منبرها و پاتوق‌های ماه ‌رمضانی تهران

جام جم آنلاین: برای بعضی‌ها اعتقاد است و برای برخی حس‌وحال خوب. هرچه باشد رمضان که می‌آید مردم بوضوح معنوی‌تر می‌شوند و البته یکی از اسباب معنویت، هیات‌های مذهبی و منبرهایی است که مردم به عنوان مخاطب پای آنان می‌نشینند. انتخاب درست این هیات‌ها هم کار مشکلی است.

مطلب پیش رو نگاهی دارد به منبرهای معروف و البته مناسب تهران بنا به سلیقه‌های مختلف.

از شمال شهر آغاز می‌کنیم. امامزاده صالح تهران در میدان تجریش یکی از مراکزی است که شب‌های ماه رمضان میزبان زائران بسیاری است.

برنامه این امامزاده برای ماه رمضان هنوز به طور کامل اعلام نشده و تنها مشخص شده است که حجت‌الاسلام والمسلمین گلزاری، سخنران دهه اول این بقعه خواهد بود.

برای رسیدن به امامزاده صالح راه‌های مختلفی وجود دارد، اما جدیدترین راه، استفاده از متروی تجریش است.

کمی آن‌طرف‌تر، امامزاده علی‌اکبر چیذر قرار گرفته است که برنامه‌های مناسبتی آن در قالب هیات رزمندگان شمیرانات برگزار می‌شود.

این هیات برای شب میلاد امام حسن مجتبی و شب‌های قدر برنامه تدارک دیده است. شاید لازم به ذکر نباشد که مداح هیات رزمندگان شمیرانات حاج محمود کریمی است.

رسیدن به چیذر با وسایل حمل و نقل عمومی ممکن است، اما اگر با وسیله شخصی به امامزاده می‌روید باید فکری برای جای پارک اتومبیل خود کنید.

از شمال تهران به شرق می‌رویم. حسینیه بیت‌الرقیه در خیابان پنجم نیروی هوایی سال‌هاست در ماه رمضان میزبان حجت‌الاسلام والمسلیمن هاشمی‌نژاد است. هاشمی‌نژاد، هم خطیب و هم مدیحه‌سرای این هیات است. مراسم شب‌های ماه رمضان بیت‌الرقیه از ساعت ۹ شب آغاز می‌شود.

در میانه شرق و جنوب تهران خانه کوچکی قرار که سال‌هاست در آن مجلس اهل بیت‌ برگزار می‌شود. آیت‌الله مجتبی تهرانی در مجلس خود در خیابان مجاهدین اسلام از ساعت ۲۳ محفل خود را برپا می‌کند. پیاده شدن در ایستگاه متروی شهدا راه مناسبی برای رسیدن به این هیات است.

هیاتی‌های جوان هم می‌توانند خود را برای رفتن به هیات عبدالرضا هلالی آماده کنند. هیات الرضا هر شب از ساعت ۱۰ در حسینیه موسی‌‌بن‌جعفر در میدان خراسان، میزبان روزه‌داران خواهد بود.

همان حوالی و در نزدیکی‌های میدان خراسان، هیات مکتب‌الزهرا هم هست که به نام محمدرضا طاهری شناخته می‌شود.

در آنجا هر شب از ساعت ۱۲ تا ۳ بامداد حجت‌‌الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی آقاتهرانی و حجت‌الاسلام و المسلمین شهاب مرادی سخنرانی خواهند کرد و کار مداحی و مناجات هم با حاج محمدرضا طاهری خواهد بود.

 در جنوب، مهدیه تهران در ماه مبارک رمضان با قرائت قرآن حسین موحدی‌نیا، قرائت ادعیه و مناجات حاج مهدی سماواتی و سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان اوقات روزه‌داران را پر خواهد کرد.

مراسم مهدیه از ساعت ۸ و ۴۵ دقیقه شب آغاز می‌شود. برای رسیدن به مهدیه می‌توان از خط اتوبوس‌های تندرو استفاده کرد.

در حرم حضرت عبدالعظیم در شهر ری هم همزمان با ماه مبارک رمضان مراسم رمضان با قرآن برگزار می‌شود. در این مراسم که از ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه در مصلای بزرگ ری برگزار می‌شود، برنامه‌هایی چون قرائت قرآن کریم توسط قاریان ممتاز و بین‌المللی، مدیحه‌سرایی مداحان اهل بیت، سخنرانی و برگزاری مسابقه و اهدای جوایزی چون کمک هزینه سفر عمره مفرده و مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

گفتنی است آیت‌الله ممدوحی و حجج الاسلام معین شیرازی و کاردان به ترتیب از دهه اول تا دهه سوم ماه مبارک رمضان، سخنران مراسم حرم حضرت ‌عبدالعظیم خواهند بود.

در مرکز تهران، مسجد ارک یکی از مکان‌هایی است که مشتاقان زیادی دارد. در دهه اول ماه رمضان امسال، حجت‌الاسلام حاج سیدحسین مومنی و در دو دهه بعدی، حجت‌الاسلام قاسمیان، حجت‌الاسلام جعفری و حجت‌الاسلام سیدمیرباقری سخنران خواهند بود و مداح مسجد ارک هم که حاج منصور ارضی است.

در نقطه‌ای دیگر، در مسجد امیرالمومنین امیرآباد، حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ حسین انصاریان بعد از نماز ظهر و عصر هر روز به سخنرانی خواهد پرداخت. البته او شب‌ها هم مطابق هر سال در حسینیه همدانی‌ها در خیابان ری مجلس خود را برپا خواهد کرد.

کمی پایین‌تر در دانشگاه تهران هر روز مجلس تفسیر قرآن به پا خواهد بود و برای شب‌های قدر هم طبق روال سال‌های گذشته از حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی دعوت شده است.

غیر از این هیات‌ها و منبرها نقاط دیگری هم هستند که محل گردهمایی بسیاری از روزه‌داران خواهند بود که ذکر این محافل در این گزارش نرفته، چون برنامه‌ آنها به طور دقیق اعلام نشده است؛ محافلی چون هیات موج‌الحسین حاج حسن خلج یا مهدیه امام حسن مجتبی حاج سعید حدادیان.

به این فهرست باید مسجد بازار و حرم امام خمینی (ره) را هم افزود. حسینیه ارشاد هم در شمال شهر تهران، مخاطبان خاص خودش را دارد. البته نباید محافلی چون حسینیه امام خمینی در شب‌های قدر یا محفل آیت‌الله جاویدان را هم از یاد برد.

هر چه باشد این محافل به قول معروف پاتوق اهل دل است و راهی است به سوی آنچه فرد انتظارش دارد. درست است که راه باید خوب باشد، اما هر چه باشد، هدف را نباید گم کرد.

مصطفی مسجدی‌آرانی – جام جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.