منتجب‌نیا:خروج از قدرت به معنای مرگ تفکر اصلاحات نیست

دبیر کل حزب جمهوریت ایران اسلامی با بیان این‌که اشتباه است که گفته شود اصلاحات تمام شد و تفکر اصلاح‌طلبی مرده است، گفت: اکنون اصلاح‌طلب‌ها هیچ قدرتی در نظام ندارند بهترین زمان را در اختیار دارند تا به صورت جدی به آسیب شناسی از عملکرد خود بپردازند.

رسول منتجب‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که اصلاحات یک اندیشه و جریان فکری است و نه صرفا یک تشکیلات اظهار کرد: اصلاحات یک نوع اندیشه و نگاه به کشورداری، نظام و مردم است. ما این نگاه را از اوایل انقلاب اسلامی در سایه تعالیم امام خمینی (ره) به دست آوردیم. تا قبل از دوم خردادماه نام این اندیشه خط امام بود و کاملا مشخص بود که منبع الهام این جریان، اندیشه امام است.

وی ادامه داد: بنابراین این جریان از بین رفتنی نیست، زیرا جریان‌های فکری با آمدن یا رفتن دولت یا مجلس شورای اسلامی از بین نمی‌رودند، اما هرچه طرفداران این اندیشه بیشتر بر آن حساس‌تر باشند، این جریان بیشتر تعمیق یافته و تثبیت می‌شود و گسترش بیشتری می‌یابد اما اگر طرفداران‌اش از این اندیشه هم جدا شوند، باز هم این فکر و اندیشه باقی می‌ماند زیرا وابسته به فرد، جناح یا گروه نیست. من معتقدم اندیشه اصلاحات ماندگار بوده و آینده به آن تعلق دارد و هرچه آگاهی مردم بیشتر شود، بیشتر به این اندیشه علاقه‌مند می‌شوند.

این فعال سیاسی در ادامه با اشاره به رویکرد منفی برخی از  مردم در انتخابات اخیر نسبت به اصلاح‌طلب‌ها گفت: واکنش مردم نسبت به جریان فکری اصلاحات نیست، بلکه نسبت به اصلاح‌طلب‌ها است زیرا با عملکرد خود مردم را از خود می‌رانند و مردم نسبت به آنها بدبین می‌شوند با این حال در عمق جان مردم اعتقاد به اصلاحات وجود دارد. برهان عقلی هم داریم که اگر اصلاحات نباشد جامعه یا عقب‌گرد می‌کند یا درجا می‌زند، بنابراین اصلاحات برای توسعه و تکامل جامعه نیاز است.

منتجب‌نیا درباره‌ی افول جریان اصلاح‌طلب‌ی گفت: هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا دوره‌ای دارند و هر کدام در دوره‌ای قدرت را به دست می‌گیرند که اصلاحات در دوره خاتمی و تا حدودی در دوره روحانی قدرت را به دست آورد و تا زمانی هم شرایط تغییر می‌کند و به دلیل ضعف مسائل حکومت یا دولت مردم ناراضی می‌شوند و قدرت از دست اصلاح‌طلبان خارج می‌شود و به دست رقیب می‌افتد. مثل الان که هر سه قوا در دست اصولگراهاست و اصلاح‌طلبان هیچ جایی در حکومت به طور سیستماتیک ندارند ولی این بدان معنی نیست که جایگاه مردمی خود را از دست داده است و تفکر اصلاحات مرده است. این اشتباه است که گفته شود اصلاحات تمام شد و دیگر اصولگرا شویم.

این فعال سیاسی تصریح کرد: فردی همین اخیرا گفته است که ما انقلاب را از دست نااهلان خارج کردیم. این حرف از روی کینه‌توزی است و یک فرد سالم و معمولی اینگونه حرف نمی‌زند.انقلاب اسلامی مجموعه‌ای از اندیشه‌های امام خمینی (ره) است که در قالب نظام جمهوری اسلامی ایران درآمده است و متعلق به یک فرد و جریان نیست و انقلاب به یک گروه خاصی تعلق ندارد که خواسته باشیم بگوییم انقلاب را از چند یک گروه دیگر خارج کرده‌ایم. امام خمینی (ره) فرمایشی داشتند که نگویید انقلاب چه برایمان کرده است بلکه بگویید انقلاب برایمان چه کرده در واقع باید بررسی کنیم که ما برای هدایت جامعه به سمت آرمان‌های امام خمینی (ره) چه کرده‌ایم نه این‌که به دنبال این باشیم که قدرت را از دست یک جریان خارج کنیم. باید بگوییم برای جمهوریت و اسلامیت نظام چه کرده‌ایم؟

