ملانوما، شایع‌ترین سرطان پوست

۱فروردین ۱۳،

پوست بزرگترین عضو بدن است که وظایف متعددی را بر عهده دارد. سرطان پوست یکی از مشکلات پوستی است که متاسفانه در سالهای اخیر روند رو به گسترشی داشته است.

محمدعلی نیلفروش‌زاده، دانشیار پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران مهمترین عامل ایجاد سرطان پوست را جهش در سلول بر اثر اشعه ماورای بنفش خورشید دانست و گفت: در سرطان پوست سلول‌های بدخیم که از بافت پوست نشات می‌گیرند به طور نامنظم و فزاینده‌ای تکثیر و به طریقی از سیستم ایمنی و دفاعی بدن عبور می‌:نند بدون اینکه سبب عکس العمل تدافعی و تهاجمی در سیستم ایمنی بدن شوند.

وی رشد غیر طبیعی زخم‌ها و خال‌های پوستی، خونریزی‌ زخم‌های بهبود نیافته و تغییر رنگ‌ خال‌های پوستی را از جمله علائم سرطان پوست دانست و افزود: سرطان سلولهای پایه، سلول‌های اسکوامولی و سلولهای ملانوسیتی از شایع‌ترین اشکال سرطان پوست است که تابش شدید آفتاب به بدن ، تماس با مواد شیمیایی مانند آرسینک و مواد رادیواکتیو، جراحت‌های باز، سوختگی، تاتو و واکنش‌های حساسیتی نسبت به واکسن از مهمترین علل بروز سرطان سلول‌های پایه است.

وی سرطان سلولهای پایه را شایع‌ترین نوع سرطان پوست دانست و اظهار داشت: این نوع از سرطان نسبت به دیگر اشکال سلولهای سرطانی پوست خطر کمتری دارد. سرطان سلولهای پایه که در پایه اپیدرم قرار دارند سرعت رشد کم و آرام داشته و به ندرت گسترش می‌یابند.

فوق تخصص پوست و مو با بیان اینکه سرطان سلولهای فلسی پوست دومین شکل شایع سرطان پوست به شمار می‌رود که می‌ تواند تمام بدن از جمله لایه‌های مخاطی را در بر گیرد اظهار داشت: اکثر اشکال سرطان سلولهای فلس مدتها به لایه اپیدرم محدود می‌ماند و در صورت درمان نشدن به لایه‌های زیرین پوست سرایت کرده و بافتهای دیگر را مورد تهاجم قرار می‌دهد.

عواملی که در بروز سرطان سلول پایه موثرند در بروز سرطان سلولهای فلسی پوست هم دخیل‌اند بعلاوه درمان توسط داروهای سرکوبگر سیستم دفاعی بدن احتمال ابتلا به این نوع سرطان پوست را افزایش می دهد.

وی با اشاره به اینکه سرطان ملانوما رشد بدخیم سلولهای ملانوسیت است گفت: این سلولها را رنگدانه تیره پوست، مو، چشم، و خال‌های بدن را تولید می‌کنند از این رو تومورهای ملانوما اکثراً قهوه‌ای یا سیاه است ولی در موارد معدودی نیز سرطان‌های ملانوم رنگدانه تولید نکرده و به رنگ پوست صورتی، قرمز یا بنفش ظاهر می‌شوند.

دانشیار پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران ملانوما را از خطرناک‌ترین انواع اشکال سرطان پوست دانست و افزود: این نوع سرطان اگر زود تشخیص داده شود درمان ۱۰۰ درصدی آن امکان پذیر است اما چنانچه حالت تهاجمی پیدا کرده و به اسیر بافتهای بدن سرایت کند درمان آن امکانپذیر نخواهد بود.

فوق تخصص پوست و مو تعیین درمان مناسب را بستگی به سن ، وضعیت بدن، سابقه طبی بیمار، پیشرفت بیماری، سازگاری بدن بیمار با دارو و الگوهای مختلف درمانی دانست و ادامه داد: جراحی، کراپوتراپی، خشکاندن و تخریب بافتهای سرطانی از طریق جریان الکتریکی پر فرکانس، کورتاژ، پیوند پوست، درمان لیزری، رادیوتراپی، شیمی درمانی از جمله الگوهای درمانی سرطان پوست می باشند.

وی در پایان برای اینکه دچار بیماری سرطان پوست نشویم توصیه کرد: قبل از خروج از منزل ضد آفتاب مناسب استفاده کنید، از لباس‌هایی که تمام بدن را از نور خورشید محافظت می‌کند استفاده کنید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید بین ساعات ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر بپرهیزید.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.