مقدار زیادی کاغذ داخلی به صورت حواله در اختیار نشریات قرار می‌گیرد

قانون- مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی از تخصیص مقدار قابل توجهی کاغذ تولید داخل به نشریات کشور طی روزهای آتی به صورت حواله و از سوی یکی از موسسات وابسته به معاونت مطبوعاتی خبر داد.

پدرام پاک آئین در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تصمیم اخیر دولت برای مهار قیمت کاغذ گفت: تعرفه واردات کاغذ بنا به مصوبه هیئت دولت در جلسه روز ۳۰ شهریور ماه حذف شد و به صفر رسید و بنابراین انتظار می‌رود قیمت کاغذ موجود در بازار به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کند.

وی افزود: تعرفه واردات کاغذ ابتدا ۴ درصد بود که چند ماه قبل با افزایشی ۶ درصدی به ۱۰ درصد رسید و این مسئله، تاثیر نامطلوبی بر قیمت کاغذ وارداتی داشت زیرا در شرایطی که زیرساخت‌های موجود امکان افزایش تولید را نمی‌داد، این افزایش تعرفه اقدامی مغایر با تولید رسانه‌ای ارزیابی می‌شد.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد با رد اظهارات طاهر شبیری دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا که در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها، صفر شدن تعرفه واردات کاغذ را در حد یک پیشنهاد دانسته بود، ادامه داد: همانطور که گفتم در جلسه مورخ ۳۰ شهریور ماه هیئت محترم وزیران این تعرفه صفر شد و به تصویب رسید و این مصوبه به محض ابلاغ برای تمام دستگاه‌ها لازم‌الاجراست و هیچ شک و شبهه‌ای در مورد قطعی و اجرایی بودن آن از حیث حقوقی و اداری وجود ندارد.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تولید رسانه‌ای بخش مهمی از تولید ملی است و تنظیم بازار کاغذ موجب می‌شود تا اهداف سال تولید ملی در حوزه تولیدات فرهنگی رسانه‌ای بیشتر و بهتر محقق شود.

پاک‌آئین، همچنین با اعلام جزئیاتی از طرح در دست اجرای معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد برای کاهش مشکل نشریات، گفت: برای کاهش قیمت در روزهای آینده، فرمی برای توزیع حواله کاغذ توسط «موسسه مطبوعاتی نشرآوران» به اجرا درخواهد آمد و قیمت این حواله‌ها از بهای بازار پائین‌تر خواهد بود.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد ادامه داد: کنترل قیمت کاغذ، اولین تاثیرش را در کاهش هزینه تمام شده مطبوعات نشان خواهد داد و کاهش هزینه تمام شده از جهش قیمت نشریات و حذف آن از سبد کالای خانوار جلوگیری خواهد کرد.

وی با بیان اینکه «حفظ شمارگان کنونی مطبوعات و حفظ حجم و کیفیت فعلی آنها از آثار تنظیم بازار کاغذ است» درباره تاثیر طرح مذکور هم گفت: با توجه به اینکه افزایش قیمت کاغذ با صفر شدن تعرفه واردات مهار خواهد شد، این طرح یک اقدام تکمیلی است و طی آن مقدار معتنابهی کاغذ تولید داخل با هماهنگی موسسه یاد شده (نشر‌آوران) تامین و به صورت حواله در اختیار صاحبان امتیاز نشریات قرار می‌گیرد.

پدرام پاک آئین اضافه کرد: با توجه به اینکه «موسسه مطبوعاتی نشرآوران» وابسته به معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد بوده و در توزیع کاغذ اهداف حمایتی را دنبال می‌کند، این طرح اقدامی تکمیلی برای تنظیم بازار کاغذ است. ضمن اینکه تولید کاغذ داخلی را تقویت و در عین حال از مصرف کننده آن پشتیبانی می‌کند.

 


پایگاه خبری رسانه قانون

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.