ممنوع التصویر نداریم

جام جم آنلاین: ضرغامی گفت: همه بدانند که ما هیچ ممنوع‌التصویری نداریم از جمله آخرینش که جیگر بود و ما ‌آن را تکذیب می‌کنیم البته رسانه ملی ضوابطی دارد که بخش عمده آن مربوط به رییس آن نمی‌شود ولی مطمئنا در شرایط خاصی که نظام نیازمند آرامش است باید ملاحظه برخی مسائل را کرد.

وی افزود: رسانه‌های بیگانه به قدری درباره اجلاس غیرمتعهدها منفعل شده‌اند که به جای خبر اول دنیا یعنی اجلاس، به شخصیت عروسکی جیگر متوسل شدند.

به گزارش واحد مرکزی خبر،مهندس ضرغامی در نشست سالانه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌ها در دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: این اقدام ‌آنان تا جایی پیش رفت که در شبکه صدای انگلیس حتی برای بررسی شخصیت عروسکی جیگر (درفیلم سینمایی کلاه قرمزی و بچه ننه)کارشناس آوردند.

وی منحرف کردن اذهان عمومی دنیا از اهمیت و بزرگی اجلاس را به نقاط حاشیه‌ای از ترفندهای رسانه‌های غرب دانست و گفت:‌ آنان همه مواضع مرسی را که هم‌جهت با ایران بود نادیده گرفتند و تنها یک موضع وی را که درباره سوریه و خلاف موضع ایران بود، بزرگنمایی کردند در حالی که اصولا قرار نیست در اجلاس همه موضع مشترک داشته باشند.

ضرغامی افزود: به ‌رغم همه کارشکنی‌ها و فشارها، بیانیه‌ها و مصوبات اجلاس غیرمتعهدها در هیچ دوره از پانزده اجلاس‌ گذشته به اندازه اجلاس شانزدهم با سیاست‌های جمهوری اسلامی همخوانی نداشته است.

رییس رسانه ملی در خصوص عملکرد رسانه‌ ملی نیز گفت: ما معتقد به خط رگرسیون هستیم به این معنی که باید از خطی عبور کنیم که کمترین فاصله را از نقاط داشته باشیم.

وی افزود: مخاطب ما عموم مردم هستند ولی معتقد نیستیم که بهترین رگرسیون را ترسیم کردیم اما تلاش کردیم به ‌آن خط نزدیک تر شویم.

ضرغامی گفت: همه بدانند که ما هیچ ممنوع‌التصویری نداریم از جمله آخرینش که جیگر بود و ما ‌آن را تکذیب می‌کنیم البته رسانه ملی ضوابطی دارد که بخش عمده آن مربوط به رییس آن نمی‌شود ولی مطمئنا در شرایط خاصی که نظام نیازمند آرامش است باید ملاحظه برخی مسائل را کرد.

رییس سازمان صدا و سیما در ادامه اشاره‌ای به فتنه ۸۸ کرد و گفت: سینه‌ای پر از حرف درباره آن فتنه وجود دارد که هرگز نمی‌شود مطرح کرد.

ضرغامی افزود: ما حوادث ۷۸ را داشتیم اما فتنه ۸۸ فتنه خواص بود؛ خواصی که درون نظام بودند و خواصی که علنی در مقابل نظام ایستادند.

رییس سازمان صداوسیما در بخش دیگری از سخنانش به فعالیت تشکل‌های دانشجویی اشاره کرد و عمده تشکل‌های دانشگاهی را در شرایط کنونی مستقل دانست و گفت: حتی بسیج دانشجویی به رغم این‌که زیرنظر سازمان بسیج فعالیت می‌کند اینگونه نیست که دستورات از بالا به آن ابلاغ شود.

