مهاجرت نخبگان کاهش یافت

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد:

آموزش > عالی
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از کاهش خروج برترین های آزمون سراسری و دارندگان مدال های علمی از کشور خبر داد و گفت: به منظور جذب نخبگان در دستگاه ها، هیات جذب نخبگان تشکیل شد و تاکنون ۱۳۴ نفر از نخبگان جذب دستگاه ها شده اند.

به گزارش مهر ، دکتر نسرین سلطانخواه در ششمین همایش ملی نخبگان جوان با اشاره به حضور ۱۰۰۰ نفر از نخبگان در این همایش افزود: این تعداد افراد از میان خانواده ۱۱۰۰۰ نفری نخبگان کشور هستند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به حمایت بنیاد ملی نخبگان از استعدادهای برتر اظهار داشت: از جمله حمایت های این بنیاد اعطای اعتبارات پژوهشی به نخبگان است که این اعتبارات به ۱۹۳۰ نفر از برترین های جشنواره ها، مسابقات علمی، و پژوهشگران در قالب جایزه مرحوم کاظمی آشتیانی اعطا شد.

وی اعطای جایزه علامه طباطبایی را از دیگر تسهیلات بنیاد ملی نام برد و یادآور شد: تسهیلات نظام وظیفه از دیگر حمایت های بنیاد است که افراد مسئول این تسهیلات با معرفی بنیاد ملی به بنیاد نخبگان نیروهای مسلح معرفی می شوند.

سلطانخواه همچنین با تاکید بر لزوم همکاری سایر دستگاه ها خاطرنشان کرد: در این زمینه آیین نامه جذب نیروهای انسانی نخبه در دستگاه های دولتی اجرایی شد به گونه ای که هیات جذب نخبگان تشکیل شود و ۴۰۵ نفر به دستگاه ها معرفی شدند، ۱۳۴ نفر جذب دستگاه‌های دولتی شدند و پرونده ۶۳ نفر نیز دردست بررسی است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان اعطای جایزه پسا دکتری را از دیگر حمایت های این بنیاد نام برد و اضافه کرد: این جایزه به منظور به کارگیری فارغ التحصیلان دوره های دکتری اعطا می شود که از خارج از کشور به داخل بازگشته اند.

سلطانخواه به اجرایی شدن آیین نامه جذب نخبگان در شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: امکان ادامه تحصیل نخبگان در دوره های دکترا و اعطای وام مسکن به دانشجویان داخل از دیگر حمایتهای این بنیاد به نخبگان در نظر گرفته شده است.

وی همچنین برگزاری جشنواره های علمی را به منظور شناسایی نخبگان از جمله برنامه های معاونت علمی شناسایی نخبگان ذکر کرد و اظهار داشت: تاکنون از ۶۳۰۰ طرح ۱۵۶۳ طرح تاییدیه سطح ۳ بنیاد را دریافت کردند که از این تعداد مبلغ ۷۰ میلیارد ریال حمایت شده است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از سرمایه گذاری بخش خصوصی برروی طرح های تحقیقاتی نخبگان خبر داد و گفت: از سال ۸۴ تا ۹۰ بیش از ۳۰۰میلیارد ریال در این زمینه بخش خصوصی سرمایه گذاری کرده است.

وی با اشاره به اخبار ضد و نقیض در مورد خروج نخبگان از کشور یادآور شد: در این زمینه مطالعات جامعی صورت گرفته است که بر این اساس این مطالعات بر روی نفرات برتر ازمون سراسری در دوره ۱۵ ساله ۷۶ تا ۹۰ صورت گرفته است. به گفته وی این مطالعات در خصوص وضعیت ۵۰۰ نفر برتر آزمون ریاضی فیزیک، ۳۰۰ نفر اول آزمون علوم تجربی و ۱۰۰ نفر برتر آزمون علوم انسانی بوده است.

سلطانخواه ادامه داد: جمع بندی این مطالعات نشان داد که میزان مهاجرت این افراد از ۳۳ درصد به ۱۷ درصد کاهش داشته است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان همچنین با اشاره به مطالعات معاونت علمی در زمینه دارندگان مدال های طلا ادامه داد: در مطالعاتی که بر روی ۴۱۲۰ نفر از دارندگان مدال ها علمی دانش اموزی انجام شد نشان داد که میزان مهاجرت نخبگان این دسته از افراد در طول سال‌های ۶۵ تا ۸۱ و ۸۲ تا ۸۶ از ۴۰ درصد به ۲۲ درصد کاهش داشته است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.