منتقد بانفوذ پوتین از مجلس روسیه اخراج شد

جهان > روسیه‌و قفقاز
گنادی گودکف، نماینده منتقد دولت روسیه که پیش از این از درخواست دادستان روسیه از نمایندگان مجلس برای اخراج خود سخن گفته بود روز جمعه۱۴ سپتامبر (۲۴ شهریور) از مجلس این کشور اخراج شد.

به گزارش دویچه وله،اخراج گودکف روز جمعه در مجلس روسیه (دوما) به رأی گذاشته شد. ۲۹۱ نماینده رأی موافق،۱۵۰ نماینده رأی مخالف و ۳ نماینده رأی ممتنع دادند.

گودکف، نماینده ۵۶ ساله دوما به این رأی اعتراض کرد و این اقدام را “مبارزه سیاسی” و “نمایشی مغایر با قانون” خواند. او گفت، قدرت‌مداران روسیه به این دلیل که از انتقادها و مواضع او می‌ترسند دست به این اقدام زده‌اند.

گودکف گفت، دولت روسیه در حال نزدیک شدن به “رژیمی دیکتاتوری” است. وی روز جمعه پیش از ترک پارلمان با هم‌فکران سیاسی خود دست داد و از آنها خداحافظی کرد.

گودکف که از حزب میانه‌روی “روسیه عادل” است به عنوان نماینده پارلمان از تظاهرات خیابانی علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور حمایت کرده است. اما این اقدام تابویی برای دولت روسیه محسوب می‌شود.

دادستانی روسیه که در حال حاضر مشغول تحقیق در باره “معاملات غیر قانونی” گودکف است پیش از این از نمایندگان مجلس خواسته بود، به طور جدی به سلب امتیازات وی به عنوان نماینده پارلمان فکر کنند. حزب حاکم روسیه واحد در حال حاضر اکثریت کرسی‌های مجلس را در اختیار دارد.

اتهام‌ معاملات غیر قانونی

گودکف که از سال ۲۰۰۱ نمایندگی مجلس را بر عهده دارد در کنار این شغل شرکتی نیز تأسیس کرده است. اما مقام‌های روسیه از زمانی به مشغولیت‌های جانبی وی توجه کردند که گودکف به یکی از منتقدان سرسخت پوتین تبدیل شد.

گودکف پیش از این از اعضای “کا گ ب” سرویس اطلاعاتی شوروی سابق و همچنین عضو فراکسیون حزب “روسیه واحد” به رهبری پوتین در مجلس بود. وی سال گذشته پس از آنکه تلاش‌هایش برای انجام اصلاحات به جایی نرسید به منتقد سرسخت دولت تبدیل شد.

دوما پیش از این نیز با نادیده انگاشتن مقرراتی که در این زمینه وجود دارد، بارها نمایندگان منتقد را اخراج یا حق نطق‌ را از آنها سلب کرده بود.

اپوزیسیون روسیه اخراج گودکف از دوما را تلاشی برای مهار کردن جنبش اعتراضی علیه پوتین ارزیابی کرده است. مخالفان دولت قرار است در هفته آینده برای اعلام اعتراض خود تظاهراتی برگزار کنند که آن را “راه‌پیمایی میلیونی” نامیده‌اند.

اپوزیسیون روسیه از زمان برپایی انتخابات پارلمانی مناقشه‌برانگیز این کشور در ماه دسامبر، بارها راه‌پیمایی‌های اعتراضی علیه دولت ترتیب داده است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.