مهار آتش سوزی با آب گرم

  عکس های جذاب امروز ارسال برای دوستان

به نظر شما بهتر است برای خاموش کردن آتش از آب سرد استفاده کنید یا از آب گرم؟ فکر می کنید کدام یک از آنها می تواند با سرعت بیشتری آتش سوزی را مهار کند؟ استفاده از آب برای کنترل و مهار حریق یکی از ساده ترین راهکارهایی است که همه با آن آشنا هستند و در صورت مواجه شدن با چنین حادثه ای اولین فکری که به ذهن هر فردی خطور می کند، این است که از آب استفاده شود.
وقتی روی آتش آب می ریزید، دمای موادی که در حال سوختن است، به دمای کمتر از دمایی که موجب سوختن آن می شود، کاهش می یابد بنابراین با توجه به این که این فرآیند از طریق کاهش دما به مهار آتش سوزی کمک می کند، ممکن است چنین به نظر برسد که در چنین شرایطی، آب سرد در مقایسه با آب گرم بهتر عمل می کند و هر چه دمای آبی که روی آتش ریخته می شود کمتر باشد، آتش سوزی در مدت زمان کمتری متوقف می شود.
اگر این موضوع را نظر قوانین فیزیکی مورد بررسی قرار دهیم، می توانیم به این نتیجه برسیم که بهتر است برای خاموش کردن هر چه سریع تر آتش از آب سرد استفاده کنیم، اما تحلیل این موضوع به همین سادگی نیست.
در حقیقت آب گرما را از آتش گرفته و دمای آن را کاهش می دهد. یکی از راهکارهای اصلی که مولکول های آب برای گرفتن گرمای آتش و خنک شدن آتش از آن استفاده می کنند، تبدیل شدن به بخار است.
وقتی مولکول های آب با آتش برخورد کرده و تبدیل به بخار می شوند، گرمای زیادی را جذب کرده و در نتیجه دمای موادی که در حال سوختن بودند، به اندازه ای کاهش می یابد که فرآیند سوختن این مواد متوقف شده و به این ترتیب در مدت زمان کوتاهی آتش خاموش می شود.
گرچه با توجه به این که آب سرد ظرفیت پذیرش انرژی گرمایی بالاتری دارد و به نظر می رسد بتواند در مهار آتش سوزی مؤثرتر واقع شود، اما باید این نکته را هم مورد توجه قرار داد که بیشترین تاثیر مولکول های آب در کاهش دمای موادی که در حال سوختن است ناشی از تبدیل مولکول های آب به بخار یا به عبارتی تبخیر مولکول های آب است و افزایش دمای آب نقش کمتری را اینجا به عهده دارد بنابراین با توجه به این که تبخیر مولکول ها در آب گرم در مقایسه با آب سرد سریع تر اتفاق می افتد، بهتر است برای مهار آتش سوزی از آب گرم استفاده کنید تا سریع تر بخار شود و دمای آتش را کاهش دهد.(جام جم ضمیمه سیب)

روزنامه جام جم

گردآوری : پایگاه اینترنتی ممتازنیوز

تاریخ نشر شنبه ۳۱ تیر   مشاهده : ۵   | بازدید از صفحه اول


ممتازنیوز – هنر در خانه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.