مقوله امنیت انرژی بهانه ای برای اشغال کشورها در جهان شده است

به گزارش خبرگزاری مهر، سعیدجلیلی  دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست بین المللی امنیتی سن پترزبورگ گفت : در قرن حاضر شاهد هستیم که به بهانه انرژی کشورهایی اشغال شده ، مداخلات نظامی صورت گرفته و خون های بیگناهان بر زمین ریخته شده است .

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد : در حقیقت مقوله امنیت انرژی خود موجب ناامنی در بسیاری از مناطق جهان شده است .

جلیلی با بیان اینکه امروز دو برداشت کلی به امنیت انرژی وجود دارد گفت : ابتدا برداشتی که امنیت انرژی از نگاه مصرف کنندگان مد نظر داشته است و آن را مترادف با تامین عرضه انرژی و نفت برای مصرف کشورهای صنعتی می داند و انجام هر اقدامی حتی اقدام غیر قانونی را در این چارچوب برای تحقق آن مشروع می داند .

وی افزود : در حال حاضر بسیاری از کشورها که دغدغه امنیت انرژی را برای خود دارند نه تنها دغدغه امنیت کشورهای دیگر و نظام بین الملل را ندارند بلکه با نگاه یکجانبه گرایانه ، تامین منافع و امنیت انرژی خود را در ناامنی سایرین می پندارند .

دبیر شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : حادثه تلخ و آموزنده دیگر،  ترور دانشمندان هسته ای جمهوری اسلامی ایران بود که توسط ایادی رژیم صهیونیستی انجام شد .

جلیلی افزود : رژیم صهیونیستی در ادامه رویکردهای غیر انسانی و اهداف نامشروعش پس از اشغال سرزمین فلسطین و آواره و بی خانمان کردن میلیون ها فلسطینی از کاشانه شان و ترورهای دولتی رسمی و غیررسمی ، با هدف سد کردن ، مسیر پیشرفت ملت ایران ، به ترور دانشمندان ما اقدام کرد ؛ غافل از اینکه این حوادث دانشمندان ما را در مسیر پیمودن مسیر ترقی استوارتر خواهد کرد .

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین مقوله دزدی دریایی و امنیت فضای اطلاعات را دو  نگرانی جدی کشورهای جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران بر شمرد و گفت : امنیت مقوله پیچیده و چند وجهی است که در سطوح و عرصه های مختلف تبلور می یابد .

جلیلی خاطرنشان کرد : سنگ بنای اصلی جهان امن ، آرام و با ثبات توجه به عدالت در سطوح فردی ، اجتماعی ، ملی و بین المللی است ، عدالتی که در آن حقوق و تکالیف ملت ها در آن تعریف  و به طور متوازن رعایت شود .

نشست بین المللی امنیتی سن پترزبورگ عصر امروز با صدور بیانیه ای به کار خود پایان می دهد .

در این نشست مقامات ۷۰ کشور و سازمان بین المللی شرکت کردند .


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.