منافع اتحادیه اروپا در لغو تحریم‌های ایران است

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

یک کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: مانع اصلی اجرایی نشدن توافقنامه ژنو، رژیم صهیونیستی است که با تمام توان می‌خواهد مانع اجرای این توافقنامه شود.

“حسن بهشتی‌پور” در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به تحریم‌های ناحق دولت آمریکا بر علیه ایران که بخشی از آن در هفته گذشته اجرایی شد، گفت: تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان فضایی را به‌وجود آورده که  تفاسیر متفاوتی را رقم زده است.

این کارشناس مسائل هسته‌ای اظهار داشت: در توافقنامه ژنو باید تمام موارد تنش‌زا بین ایران و ۱+۵ مشخص می‌شد اما از آنجا که هر دو‌ طرف قصد رسیدن به نقاط مشترک برای ایجاد اعتمادسازی را داشتند به روشن کردن برخی جزئیات نپرداختند.

بهشتی‌پور ادامه داد: منافع اتحادیه اروپا در برقراری ارتباط با ایران تامین می‌شود و کشورهای عضو این اتحادیه نیازمند بازار ایران هستند چرا که صنعت خودروسازی فرانسه نیاز فراوانی به حضور مجدد در بازار خودروی ایران دارد و همچنین آلمان که در گذشته بزرگترین شریک تجاری کشورمان بوده روزبه‌روز جایگاه خود را در بازارهای ایران از دست داده است.

وی تاکید کرد: اتحادیه اروپا خواهان لغو تحریم‌های ایران بوده و کشورهای عضو این اتحادیه قصد همراهی با لابی صهیونیستی که در کنگره آمریکا تمام امکانات خود را برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران به‌کار گرفته‌اند را ندارد، بنابراین در این برهه زمانی نوعی تعارض بین منافع اروپا و آمریکا به‌وجود آمده البته اروپایی‌ها سعی می‌کنند تحریم‌های جدید علیه کشورمان را در ادامه تحریم‌های گذشته معرفی کنند.

این کارشناس مسائل هسته‌ای اضافه کرد: تحریم‌های جدیدی که علیه ایران وضع شده نشان می‌دهد غربی‌ها در اجرای توافقنامه ژنو کارشکنی کرده‌اند چرا که تحریم‌های وضع شده مخالف کلیات این توافقنامه است.

بهشتی‌پور در پایان خاطرنشان کرد: مانع اصلی اجرایی نشدن توافقنامه ژنو، رژیم صهیونیستی است که با تمام توان می‌خواهد مانع اجرای مفاد این توافقنامه شود چرا که بر اساس آن غنی‌سازی ۵ درصد در خاک ایران ادامه می‌یابد و این امر برای رژیم اشغالگر قدس که خواهان توقف کامل فعالیت هسته‌ای ایران بوده غیرقابل قبول است.
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.