مقر انتخاباتی “احمد شفیق” به آتش کشیده شد

جام جم آنلاین: مردم مصر در پی اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری این کشور در شهرهای مختلف تظاهرات برپا کرده و مقر آخرین نخست وزیر رژیم مبارک را به آتش کشیدند.

کمیته عالی انتخابات مصر شب گذشته نتایج نهایی نخستین انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از رژیم حسنی مبارک را اعلام کرد.

از مجموع ۵۰ میلیون و۹۹۶ هزار ۷۴۶ نفر از واجدان شرایط رای ۲۳ میلیون و۶۷۲ هزار و۲۳۶ نفر رأی دادند که ۲۳ میلیون ۲۶۵ هزار و۵۱۶ رأی صحیح و ۴۰۶ هزار و ۴۲۰ رأی باطله بود.میزان مشارکت ۴۶٫۴۲ درصد اعلام شد.

به موجب این نتایج، احمد شفیق آخرین نخست وزیر مبارک و محمد مرسی نامزد اخوان المسلمین با کسب بیشترین آراء به دور دوم انتخابات راه یافتند. دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر ۱۶ و ۱۷ ژوئن (۲۷ و ۲۸ خرداد) برگزار خواهد شد.

به گزارش الجزیره، صدها تن از شهروندان مصر شب گذشته پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری مصر در قاهره و برخی شهرهای این کشور تظاهرات برپا کردند.

این تظاهرات در اعتراض به راه یافتن احمد شفیق آخرین نخست وزیر رژیم دیکتاتوری حسنی مبارک به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر انجام شد.

معترضین در میدان التحریر قاهره با سر دادن شعار اعلام کردند که ملت خواهان نابودی رژیم حسنی مبارک و بقایای آن است. تظاهرات کنندگان همچنین به مقر انتخاباتی احمد شفیق در قاهره یورش بردند.

این اقدام اعتراضی توسط افراد ناشناس صورت گرفت. مردم با یورش به مقر انتخاباتی شفیق تصاویر وی را به آتش کشیدند. شدت حریق به حدی بود که ماموران اطفای حریق وارد عمل شدند.

بنا بر اعلام الیوم السابع، در پی این حادثه طرفداران احمد شفیق با برپایی تظاهراتی حمایت خود را از وی اعلام کردند و هواداران برخی نامزدهای ریاست جمهوری از جمله حمدین صباحی، “خالد علی” و “محمد مرسی” را عامل حمله به مقر شفیق دانستند.

در اسکندریه نیز مردم خشمگین تصاویر و پلاکاردهای احد شفیق را پاره کردند و به آتش کشیدند. معترضین در شعارهای خود اجرای قانون عزل عناصر وابسته به رژیم حسنی مبارک را خواستار شدند و اعلام کردند که با برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مخالف هستند.

در همین حال جنبش ۶ آوریل و طرفداران حمدین صباحی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر نیز در شهرهای المحله و طنطا تظاهرات برپا کردند و ضمن مخالفت با روی کار آمدن عناصر رژیم دیکتاتوی مبارک نتایج انتخابات را محکوم کردند.

تظاهرات مشابهی در شهرهای پورت سعید، دمنهور، کفرالشیخ و دمیاط نیز برگزار شد. از سوی دیگر فعالان سیاسی مصر در اعتراض به نتایج انتخابات و عدم اجرا شدن قانون عزل سیاسی پیشنهاد کردند که کارمندان ادارات و نهادهای دولتی از امروز اعتصاب کنند چرا که با اجرا شدن این قانون احمد شفیق نمی تواند به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.

با نزدیک شدن به زمان برگزاری دور دوم انتخابات ناآرامی ها در مصر شدت بیشتری پیدا خواهد کرد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.