وی تاکید کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری دانشجویان مستقل باید از ظرفیت‌های موجود برای پیشرفت کشور استفاده کنند به ویژه که جریان دانشجویی پشتوانه بزرگی یعنی رهبری نظام را دارد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت حضور کمترش در جمع‌های دانشجویی گفت: یکی از علت‌ها این است که عملکرد ما همواره روی ‌آنتن و مقابل انظار است و نیازی به توضیح دادن نیست و علت دوم این که در حوزه جنگ نرم بسیاری از مسائل طبقه ‌بندی شده است بنابراین باید ضمن قانع کردن شما و بسیاری از کسانی که انتظار دارند در میانشان باشیم، طبقه‌بندی اطلاعات را رعایت کنیم و این ازدشواری‌های ماست.

رییس رسانه ملی در خصوص عملکرد قوه قضاییه در حوزه سایبر گفت: متاسفانه قوه قضاییه در این باره مظلوم واقع شده زیرا جرائم جدید در حوزه نرم تعریف نشده و این موجب شده است که در قضاوت عملکرد دستگاه قضایی عده‌ای از آن حمایت و عده‌ای نیز سرزنش کنند.

وی به دانشجویان پیشنهاد کرد در این عرصه به ویژه در حوزه نرم در موضوع سایبر وارد شوند و با پیشنهادهای خود به حل مشکلات کمک کنند.

رییس رسانه ملی در بخش دیگری از سخنانش به تلاش همه جانبه ‌رسانه‌های وابسته غربی برای به حاشیه بردن اجلاس غیرمتعهدها اشاره کرد و افزود: ‌در چنین شرایطی رسانه ملی در شبکه‌های داخلی و برون‌مرزی اخبار مربوط به اجلاس را در اشکال گوناگون به صورت رسمی و زنده پخش کرد.

ضرغامی درباره برخی خبرها مبنی بر سانسور کردن سخنان مرسی در صدا و سیما گفت: میهمانان اجلاس از کشورهای مختلف با زبان‌های گوناگونی بودند که ترجمه آنان به خوبی منعکس شد اما محور پخش همان شبکه خبر بود که مستقیم ترجمه را از ترجمه سالن استفاده می‌کرد و شبکه‌های رادیویی و جام‌جم نیز همان ترجمه را منعکس می‌کردند.

وی افزود: ‌در این میان تنها شبکه یک به علت قطع ارتباط زنده با سالن اجلاس از مترجم دیگری استفاده کرده بود و ‌آن مترجم به علت ترجمه زیاد در روند کار یک مورد اشتباه لفظی کرد که همان گفتن کلمه بحرین به جای سوریه بود و واضح بود که اشتباه لفظی است اما رسانه‌های بیگانه تلاش کردند این موضوع کوچک را بزرگ‌نمایی و از آن سوء استفاده کنند.

ضرغامی گفت: آنان حتی از این موضوع دستاویزی قرار دادند و در کنار کار عروسکی کلاه‌قرمزی استفاده کردند اما بهانه‌شان کارگر نیفتاد و نتوانستند بهره‌برداری کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا امکان پاسخگویی به سخنان برخی نامزدهای انتخابات ۸۸ برای برخی شخصیت‌های مخالف آن سخنان فراهم نشد گفت: از نظر ما هم این امکان بود که پاسخ‌هایی از طرف‌‌های مقابل داده شود اما به علت این که تعداد افراد پاسخ دهنده از هر دو طرف زیاد شدند دیگر می‌بایست سریال شش‌ماهه‌ای می‌ساختیم تا به همه آن موارد پاسخ داده می‌شد.

ضرغامی در پاسخ به این پرسش که چرا صدا و سیما در انعکاس خبر تبعیض قائل می‌شود گفت: نمی‌توان از کارهای سازندگی و عمرانی که در کشور می‌شود، چشم‌پوشی کنیم و هدف این است که رضایت مردم را جلب کنیم بنابراین سیاست ما در انعکاس اخبار خدمات دولت‌ها گزینشی نیست.

وی افزود: ‌ممکن است دولت مدعی باشد که بسیاری از کارهایشان منعکس نمی‌شود البته من در دولت پیشنهاد کردم افتتاح برخی طرح‌ها که همزمان با هفته دولت و اجلاس غیرمتعهدها بود به تعویق بیفتد تا در محاق برگزاری اجلاس غیرمتعهدها نرود و مردم بیشتر در جریان طرح‌ها باشند.

