ممنوعیت صادرات ۵۲ قلم کالا غیرقانونی است/ توقف ۸۰۰ کامیون در مرزها

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از ارانیکو در تاریخ دوشنبه ۱۵آبان۹۱،

چکیده: رئیس اتاق بازرگانی ایران از توقف ۸۰۰ کامیون در مرزهای کشور خبر داد و گفت: ممنوعیت صادرات ۵۲ قلم کالا غیرقانونی است.

محمد نهاوندیان در حاشیه بیست و سومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اظهار داشت: ممنوعیت بعضی اقلام صادراتی با توجیه اینکه بخشی از این کالاها با یارانه و ارز دولتی وارد کشور شده‌اند درست نمی باش و برای حل این موضوع باید از راه‌حل‌های اقتصادی استفاده نمود.

وی با تأکید بر اینکه باید برای صادرات این ۵۲ قلم کالا عوارض وضع شود اظهار داشت: ممنوعیت راهی نمی باش که قانونگذار اجازه داده باشد، لذا در قانون تأکید شده است که نباید برای تنظیم بازار داخلی ممنوعیت صادرات وضع شود.

رئیس اتاق بازرگانی با طرح این پرسش که در شرایطی که کشور به ارز نیاز دارد نباید به سمت کم نمودن صادرات حرکت کنیم،گفت: دولت از صادرکنندگان پتروشیمی خواسته بود تا ارز حاصل صادرات را در مرکز مبادلات ارزی عرضه نمایند، اما چون صادرکنندگان پتروشیمی این کار را انجام نداده‌اند در عوض دولت با ممنوعیت صادرات آنها را در فشار گذاشته است.

وی افزود: صادرات اقلام پتروشیمی سالانه بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داشته است و دولت به جای ممنوعیت صادرات باید از سیاست‌های کنترلی و اخذ عوارض استفاده کند.

وی درخصوص وضعیت بازار ارز گفت: اگر آرامش در بازار ایجاد و تقاضاهای سفته‌بازانه ناامید شود به سریعی نرخ ارز به نرخ مرکز مبادلات نزدیک می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: باید تلاش کنیم تا مبادلات غیر رسمی ارزی زائل شود و برای رسیدن به این هدف لازم است تا دولت برای حمایت از مصرف‌کنندگان به جای ابزارهای دلار از ابزارهای ریالی استفاده کند تا ارز به سمت تک نرخی شدن حرکت کند.

وی در خصوص ممنوعیت صادرات ۵۲ قلم کالا گفت: در حال حاضر ۸۰۰ کامیون صادراتی که پلمب شده و آماده خروج از مرز بوده‌اند با ابلاغ آیین‌نامه ممنوعیت صادرات آنها در گمرک متوقف شده است.

وی با تأکید بر اینکه فضای فعالیت اقتصادی باید قابل پیش‌بینی باشد، گفت: حداقل کاری که دولت می‌توانست بکند این بود که یک هفته پیش از اعلام ممنوعیت صادرات آن را اعلام کند.

نهاوندیان گفت: در حال حاضر در خصوص بخشنامه‌ای که برای ممنوعیت صادرات محصولات پتروشیمی و مواد غذایی ابلاغ شده است ابهام‌هایی وجود دارد.

وی افزود: در شرایط فعلی اقتصاد همه عوامل تولید در شرایط اشتغال ناقص به سر می‌برند، چرا که کارخانجات تولیدی با ظرفیت خالی و با نیروی انسانی کمتر مشغول به کار می باشند لذا باید مدیریت رونق در دستور کار قرار بگیرد.

وی افزود: در شرایط رکود تورمی بودجه دولت باید عرضه محور و در جهتی حمایت از تولید باشد و به جای آنکه دولت خودش را به عنوان یک بنگاه نگاه کند باید رویکرد رونق‌زایی داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران درخصوص احتمال پیش فروش سکه برای جمع‌آوری نقدینگی گفت: نقدینگی در کلان اقتصاد بالا است، اما در بخش تولید پایین است.در جمع نمودن نقدینگی سرگردان باید به ریشه‌های گرانی هم توجه نمود لذا بهترین راه‌حل این است تا در بخش تولید چنان جاذبه‌ای ایجاد کنیم تا نقدینگی سرگردان به سمت بخش تولید حرکت کند که این مهم از دو مسیر بازارهای مالی و سیستم بانکی امکان پذیر است.


ارانیکو – آخرین خبرها و مقالات

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.