منع تردد شبانه در تهران / مشاغلی که مجاز به فعالیت شدند

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از اعمال منع تردد شبانه (از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح) برای شهرهای در وضعیت نارنجی کرونا علاوه بر شهرهای قرمز خبر داد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا رییسی با اشاره به جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: چهل و هفتمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور رئیس جمهور و اعضا برگزار و آخرین روند بیماری گزارش داده شد.

رعایت ۸۵ درصدی پروتکلهای ضد کرونا درکشور

کاهش تعداد شهرهای قرمز بیماری

وی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم اشاره کرد و گفت: در یک ماه گذشته میزان رعایت پروتکل‌ها به بالای ۸۵ درصد رسیده است و نویدبخش این است که ما در کنترل اپیدمی می‌توانیم موفق باشیم. بر همین اساس هم از ۱۶۰ شهر قرمز کرونا امروز ۶۴ شهر در این وضعیت باقی مانده و۲۷۸ شهر به وضعیت نارنجی و ۱۰۶ شهر به وضعیت زرد تبدیل شدند.

وضعیت صعودی کرونا در استانهای شمالی کشور

وی افزود: از ۶۴ شهر قرمز فعلی، ۱۱ شهر روند نزولی کندی دارند و ۷ شهر وضعیت صعودی دارند که بی تردید این شهرها نیاز به افزایش مراقبت دارند. عمده استان‌هایی که الان روند نزولی متفاوتی نسب به سایر نقاط کشور دارند و شاید روند ثابت و گاها صعودی دارند، استان‌های شمالی هستند؛ استان گلستان، گیلان و مازندران از استان‌هایی هستند که روندشان صعودی شده است. در استان قزوین هم گرچه روند بیماری کند شده، ولی هنوز روند نزولی به شکل قوی آغاز نشده است و نیاز است مراقبت‌ها بیشتر باشد. در استان اردبیل هم وضعیتی داریم که نیاز است محدودیت‌ها در آنجا افزایش یابد تا شاهد کاهش موارد بستری باشیم.

مداخلات موثر و روند کاهشی مرگ و میر کرونا در کشور

رییسی ادامه داد: امروز بر اساس بررسی‌ها و اثرات مصوبات ستاد ملی و پیش‌بینی که سازمان‌های جهانی در مورد روند بیماری، مرگ و میر و بستری کرونایی داشتند، این پیش بینی‌ها درست از آب در نیامد. آنها پیش‌بینی کرده بوند با ادامه روند یک ماه قبل کشور، روند مرگ و میر به بالای هزار مرگ در سطح کشور برسد و خوشبختانه با رعایت پروتکل‌ها این روند کند شد و مرگ و میر به زیر ۴۰۰ رسید و این موضوع نشان داد مداخلات به موقع و موثر با همکاری مردم و دستگاه ها، تاثیرات خوبی خواهد داشت.

دوباره شهرها قرمز شوند، محدودیتها افزایش می یابد

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: نکته مهم آن است که تغییر وضعیت‌ها و تغییر سطح هشدار کاملا متغیر و ناپایدار است و وابسته به میزان رعایت پروتکل‌ها است. اگر وضعیت رعایت پروتکل‌ها به سمت کاهش و غفلت برود، متاسفانه سریعا بیماری بر می‌گردد، شهرها قرمز می‌شوند و مجبوریم محدودیت‌ها را افزایش دهیم. محدودیت هوشمند یعنی همین؛ اگر جایی پروتکل‌ها خوب رعایت می‌شود و سطح هشدارها از سطح سه به سطح یک می‌رسد و وضعیت شهر زرد می‌شود، قطعا محدودیت‌ها برداشته می‌شود و برعکس این موضوع هم صادق است که اگر نکات بهداشتی به خوبی رعایت نشود، مجبوریم محدودیت‌ها را بیشتر کنیم. به همین دلیل درخواست آناست که موضوع را جدی بگیریم. تغییر وضعیت شهرها از قرمز به نارنجی به معنای از بین رفتن بیماری یا ضعیف شدن ویروس نیست؛ تنها معنی آن رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم است.

