ممنوعیت واردات گوشت از یک ایالت برزیل به سبب مشکوک‌بودن به جنون گاوی

۲۰م آذر ،

317-9.jpg

معاون سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ گوشت آلوده‌ای وارد کشور نشده است، اعلام کرد که تنها از یک ایالت برزیل به سبب مشکوک بودن به جنون گاوی واردات گوشت ممنوع شده است.

محسن مشکات در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) تصریح کرد: در ایالت “پارانا” برزیل که یک راس گاو بر اثر بیماری جنون گاوی تلف شده است، ایران هیچ گونه قراردادی برای واردات گوشت از کشتارگاه‌های این ایالت ندارد و برای احتیاط بیشتر نیز اعلام شده که از هیچ یک از کشتارگاه‌های این ایالت گوشت به ایران وارد نشود.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ گوشت آلوده‌ای وارد ایران نشده و جای هیچ گونه نگرانی از این بابت نیست با اشاره به اینکه طی چند روز اخیر یک راس گاو برزیلی ۱۳ ساله در ایالت “پارانا” بر اثر بیماری جنون گاوی تلف شد، ادامه داد: بیمار بودن یک راس دام بیانگر این نیست که همه دام‌های برزیل آلوده بوده یا گوشت‌هایی که در این کشور تولید می‌شوند، آلوده می باشند.

معاون سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: در ایالت “پارانا” که این دام تلف شده است ایران هیچ گونه قرارداد واردات از کشتارگاه‌های این ایالت ندارد و برای احتیاط بیشتر نیز اعلام شده است که از هیچ یک کشتارگاه‌های این ایالت گوشت به ایران وارد نشود.

مشکات گفت: دام‌هایی که در برزیل کشتار می‌شوند و گوشتشان به ایران می‌آید کمتر از سه سال سن دارند در صورتی که بیماری جنون گاوی معمولا در دام‌های سن‌دار بروز می‌یابد. از سوی دیگر میزان واردات گوشت ایران از برزیل طی ماه‌های اخیر محدود شده است.

مشکات اعلام کرد: بیماری جنون گاوی از طریق گوشت به انسان منتقل نمی‌شود و این بیماری در مغز و اندام‌های عصبی حیوان وجود دارد.

معاون سازمان دامپزشکی کشور همچنین تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای اروپایی که در قبل بیماری جنون گاوی بروز می‌یافته است به سبب تغذیه دستی بوده کما این که اکنون در کشور برزیل هیچ گونه تغذیه دستی برای دام صورت نمی‌گیرد.

وی گفت: با توجه به اینکه عامل بیماری جنون گاوی با باکتری‌ها متفاوت است شیوع این بیماری همچون تب برفکی نیست و انتقال آن شرایط خاصی دارد.

مشکات تاکید کرد: جای هیچ گونه نگرانی از واردات گوشت آلوده به کشور وجود ندارد و تاکنون آنچه از سوی سازمان دامپزشکی مجوز واردات و قرنطینه را داشته محصول سالم و بدون آلودگی بوده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.