫۵ میلیون تن پنبه، ۲۹۱ هزار تن ابریشم، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن چای در کشور چین تولید می‌شود که این کشور در تولید این محصولات رتبه‌ اول جهانی را به خود اختصاص داده است.

در کشورمان نیز سالانه ۶۰ هزار تن پنبه تولید می‌شود که نیمی از نیاز صنایع نساجی را تامین می‌کند. همچنین سالانه ۱۱۰ هزار تن برگ سبز چای در ایران برداشت می‌شود که از این میزان ۳۵ هزار تن چای خشک استحصال می‌شود.

– از سوی دیگر ایران در تولید خرما، زردآلو، بادام، کیوی و گیلاس رتبه‌های دو و سوم را به خود اختصاص داده است.

همچنین سالانه با برداشت یک میلیون تن خرما، دومین تولیدکننده این محصول پس از مصر قرار گرفته‌ایم.

– سالانه بیش از ۳۰ هزار تن فندق در کشور تولید می‌شود که ایران جایگاه ششم تولید این محصول را دارد.

– تولید بیش از ۳۴ هزار تن “به” ایران را چهارمین تولیدکننده این محصول در جهان کرده است.

– انجیر،‌ آلبالو، آلو و گوجه ایرانی نیز در رتبه پنجم تولید جهان قرار گرفته‌اند.

.

.

.

.

.

.

ایسنا


Foodna RSS Feed

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. Dinho:

    What a great reorcsue this text is.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.