وضعیت شکننده کرونا در تهران

وی درباره وضعیت استان تهران، بیان کرد: وضعیت تهران به سطح نارنجی رسیده اما، وضعیت کاملا شکننده است. اگر رعایت پروتکل‌ها طی این هفته و هفته آینده به قوت خود باقی بماند این روند می‌تواند ادامه یابد و حتی به سمت شرایط زرد بیماری رود، اما با توجه به شکننده بودن وضعیت، در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها ممکن است به وضعیت قرمز بازگردیم و مجبور شویم هفته آینده محدودیت‌ها را تشدید کنیم.

منع تردد شبانه برای ۲۷۸ شهر نارنجی

رییسی گفت: امروز دو مصوبه در ستاد مطرح شد. مصوبه اول منع تردد از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح در شهرهای نارنجی علاوه بر شهرهای قرمز است. این محدودیت قبلا در شهرهای قرمز اعمال شده بود، اما برای شهرهای در وضعیت نارنجی کرونا هم منع تردد شبانه مصوب شد.

وی افزود: یعنی در ۲۷۸ شهری که نارنجی هستند، منع تردد شبانه اعمال می شود و با توجه به قید جمعیتی که گذاشته شده، این مصوبه اجرایی می شود.

دورهمی های خانوادگی عامل ۵۱ درصد انتقال بیماری

رییسی ادامه داد: مجددا تاکید می کنم با توجه به سرد شدن هوا و فصل زمستان، مهم ترین عامل ایجاد بیماری و انتشار آن دورهمی های خانوادگی است؛ چراکه این موضوع می تواند تا ۵۱ درصد عامل انتشار بیماری باشد. خواهشم آن است که این موضوع رعایت شود. منع ترددهای شبانه هم بیشتر روی همین موضوع تاکید می کند که بحث دورهمی های خانوادگی کم شود.

ممانعت از ۶۴۰۰ کرونا مثبت در وسایل حمل و نقل عمومی

وی افزود: مصوبه بعدی در مورد به همراه داشتن کارت ملی و کسانی است که بیمار هستند و نقض قرنطینه می‌کنند. این افراد باید در خانه بمانند؛ چراکه رفت و آمد یک بیمار در سطح شهر می‌تواند باعث انتشار بیماری شود. طی ۶ روز گذشته بیش از ۶۴۰۰ نفر از کرونا مثبت‌ها برای سوار شدن به هواپیما، اتوبوس، تاکسی و قطار اقدام کردند که چون شناسایی شدند از سوار شدن آنها در وسایل نقلیه عمومی ممانعت به عمل آمد.

گروه شغلی ۲ که انجام فعالیت مجاز شدند

رییسی تاکید کرد: ۲۷۸ شهر در وضعیت نارنجی هستند و گشایش‌هایی در بحث محدودیت‌ها رخ داده است. ۱۴ فعالیت در شهرهای نارنجی اضافه می‌شود به فعالیت‌های قبلی که در گروه شغلی یک فعال بودند. بنابراین گروه شغلی دو در وضعیت نارنجی مجاز به فعالیت هستند. پاساژهای سرباز و سربسته، بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ، بازارها و نمایشگاه فروش خودرو، باشگاه ورزشی، آرایشگاه مردانه، مراکز فروش لوازم ارایشی بهداشتی، فروش فرش، موکت، لوازم خانگی، مراکز کادویی و اسباب‌بازی، مراکز فروش انواع پوشاک، عکاسی‌ها، آژانس مشاور املاک، خدمات چاپ دیجیتال، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری به شرط رعایت پروتکل‌ها و قنادی‌ها، آبمیوه و بستنی فروشی‌ها مجاز به فعالیت هستند. تا زمانی که شهرها نارنجی باشند این مشاغل فعال خواهند بود اما با تغییر وضعیت دوباره تعطیل می‌شوند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.