مقبره دلاور ایرانی در بوسنی در مسیر تخریب قرار گرفت

۲۵م آذر ،

با احداث رمپ تازه اتوبان شمالی سارایوو، یادمان شهید رسول در مسیر تخریب قرار گرفته و مسئولین بوسنیایی به احترام ایشان منتظر اقدام دوستداران این دو بزرگوار می باشند. از آنجا که برهمه ماست با اقدامی بایسته راه و یاد این مظلومان گمنام را در قلب اروپا زنده نگه داریم، احداث مسجد و مجموعه فرهنگی «شهیدین رسول و نواب» درشهر سارایوو می تواند تاثیرگذار باشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، در جنوب غربی شهر «سارایوو» مرکز کشور بوسنی وهرزگوین در ارتفاعات «ایگمن» و یا «بیه لاشنیتسا» در کنار روستای کوچک «خان» به یک اثر باستانی به نام «نکروپولیس» با قدمت دو هزار ساله برخورد می‌کنیم.

به گزارش بولتن نیوز،

در اولین دیدار، تابلو معرفی این اثر باستانی (در کنار ساختمان انجمن دهداری) توجه بیننده را به خود جلب می‌کند.

1

این اثر باستانی گورستانی کوچک با سنگ قبرهایی بزرگ در اشکال هندسی منظم و پراکنده است.

2

این اثر هرساله مورد بازدید توریست ها و جهانگردان کشور های مختلف در بوسنی و هرزگوین قرار می گیرد. مردم بوسنی می گویند که قبر دو سرباز یا جنگجوی ایرانی در ارتفاعات «ایگمن» واقع شده است.

3

دو درویش ایرانی سازنده تکیه قدیمی بلاگای

در بخش جنوبی بوسنی به منطقه ای زیبا با رودخانه ای پر آب که از دل کوه خارج می آید به نام «بلاگای» برخورد می‌کنیم که بلندای تیغه کوه آن را به بن بستی طبیعی و زیبا تبدیل نموده است.  توریستها و اهالی بوسنی، دوری راه را برای ساعاتی اطراق در آنجا به جان می خرند.

4

وجه معرف این منطقه زیبا نه فضای مصفای آن، بلکه وجود تکیه ای قدیمی به نام «تکیه بلاگای» است که توسط دو  زاهد درویش و با کرامت ساخته شده و از دیرباز محل عبادت و ذکر بوده است.

5

6

حکایات تاریخی نشان از ایرانی بودن دو درویش این تکیه می دهد و اسناد موجود در داخل تکیه نیز تقریباً مؤید این موضوع است.

7

هرساله روحانیون و مسلمانان بوسنیایی به پاسداشت  الطاف و کرامات این دو زاهد که نقل پیران منطقه نیز هست شبی را به ذکر و استغفار در این تکیه بیتوته می کنند.

8

مقبره دو دلاور ایرانی در مسیر تخریب

اگر از سارایوو به سمت شمال در مرکز بوسنی و در مسیر شهر «کاکانی» و همچنین از سارایوو به سمت جنوب به مقصد شهر تاریخی و توریستی «موستار» حرکت کنیم باز به دو نماد ایرانی برخورد می‌کنیم که هم نشان زهد و تقوا و هم نشان دلاوری و سرداری ایرانیان را با خود دارند. این بار در مرکز و جنوب کشور بوسنی و هرزگوین.

9

اولین نماد افتخار ایرانی ، بنای یادبود و مقبره نمادین «شهید حاج رسول حیدری» از رزمندگان جانباز دفاع مقدس  و اولین شهید ایرانی در جنگ ناجوانمردانه بوسنی است که در بین مسیر ویسوکو به شهر کاکانی است.

دومین نماد افتخار ایرانی، بنای یادبود و مقبره نمادین «شهید سید محمدحسین نواب» دومین شهید ایرانی است که از طلاب رزمنده دفاع مقدس است که در کنار مسجد و مزارشهدای بخش شرقی “موستار”  قرار دارد.

10

این دو نماد برپا می باشند تا تاریخ بوسنی حضور «زوج های افتخار ایرانی» در تمام دوران خود را تکمیل نماید.

باکمال تأسف مطلع شدیم به سبب احداث رمپ تازه اتوبان شمالی سارایوو، یادمان شهید رسول در مسیر تخریب قرار گرفته است و مسئولین بوسنیایی به احترام این شهید منتظر اقدام دوستداران این شهید می باشند. برهمه ماست با اقدامی بایسته با جابجایی و بازسازی بنای یادبود (که دربوسنی به شادروان معروف است) راه و یاد این مظلومان گمنام را در قلب اروپا زنده نگه داریم و نیز احداث مسجد و مجموعه فرهنگی «شهیدین رسول و نواب» درشهر سارایوو می تواند یک اقدام تاثیرگذار و ماندگار فرهنگی باشد.

منبع : سایت شهید رسول حیدری


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.