ممانعت از ورود ۴ هزار و ۵۰۰ قلم کالای چینی بی کیفیت

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: با اجرای طرح افزایش کنترل کیفی کالاهای چینی از ورود ۴ هزار و ۵۰۰ قلم کالای بی کیفیت ممانعت شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، نظام الدین برزگری در نشست خبری با بیان این مطلب افزود: براساس قرارداد و تفاهم نامه ای که تیرماه سال گذشته با سازمان استاندارد چین بسته شده از ورود کالاهای بی کیفیت چینی که مطابق با استانداردهای ملی ایران نباشد جلوگیری می شود.

وی ادامه داد: براین اساس ۲ روش کنترل واردات مطرح شده که راهکار اول بازرسی و کنترل کالاها از طریق خود سازمان استاندارد چین در این کشور است.

برزگری اظهار داشت: کالاهای چینی که از سایر کشورها به طور غیرمستقیم وارد کشور می شوند نیز به هنگام ورود از جانب سازمان استاندارد بررسی می شود و پس از کسب مجوز ایران کد می توانند به بازارهای ایران راه پیدا کنند.

رئیس سازمان ملی استاندارد تصریح کرد: طی ۷ ماه اجرای این طرح از مجموع ۲۷ هزار تقاضای واردات، حدود ۴ هزار و ۵۰۰ کالای چینی بی کیفیت اجازه ورود به کشور را کسب نکرده اند.

وی با بیان اینکه برخی کالاها با وجود تایید سازمان استاندارد چین، کیفیت مطلوب و مطابق با استانداردهای ملی ایران را ندارند گفت: در این خصوص به کارشناسان چینی تذکر داده ایم.

** تدوین ۲۶۴ عنوان استاندارد کارخانه ای

رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه نشست در خصوص استانداردهای کارخانه ای اظهار داشت: ۴ نوع استاندارد ملی، منطقه ای، بین المللی و کارخانه ای در دنیا تدوین می شود که سطح استاندارد کارخانه ای بالاتر از همه است.

وی ادامه داد: هم اکنون خودروسازان معتبر اروپایی محصولات خود را با استانداردهای کارخانه ای خود تولید می کنند که این امر به بهبود کیفیت محصولات کمک می کند.

برزگری با بیان اینکه سازمان استاندارد پیگیر اجرای استاندارد کارخانه ای در شرکت های خودروساز است تصریح کرد: در سال گذشته ۲۶۴ مورد از این نوع استاندارد در کشور تدوین شده است.

** اجرای قانون ارتقای کیفی و تشدید نظارت بر استانداردها

رئیس سازمان ملی استاندارد در خصوص اجرای قانون ارتقای کیفی خودرو و کالاهای صنعتی گفت: این قانون برای تمام کالاهای تولید داخل و وارداتی به اجرا در می آید.

وی ادامه داد: پس از اجرایی شدن این قانون تعداد کالاهای مشمول رعایت استاندارد اجباری از ۶۳۰ قلم کالا به ۲ هزار و ۹۰۰ عنوان ارتقاء یافته است.

برزگری تصریح کرد: همچنین اجرای قوانین همچون رفع موانع تولید و سرمایه گذاری شورای عالی اداری کشور و ارتقای کیفی محصولات صنعتی طی ۴ سال اخیر سبب تقویت سازمان استاندارد و ارتقای کیفی محصولات شده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد در پایان خاطرنشان کرد: بخشنامه اخیر ریاست جمهوری مبنی بر الزام همکاری سایر دستگاه ها با سازمان ملی استاندارد و حذف موازی کاری ها در حوزه نظارت بر استاندارد و کیفیت محصولات به ارتقای کیفی و بهبود عملکرد سازمان استاندارد کمک کرده است./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.