مهاجران فراموش شده

جام جم آنلاین: دوشنبه‌شب شبکه تهران فیلم سینمایی «آدم‌برفی» ساخته داوود میرباقری را پخش کرد. این فیلم که در نیمه اول دهه ۷۰ ساخته شده است، یکی از بهترین فیلم‌هایی است که با موضوع مهاجرت ایرانیان به خارج ازکشور ساخته شده است.

 در فیلم سینمایی «آدم‌برفی» بازیگرانی مانند داریوش ارجمند، پرویز پرستویی، اکبر عبدی، زنده‌یاد مهدی فتحی و آزیتا حاجیان بازی می‌کنند.

این فیلم داستان چند ایرانی است که برای داشتن زندگی بهتر به ترکیه می‌روند تا از طریق این کشور به یکی از کشورهای اروپایی بروند، اما هر کدام به دلایلی مجبور می‌شوند در ترکیه بمانند و زندگی را تجربه کنند.

مهاجرت در همه کشورهای دنیا اتفاق می‌افتد و پدیده‌ای نیست که فقط مختص کشور ما باشد.اما دولت‌ها معمولا تمایل ندارند که مردم کشورشان برای زندگی به کشورهای دیگر هجرت کنند.

در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب، سینما و تلویزیون روی این موضوع بیشتر سرمایه‌گذاری فکری و مالی می‌کرد و کارگردانان و فیلمنامه نویسان روی این موضوع متمرکز بودند و تلاش می‌کردند با آثار دراماتیک به مردم نشان دهند که آن طرف آب، همه چیز عالی نیست و مهاجرت نمی‌تواند به تمام دغدغه‌ها و مشکلات آنان پایان دهد.

فیلم‌هایی مثل آواز قو، مهاجران و دیدار در استانبول با موضوع مهاجرت ساخته شد و مورد استقبال هم قرار گرفت. اما بعد از آدم‌برفی در سینما کمتر کارگردان یا تهیه‌کننده‌ای به سراغ موضوع مهاجرت رفت.

در حالی که در سال‌های اخیر موج مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور بیشتر از دهه ۶۰ و ۷۰ است، این در حالی است که همه ما می‌دانیم با شرایط اقتصادی نابسامانی که اروپا و حتی آمریکا را فراگرفته است، مهاجران روزگار خوبی ندارند و ایرانیان هم از این قضیه مستثنی نیستند و آثار سینمایی و تلویزیونی حتما می‌تواند در تصمیم ایرانیان مبنی بر مهاجرت تاثیرگذار باشد.

چند سال پیش فریدون جیرانی با ساخت سریال «مرگ تدریجی یک رویا» بار دیگر موضوع مهاجرت و بخصوص مهاجرت‌های غیرقانونی را که معمولا از مرزهای ترکیه انجام می‌شود در تلویزیون به تصویر کشید، اما این سریال فقط یک نمونه بود و ادامه نیافت.

تلویزیون این روزها آثار مستند اجتماعی تاثیرگذاری در باره موضوعات مختلف می‌سازد.چه خوب است که مهاجرت هم در این مستند‌ها مورد توجه قرار گیرد.

طاهره آشیانی – دبیر گروه رادیو و تلویزیون


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.