ضرغامی در ادامه با تاکید بر پرهیز از تخریب شخصیت‌ها گفت: سرمایه‌های نظام باید حفظ شوند به ویژه این که آبروی مسوولان جزو بیت‌المال است و همه باید از این آبرو محافظت کنند.

وی در پایان گفت: برخی به غلط تصور می‌کنند ما گزینشی عمل می‌کنیم حال آن که موضع ما نفی برخورد گزینشی است.

در مجموع آقای ضرغامی در سخنان صریح خود که با چاشنی طنز و صمیمیت همراه بود بر این نکات تأکید کرد:

 ــ رهبری، بالاترین پشتوانه و حامی تشکل‌های دانشجویی در انجام وظایف انقلابی آنان است. سایر دستگاه‌ها به این حمایت استثنائی غبطه می‌خورند.

 ــ تشکل‌های دانشجویی باید از موضوعات جزئی ارتفاع بگیرند و پرچمدار حرکت‌های بزرگ ملی همچون سال‌های اول انقلاب باشند.

 ــ جرائم مربوط به فضای مجازی پیچیده است و مجازات‌های متناسب و عادلانه‌ای را می‌طلبد. تشکل‌های دانشجویی در این موضوع مهم، قوه قضاییه را یاری کنند.

 ــ یکی از اشکالات بزرگ در مدیریت امروز جامعه نگاه بخشی دستگاه‌ها به حوزه مأموریت خود است. دانشجویان در مهم‌ترین مسائل کشور باید دستگاه‌ها را به هم نزدیک کنند و از موضع فراقوه‌ای مطالبات خود را از آنان مطرح کنند.

 ــ خوشبختانه امروز عموم تشکل‌های دانشجویی مستقل عمل می‌کنند و در مقایسه با سال‌های اول انقلاب از استقلال رأی قابل توجهی برخوردارند.

 ــ روش استدلالی و عقلانی نمی‌تواند قانع کننده باشد، بلکه باید به لایه‌های درونی و علل مخالف خوانی افراد توجه و آن را حل کرد. ما در فتنه ۸۸ به طور واضح شاهد این پدیده بودیم.

 ــ در رسانه ملی صدها مجری حرفه‌ای و موفق انجام وظیفه می‌کنند. آشنایی با موضوع تخصصی، توان مدیریت گفتگو؛ اعتقاد به نظام و تبعیت از سیاست‌های کلان رسانه ملی که برگرفته از سیاست‌ها و اصول حاکم بر نظام است؛ شروط اصلی صلاحیت مجریان است.

 ــ نظرهای تند و افراطی از هر طرف که باشد در رسانه ملی جای ندارد. هم کسانی که خواهان آزادی بی قید و شرط در پخش تصاویر تلویزیونی هستند و هم کسانی که پخش هر گونه تصویر از زن حتی در مقام گوینده خبر را مجاز نمی‌دانند!

 ــ رسانه ملی متعلق به آحاد ملت است. این ملت، یکپارچه در همه برهه‌های حساس از انقلاب، حضور دشمن شکن داشته است. سلیقه‌ها را محترم بشماریم و عقیده خودمان را محور ندانیم.

 ــ مدیران رسانه ملی در تمام سطوح جزو ارزشی ترین نیروها و بسیاری از آنان جزو ایثارگران سازمان هستند. دیدگاه‌های افراد متدین و انقلابی زودتر از هر دیدگاهی به بدنه سازمان منتقل می‌شود.

 ــ رهنمودهای صریح و مصداقی رهبری را باید بلافاصله انجام داد. برای رهنمودهای محتوایی و کلی تر باید گروه‌های دانشجویی، سخنان معظم له را به طور دقیق آنالیز و چارچوب‌های رفتاری مناسب آن را طراحی کنند.

 ــ مشکل فتنه ۸۸ بیشتر مربوط به خواص بود. نارضایتی‌ها و انتقادات آنان به حاکمیت؛ باعث شد تا با توسل به بهانه سست « تقلب در انتخابات» بازی را به هم بزنند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.