«مناسک حج ابراهیمی» جهانی می‌شود

کشور ایران طراح پرونده‌ی «مناسک حج ابراهیمی» است. به همین دلیل، موضوع را از گذشته در چند اجلاس مانند اجلاس آیسسکو (کمیته‌ی میراث معنوی جهانی) پیگیری کردیم. امسال نیز مقدمات کار را فراهم کردیم تا در این اجلاس که سه‌ماه دیگر برگزار می‌شود، تفاهم‌نامه‌ای چندجانبه را در این زمینه با کشورهای اسلامی مبادله کنیم.

قانون- معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: پرونده‌ی «مناسک حج ابراهیمی» یک پرونده‌ی بزرگ و دارای اهمیت است که برای ثبت جهانی به اجماع تخصصی کارشناسان نیاز دارد.

مسعود علویان‌صدر در گفت‌وگو با ایسنا، ادامه داد: کشور ایران طراح پرونده‌ی «مناسک حج ابراهیمی» است. به همین دلیل، موضوع را از گذشته در چند اجلاس مانند اجلاس آیسسکو (کمیته‌ی میراث معنوی جهانی) پیگیری کردیم. امسال نیز مقدمات کار را فراهم کردیم تا در این اجلاس که سه‌ماه دیگر برگزار می‌شود، تفاهم‌نامه‌ای چندجانبه را در این زمینه با کشورهای اسلامی مبادله کنیم.

وی بیان کرد: تا کنون همه‌ی صحبت‌ها درباره‌ی مذاکرات عام بوده است و اکنون قصد داریم آن‌ها را به مذاکراتی خاص تبدیل کنیم. یک تیم تخصصی نیز تشکیل شده که قرار است در زمینه‌ی مبادله‌ی تفاهم‌نامه در سه‌ماه آینده، کارها را انجام دهد.

او پرونده‌ی «مناسک حج ابراهیمی» را بزرگ‌ترین پرونده‌ی زنجیره‌یی دانست که همه‌ی کشورهای عضو کنوانسیون‌ میراث معنوی و کشورهای اسلامی در آن مشارکت دارند و اظهار کرد: قرار است در فاز نخست، کار تهیه و تکمیل این پرونده را با چند کشور دیگر شروع کنیم.

وی درباره‌ی تعاملاتی که تا کنون با کشور عربستان در این زمینه انجام شده یا قرار است انجام شود، گفت: با همه‌ی کارشناسان در این زمینه صحبت کرده‌ایم؛ ولی شک دارم کشور عربستان عضو کنوانسیون میراث معنوی باشد. مفاهیم میراث معنوی در قالب اعضای کنوانسیون قابل طرح است، ما قصد نداریم حج را به‌عنوان یک مکان مانند مکه یا عرفات به ثبت معنوی برسانیم، بلکه میراث معنوی را می‌خواهیم ثبت می‌کنیم.

علویان‌صدر تاکید کرد: هر کشوری سبک خاص خود برای انجام مناسک حج را دارد. ما می‌خواهیم این مناسک را استخراج کنیم، به همین دلیل قصد داریم از همه‌ی کشورهای عضو کنوانسیون میراث معنوی در این پرونده کمک بگیریم.

وی با تاکید بر لزوم رسیدن به یک اجماع در کشورهای اسلامی، گفت: باید در سطوح مختلف با کشورها رایزنی کنیم تا به یک اجماع در کشورهای اسلامی برسیم.

او افزود: چیزی که به ایران مربوط است «مناسک حج ابراهیمی» است که در ایران انجام می‌شود و پرونده‌ی آن نیز توسط ایرانی‌ها تهیه می‌شود؛ ولی آنچه در جهان است «طریق الحج» است که برای همه‌ی کشورهاست.

به گزارش ایسنا، مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ـ آتوسا مومنی ـ پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، از ثبت شدن پرونده‌ی «مناسک حج ابراهیمی» در فهرست میراث معنوی کشور در تاریخ ۲۱ شهریورماه خبر داده بود.


پایگاه خبری رسانه قانون

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.