مقیم نژاد: « “عکس صبا” جدی ترین اتفاق در نگاه پروژه ای به عکاسی، در ایران است»

یکشنبه ۱۸ تیر – ۰۴:۳۶:۵۱ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزای آریا- مهدی مقیم نژاد صاحبنظر عکاسی و عضو هیات انتخاب نمایشگاه «عکس صبا» این حرکت را آغاز کننده رویکرد جدی و حرفه ای به عکاسی به شکل فعالیت پروژه ای عنوان کرد که برای اولین بار در ایران رخ می دهد.
به گزارش خبرگزاری ممتاز، نمایشگاه «عکس صبا» عرصه نمایش و فروش آثار هنرمندان عکاس ایرانی است که تمامی آثار در آن به صورت «مجموعه» ارائه شده است.
در این نماشگاه بیش از ۴۰۰ عکس از ۶۹ هنرمند در قالب مجموعه آثار به نمایش درآمده‌است و شاید به جرات بتوان گفت آنچه بر روی دیوارهاست تا حد قابل قبولی عملکرد عکاسی ایران را طی دو سال گذشته نشان می‌دهد.
مهدی مقیم نژاد، یکی از اعضاء هیات انتخاب این نمایشگاه خاطرنشان کرد: «نمایشگاه عکس صبا اولین حرکت بوده که از هنرمندان ایران خواسته تا پروژه های کاری خود را به صورت مجموعه عکس در کنار هم ارائه کنند و این جبران اصلی ترین نقیصه تاریخ عکاسی، یعنی همان فقدان رویکرد پروژه ای به عکاسی است که حتی عکاسان حرفه ای ما نیز متوجه ضرورت آن نبودند.»
مقیم نژاد با ذکر اینکه از این پس با تعیین محدودیت زمان برای آثار ارائه شده می توان ارزیابی حرفه ای تری از نقاط قوت و ضعف عکاسی امروز ایران داشت، یاد آور شد: «با توجه به مجموع آنچه بر روی دیوارهای صبا به نمایش در آمده، می توان گفت عکاسی ایران هم اکنون مشغول پشت سر گذاشتن دو راه تجربه وگذار است. برخی آثار بارقه های یک آینده امید بخش در آنها دیده می شود و برخی دیگر در رویکرد تجربی متوقف مانده اند.»
وی با یادآورشدن نبود رویکرد پروژه ای به عکاسی بعنوان مهمترین ضعف این هنر، این نمایشگاه را در راستای رسیدن به استانداردهای مطلوب بسیار مهم توصیف کرد وگفت: «جا انداختن این فکر که عکاسی را از این پس به شکل یک پروژه کاری کاملا حرفه ای ببینیم یک گام بزرگ به سوی آینده است وراه را برای برخورد تفننی–آماتوری با عکاسی می بندد و عکاسان ما را الزام می کند که با جدیت بیشتری به کار خود بنگرند.»
مقیم نژاد با بیان اینکه ما در این نمایشگاه موضوع های مختلف و ژانرهای متنوع را از عکاسی مفهومی تا انتزاعی و از طبیعت تا چشم انداز، به موازات هم می بینیم، ابراز امیدواری کرد که موسسه فرهنگی هنری صبا با تداوم این نگاه و حرکت زمینه ساز شکوفایی بیشتر در حوزه عکاسی حرفه ای با در نظر گرفتن حمایت معنوی و مادی از هنرمندان عکاس گردد.
علاقه مندان می توانند برای بازدید از این نمایشگاه به خیابان ولی عصر، خیابان طالقانی ، خیابان شهید برادران مظفر، شماره ۱۲۵ مراجعه کنند. این نمایشگاه تا ۵ مرداد همه روزه بجز ایام تعطیل، از ساعت ۱۰ لغایت ۱۹، میزبان عموم بازدیدکنندگان خواهد بود.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۰۸۱۶۳۶۵۱۹۱۰


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.