منافع ملی؛ تعیین‌کننده روابط میان ایران و آمریکا/اگر مذاکره کنیم هویت‌مان را از دست می‌دهیم

۱۳م اسفند ،

مدیر مسئول سابق روزنامه اعتماد ملی و مدیرعامل خبرگزاری فارس در دانشگاه تربیت مدرس تهران، به مناظره با یکدیگر دربارهٔ رابطه ایران و آمریکا پرداختند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، در “مناظره استکبارستیزی، رابطه با آمریکا با کدامین اصول” که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، “محمدجواد حق‌شناس” مدیر مسئول سابق روزنامه اعتماد ملی و “نظام‌الدین موسوی” مدیر عامل خبرگزاری فارس به تحلیل و تبیین روابط بین ایران و آمریکا پرداختند.

در ابتدای این مناظره، حق‌شناس با اشاره به رابطه ایران با آمریکا در طول ۳۴ سال انقلاب به عنوان مهم‌ترین موضوع سیاست خارجی این دو کشور اظهار داشت: رابطه ایران با آمریکا به لحاظ زمانی از نیمه دوم دوران قاجار به طور رسمی آغاز شد و در بحبوحه سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲ شاهد حضور آمریکا در کنار کشورهای دیگر همچون روسیه و انگلیس به عنوان نیروی سوم در سیاست خارجی ایران بودیم.

وی افزود: دوره دوم از ۱۳۳۲ تا انقلاب ۱۳۵۷ بود که آمریکا با تبدیل شدن به یک قدرت هژمون در منطقه به عنوان بازیگر اصلی در سیاست‌های خارجی در ایران به ایفای نقش پرداخت.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به دوره سوم رابطه آمریکا با ایران خاطرنشان کرد: از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون عدم رابطه با این کشور در سیاست خارجی جمهوری اسلامی به‌عنوان یک اصل به حساب می‌آید و ما سعی در پیش‌گرفتن یک روند تقابل با این کشور داشته‌ایم که این رابطه یک نوع رابطه قهرآمیز به حساب می‌آید.

موسوی به اهمیت روابط میان ایران و آمریکا اشاره کرد و بیان داشت: تاثیرگذاری این کشور در به‌وجود آمدن کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ آغاز شد و اکنون هم جمهوری اسلامی به عنوان گره ذهنی مقامات آمریکا در سیاست‌هایشان به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: برخی از چهره‌های شناخته شده سیاسی ایران، نگاهی سطحی به روابط دو کشور دارند، اما ماجرا بسیار عمیق‌تر از این است، چرا که ماهیت انقلاب اسلامی، ضدیت با سلطه و استکبار است و این بار ایدئولوژی‌ها و ادعاهای آمریکا کاملا متفاوت است؛ چرا که آن‌ها به دنبال رسیدن به رسالت جهانی خود، یعنی نظم نوین جهانی در دهکده جهانی می باشند.

حق‌شناس با اشاره به حفظ منافع ملی یک کشور در ایجاد روابط فی مابینش با دیگر کشورها تصریح کرد: نوع شناخت، روابط دیپلماسی از طریق مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها، ارتباط دیپلماتیک از طریق وزارت خارجه و اقدامات قهرآمیز و در نهایت ورود جنگ نظامی و سایبری از جمله روابطی است که میان کشورها وجود دارد و آن‌چه در این میان اهمیت دارد، این است که کشورها سعی دارند با ایجاد روابط قهرآمیز در راستای منافع ملی خود، دیگر کشورها را به سوی اهداف خود سوق دهند.

این خبر در حال تکمیل است…


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.