مهارت نه گفتن نوجوانان سدی در برابر ترویج دخانیات

۰۶خردادماه،
ممتاز نیوز : این سوال شاید این روزها به دغدغه بسیاری از دلسوزان سلامت اشخاص جامعه تبدیل شده باشد که چرا صنایع دخانی نیازمند جذب جوانان و نوجوانان می باشند؟ صنایع دخانی برای حفظ و بقای خود نیازمند مشتریان و مصرفکنندگان تازهتری می باشند تا بتوانند جایگزین کسانی کنند که به سبب بیماریهای ناشی از مصرف دخانیات از دنیا رفته یا مواد دخانی را ترک کردهاند و این هدف فقط با جذب جوانان محقق میشود.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایران ؛ بسیاری سیگار کشیدن را قبل از سن ۱۸ سالگی آغاز میکنند و حتی در یکچهارم این اشخاص سن آغاز استعمال دخانیات زیر ۱۰ سال است. وقتی اولین تجربه مصرف دخانیات در سن نوجوانی اتفاق میافتد، احتمال این که جوان به یک مصرف کننده دائمی تبدیل شود، به مراتب بیشتر از آن است که اقدام به ترک مواد دخانی کند یا دیگر سیگار نکشد. از همه مهمتر پاسخ به این سوال است که چرا تبلیغات و تحریکات صنایع دخانی یک تهدید برای اشخاص جوان محسوب میشود؟

در جواب باید گفت بیشترین هدف تبلیغات صنایع دخانی معطوف به جوانان است؛ چرا که احتمال سیگاری شدن آنها بسیار بسیار است. صنایع دخانی به شکل فریبندهای از محصولاتشان با کیفیت مطلوب سخن میگویند و در فعالیتهای تبلیغاتی و در نهایت تجارت مرگبارشان از اصطلاحات دروغین مانند انرژی جادویی و جاذبههای جنسی استفاده میکنند.

همچنین صنایع دخانی با تبلیغات وسیع و همهجانبه، مصرف دخانیات را امری عادی و معمولی جلوه میدهند و این گونه وانمود میکنند که مصرف دخانیات هیچ تفاوتی با سایر موادی که روزانه برای تامین نیازهای بدن مصرف میشود، ندارد. این تصور سبب میشود جوانان آسیبها و خطرات مصرف دخانیات را باور نداشته باشند و خطرات وابستگی به نیکوتین و پیامدهای ناگواری را که مصرف دخانیات به دنبال خواهد داشت، دستکم بگیرند. حال باید پرسید چرا نیازمند ممنوعیتی کامل در زمینه تبلیغات، تحریکات و حمایتهای مالی صنایع دخانی هستیم؟ جواب این است که ممنوعیت کامل تبلیغ، ترویج و حمایت مالی از دخانیات، میتواند سبب تشویق و افزایش انگیزه در مهارت <نه گفتن> به محصولات دخانی شود. تغییر نگرش در زمینه عواقب سوء بهداشتی محصولات دخانی سبب جلوگیری از آغاز استعمال دخانیات در جوانان و نوجوانان میشود.

صنایع دخانی میلیونها دلار در سال به منظور گسترش شبکهها و زنجیرههای فروش و جذب جوانان و نوجوانان هزینه میکنند و آنها را با فیلمها و سریالهای تلویزیونی، مجلات تبلیغی در محیطهای خودمانی و محیطهای سرگرمی و اتفاقهای ورزشی مورد هدف قرار میدهند و به دام میاندازند. صنایع دخانیات به شکل فزایندهای از روشها و شیوههای تازه به منظور افزایش و بالابردن سطح فروش محصولات خود بهره میگیرند. تبلیغات روی بیلبوردها، مجلات و برنامههای اینترنت فقط یکی از روشهای بازاریابی آنها است. صنایع دخانیاتی با نمایش محصولات خود در فیلمها و سریالهای تلویزیونی، مدهای جهانی و حمایتهای مالی از اتفاقهای ورزشی، مسابقات، سرگرمیها و کارهای عوامپسند، برای جذب و حفظ مصرف کنندگان خود تلاش میکنند. یگانه راه از بین بردن و شکست زنجیرههای فروش صنایع دخانیاتی ممنوعیت کامل تبلیغات است. این صنایع به روشهای متعدد، جوانان را مورد هدف قرار میدهند و به همین سبب ممنوعیتهای جزئی و محدود به آنها، این اجازه را خواهد داد که در صورت شکست یک روش از شیوههای دیگر و تازهتری برای رسیدن به هدفشان استفاده کنند.

بیش از ۸۰ درصد جوانان (۸/۱ میلیارد نفر جوان ۲۴-۱۰ ساله) در کشورهای در حال توسعه زندگی میکنند که بهشدت مورد توجه اهداف صنایع دخانی قرار دارند. چهار پنجم جوانانی که در کشورهای در حال توسعه زندگی میکنند، اظهار کردهاند که در معرض تبلیغات دخانیات قرار دارند.

امروزه صنایع دخانیاتی به شکل خاص، دختران و زنان جوان را با تبلیغات، تشویق و تحریک به مصرف دخانیات مورد هدف قرار داده اند.

استراتژیهای صنایع دخانیاتی برای افزایش بازار فروش محصولات خود معطوف به تشویق دختران و زنان جوان شده است و تلاش آنها برای از بین بردن فرهنگ کشورهایی است که زنانشان اعتقادی به مصرف سیگار ندارند. افزایش مصرف محصولات دخانی در میان دختران و زنان جوان و اپیدمی رو به گسترش آن از ناگوارترین اتفاقهای جهانی است.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.