ممنوعیت عرضه سالاد و سبزی در رستوران‌ها اعمال می‌شود

رئیس گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل:
ممنوعیت عرضه سالاد و سبزی در رستوران‌ها اعمال می‌شود

۱۳:۲۹ (شنبه ۱۷ تیر )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

رئیس گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: با هدف جلوگیری از اپیدمی التور ممنوعیت عرضه سالاد و سبزی در رستوران‌ها و مراکز پذیرایی اعمال می‌شود.

محمد دانه‌زن  اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی با اقداماتی که در طول سال و در فصل تابستان با تشدید کنترل آب و مواد غذایی انجام می‌دهد تلاش می‌کند تا از گستردگی بیماری‌های منتقله از آب و غذا به ویژه وبا جلوگیری کند به طوری که در این زمینه طرح‌های کنترلی و نظارتی مختلفی را در دستور کار قرار داده است.

وی یکی از این طرح‌ها را جلوگیری از آبیاری سبزیجات با آب فاضلاب و همچنین تشدید بازرسی‌های مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی به صورت روزانه و شبانه توصیف کرد و گفت:‌ مرحله دوم طرح بهادیر از روزهای اول تابستان آغاز می‌شود که در این طرح بازدید اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی در یک روز اجرایی می‌شود.

رئیس گروه بهداشت محیط علوم پزشکی اردبیل بازرسی مستمر از مراکز تهیه، تولید و عرضه یخ و همچنین ممنوعیت عرضه سالاد و سبزی و کنترل سرویس‌های بهداشتی را بسیار ضروری دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ۸۵ درصد نمونه‌برداری ما از سبزی و سالاد نشان دهنده آلودگی آنها به بیماری‌های منتقله به ویژه التور بوده است در همین زمینه امسال نیز با اخذ مجوز از شورای سلامت، عرضه هرگونه سالاد و سبزی در رستوران‌ها ممنوع شده است.

دانه‌زن از تشدید طرح کنترلی بستنی‌ فروشی‌ها و آبمیوه‌فروشی‌ها خبر داد و یادآور شد: ما در سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن کاهش چشمگیری را در بروز بیماری التور داشتیم به طوری که سه مورد بیماری وبا در تابستان سال گذشته گزارش شده بود که اغلب مربوط به مسافران استان گیلان، زنجان و آذربایجان شرقی بوده است که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی سعی شد از اپیدمی شدن آن جلوگیری شود.

این مسئول بیان داشت:‌ ما با شناسایی مکان‌هایی که این بیماران به آنجا مراجعه کرده‌اند سعی کردیم با ضد عفونی آبدرمانی‌های مورد نظر و همچنین آهک‌گذاری در سرویس‌های بهداشتی مراجعه شده عوامل این بیماری را از بین ببریم تا مبادا این بیماری گسترش یابد.

رئیس گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به ۱۳۱ نمونه‌برداری میکروبی از آب شهری اردبیل اشاره کرد و در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل گفت: همه نمونه‌برداری‌ها حکایت از منفی بودن علایم بیماریزا داشت و ما هیچ موردی از علایم بیماری را در این نمونه‌برداری‌ها ندیدیم.

دانه‌زن ادامه داد: در همین راستا ۴۷۰ مورد از آب شرب روستایی نیز نمونه‌برداری شده بود که همه این موارد نتایج منفی به همراه داشت به طوری که هیچگونه علایمی از بیماری وبا در آنها مشاهده نشد.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از گسترش آلودگی آب یک هزار و ۸۱۷ مورد کلر‌زنی در شهر اردبیل صورت گرفت که از این بین ۲۱۲ مورد آن نامطلوب و مابقی مطلوب بوده که تذکرات لازم در این زمینه به دست‌اندرکاران ارائه شد.

رئیس گروه بهداشت محیط علوم پزشکی اردبیل اذعان داشت: در روستاها نیز از ۴ هزار و ۱۰۶ مورد کلر‌زنی و نمونه‌برداری از آنها ۹۳۶ مورد نامطلوب بوده که سعی کردیم با نظارت‌های کلی ۷۷ مورد نمونه‌برداری فاضلاب انجام شده را که اغلب نشانه‌های منفی در مورد بیماری وبا گزارش شده بود کنترل و نظارت کنیم.

دانه‌زن از ۶۶ مورد نمونه‌برداری از سبزیجات عرضه شده در میادین میوه و تره‌بار خبر داد و افزود: نتیجه این نمونه‌برداری‌ها نیز حکایت از سالم بودن این مواد عرضه شده داشت.

این مسئول تقویت برنامه‌های رسانه‌ای دانشگاه علوم پزشکی با هدف آموزش و آگاهی‌بخشی به عموم مردم را در استفاده بهداشتی از مواد غذایی سالم یادآور شد و عنوان کرد: در کنار تولید و پخش برنامه‌های آموزشی در این زمینه با همکاری دستگاه تعزیرات و قضایی سعی کردیم صدور احکام را برای سوء استفاده‌کنندگان در حوزه سلامت مردم شاهد و ناظر باشیم تا مبادا با فروش و عرضه مواد غذایی ناسالم سلامت مردم به خطر بیفتد.

رئیس گروه بهداشت محیط علوم پزشکی اردبیل در پایان سخنان خود از صدور حکم قضایی برای واحدهای متخلف خبر داد و اظهار داشت: تلاش می‌کنیم تا با همکاری نیروی انتظامی و دستگاه قضایی با دوره‌گردها و عرضه‌کنندگان مواد غذایی ناسالم برخورد شود.

.

.

.

.

.

.

فارس


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.