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که چرخش قدرت یک امر طبیعی است تصریح کرد: فقط افراد ضعیف و کم ظرفیت وقتی به قدرت می‌رسند فکر می‌کنند که حق مطلق هستند و طرف مقابل باطل مطلق بوده و باید نابود شود. جریان اصلاحات یک اندیشه خدایی و مردمی است که استدلال‌های منطقی و عقلانی دارد که رو به گسترش است و به یک افراد خاص تعلق ندارد.

دبیر کل حزب جمهوریت ایران اسلامی خاطر نشان کرد: با این حال عملکرد اصلاح‌طلبان موجب می‌شود مردم نسبت به آنها اقبال نشان ندهند. گاهی خود اصلاح‌طلبان و گاهی کسانی که از طرف آنها به مردم به عنوان داوطلب انتخابات انتخاب می‌شوند عملکردی دارند که موجب واکنش مردم می‌شوند اما اصلاح‌طلبان نباید در حال حاضر مردد شده و صحنه را خالی کنند بلکه باید در عملکرد خود تجدیدنظر کنند الان زمان آسیب شناسی اصلاح‌طلبان است و باید صادقانه عملکرد خود را آسیب شناسی کنند تا متوجه شوند چرا مردم از آنها قطع امید کرده‌اند.

وی اضافه کرد: این هم جای افتخار ندارد که انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری با مشارکت کم برگزار شود نه اصولگراها و نه اصلاح‌طلبان نباید به این مساله افتخار کنند همه باید شرمنده باشند و بگویند چه شده که مردم به این دو جریان بی‌اعتنا شده‌اند الان هم نگوییم کاندیدای اصولگرا هم رای گرفته‌اند به هرحال شرایط برگزاری انتخابات روشن است و برخی دوستان اصولگرای ما هم وجدانن از این شرایط ناراحت هستند که بیش از ۵۰ درصد مردم به صحنه نیامدند مردمی که نه اصولگرا بودند و اصلاح‌طلب و فقط به عملکرد جریان‌ها نگاه می‌کردند و الان هم از دو جریان دل کنده‌اند.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۶ شعار «اصلاح طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا» سردادند که این یک هشدار بود و انتخابات ریاست جمهوری هم نشان داد که اکثریت مردم نسبت به این دو جریان بی‌اعتماد شده‌اند. مردم آگاه بوده و به عملکرد دو جریان نظارت دارند. 

منتجب‌نیا با بیان این‌که ما اصلاح‌طلبان در معرفی برخی کاندیداهای انتخابات، شوراها و مجلس دچار مشکلات بزرگی شده‌ایم، اظهار کرد: حتما باید این جریان آسیب شناسی جدی شود و عجله هم نباید کرد به هرحال کشور در دست اصولگراها است و آنها هم با رای کم هم قانع هستند ما هم باید از این فرصت استفاده کنیم و به آسیب‌شناسی خود بپردازیم ان‌شاءالله هم آنها موفق شوند تحولی در کشور ایجاد شده و ما هم دعا کنیم وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم را بهبود ببخشند و مشکلات سیاست داخلی و خارجی را کم کنند. اما آنها بهانه‌ای هم ندارند که کسی در مسیر آنها کارشکنی می‌کند هیچ قدرتی در دست اصلاح‌طلب‌ها نیست و آنها فقط قلم و اندیشه دارند. الان اصولگرایان باید تلاش کنند که مشکلات مردم را حل کنند و دنبال انتقام و حرف دیگران نباشند.

وی در پایان اظهار کرد: دولتی که بخواهد با نخبگان برخورد بدی داشته باشد عاقبت خوبی نخواهد داشت. امیدوارم این دولت و حکومت که اکنون کاملا در دست اصولگراها است با مردم و نخبگان خوب، عادلانه و فراجناحی رفتار کند و به دنبال حل مشکلات مردم باشد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.