منتخب مردم اراک: رئیس مجلس نهم باید براجرای قانون در کشور پایداری داشته باشد+ارزیابی عملکرد رئیس مجلس هشتم از دید منتخب مردم مریوان

منتخب مردم اراک در مجلس نهم معتقد است حفظ استقلال مجلس یکی از مهمترین ویژگی هایی است که رئیس مجلس آینده باید آن را دارا باشد.
عباس رجایی نماینده مردم اراک و رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس هشتم در گفت وگو با خبرآنلاین وظیفه مجلس را براساس رهنمود های امام و رهبری حمایت از دولت ها دانست و در عین حال،گفت: اما مجلس در عین حال باید استقلال خود را حفظ کند و مدیریت مجلس باید به سمت وسویی برود که قدرت استقلال را در بدنه خودش ایجاد کند.
وی با بیان اینکه هیچ مصلحتی در کشور بالاتر از این نیست که قانون اجرا شود، افزود: اگر در همه بر اجرای قانون تکیه کنند، هیچ اختلافی رخ نمی دهد ولی اینکه برخی به دنبال فراقانونی بودن یا دور زدن قوانین باشند، این امر مشکلاتی را ایجاد می کند. بنابراین نخستین بحث در این زمینه این است که رئیس مجلس نهم باید پایداری براجرای قانون در کشور در داشته باشد.
وی دومین ویژگی مطلوب رئیس مجلس آینده را تشخیص اولویت های کشور دانست و اظهار داشت: هیات رئیسه مجلس نهم باید معظلات جامعه و مطالبات مردمی را بشناسد و نسبت به رفع آن تلاش کند، و الا اینکه این امر را به دست شرایط بسپاریم ، به موفقیت در حل مشکلات نمی رسیم.
رجایی که معتقد است مجلس هشتم در خصوص تعریف استراتژی به نسبت مجلس هفتم موفق تر بود، خاطر نشان کرد:البته در این زمینه هنوز باید کار کنیم تا مجلس یک برنامه راهبردی برای اجرای برنامه خود داشته باشد.
رئیس کمیسیون کشاورزی سومین بالا بردن تحمل بین قوا دیگر ویژگی رئیس مجلس دانست و گفت:رئیس مجلس نهم باید برای ایفای وظایف نمایندگی فضا را فراهم کند تا مجلس بتواند از جایگاه نظارتی خود استفاده کند. چرا که این ابزاری است که قانون اساسی در اختیار نمایندگان قرار داده است.
وی گفت: وقتی مدیریت مجلس در مقابل وظایف نمایندگان مهار بگذارد و اجازه ندهد تحقیق و تفحص ها یا استیضاح ها در زمان خود اجرا شود، این امر آسیب پذیری مجلس را بالا می برد.
 

امید کریمیان منتخب مردم مریوان از عملکرد رییس مجلس هشتم در مقایسه با رییس مجلس هفتم دفاع کرد.

کریمیان در گفت و گو با خبرآنلاین درباره شرایط و خصوصیاتی که رییس مجلس باید داشته باشد گفت: رییس مجلس نهم باید هم علم مدیریت داشته باشد و هم هنر مدیریت. علم به معنای دانش لازم و تخصص‌هایی که برای رییس مجلس نیاز هست و هنر هم به این معنی که تجربه مدیریت مجلس داشته باشد. وی ادامه داد: اگر این علم و هنر را با هم ادغام کنیم می‌شود گفت که رییس مجلسی داریم که هم عالم است و هم هنرمند و از این جهت رییس مجلسی توانمند خواهد بود.

منتخب مردم مریوان در مجلس نهم همچنین گفت: رییس مجلس باید پیشینه و سوابق خوبی داشته باشد. رییس مجلس باید صداقت و قاطعیت داشته باشد. همچنین بهتر است که در عرصه سیاست خارجی صاحب وجهه دیپلماتیک باشد.اگر رییس مجلس دارای چنین ویژگی‌هایی باشد ما شاهد اقتدار قوه مقننه خواهیم بود.

وی با اشاره به ضرورت استقلال قوه مقننه از سایر قوا گفت:  برای اینکه رییس مجلس بتواند از استقلال این قوه در برابر سایر قوا دفاع کند باید دانش کافی نسبت به شرح وظایف نمایندگان و نیز به قانون داشته باشد.این آگاهی نسبت به قوانین ( از جمله قانون اساسی) باعث خواهد شد تا از حق و حقوق نمایندگان که در فصل ششم به آن اشاره شده است دفاع کند. اما اگر این علم و توانمندی را نداشته باشد ، نمی تواند از حقوق نمایندگان دفاع کند. رییس مجلس همچنین باید از یک تیم قوی مشاوره و حقوقدان برخوردار باشد.

کریمیان همچنین با اشاره به گزینه‌های مطرح برای ریاست مجلس گفت: آقای لاریجانی در بحث استیضاح وزرا و طرح سوال از رییس جمهور و نیز در تذکرات به وزرا واقعا خوب عملکرده‌اند و به وظایف ذاتی ریاست مجلس واقعا خوب عملکردند. این‌ها چیزهایی است که من در مجلس هفتم ندیدم ولی در مجلس هشتم آقای لاریجانی وظایف رییس مجلس را به خوبی انجام دادند.

۲۷۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.