مهدکودک، نیاز زندگی کودکان امروزی

جام جم آنلاین: رفتن کودکان به مهدکودک از سه سالگی به یکی از ضروریات زندگی امروزی ما تبدیل شده است و مادران امروز بخوبی می‌دانند که رفتن فرزند سه ساله‌شان به مهدکودک هم برای فرزندشان تا چه حد مفید و موثر است.

 به همین دلیل حاضرند کودک خود را از نعمت خواب صبحگاهی محروم کنند و او را عصرها با تن خسته و خواب‌آلود به خانه برگردانند.

گرچه این رفتار کمی بی‌رحمانه به نظر می‌رسد، ولی اثرات مثبت و ماندگار آن است که مادران را برای فرستادن کودکانشان به مهدکودک ترغیب می‌کند.

پس جای نگرانی و غصه‌خوردن نیست، چرا که آرامش فرزندتان و رضایت او در رفتن به مهدکودک است. کودک با حضور در جمع دوستان و همسالان، فرصتی پیدا می‌کند تا مهارت‌های اجتماعی و رفتاری‌اش را بهبود بخشد.

می‌تواند راحت‌تر از بقیه بچه‌ها از عهده کارهایش بربیاید و روی پای خودش بایستد ولی در کنار این نکات مثبت، مشکلاتی نیز در این زمینه وجود دارد؛ به عنوان مثال احتمال بروز مشکلات یادگیری و ناهنجاری‌های رفتاری‌ میان بچه‌هایی که مدت زیادی در مهدکودک بوده‌اند، بیشتر است.

ولی نکته مهم این است که به کودک کمک کنید زودتر و راحت‌تر با محیط جدید سازگار شود و از حضور در جمع سایر بچه‌ها و مربیانش احساس ناراحتی نکند بنابراین برای این‌که بتوانید از نحوه رفتار و برخورد فرزندتان در مهدکودک و میزان رضایت او مطلع شوید و همچنین شیوه برخورد مربیان را نیز بسنجید، بهتر است با کودک صحبت کنید؛ حرف زدن منظم و همیشگی در راه برگشت به خانه می‌تواند نکات زیادی را مشخص کند.

اگر کودک شیرخوار است و نمی‌تواند صحبت کند، رفتارش می‌تواند نکاتی مهم را به شما نشان دهد؛ رفتار کودک و شوق یا بی‌میلی او برای حضور در مهدکودک به شما کمک می‌کند متوجه شرایط او شوید؛ به عنوان مثال کودکی که برای حضور در مهدکودک عجله دارد و هنگامی که مربی‌اش را می‌بیند خوشحال می‌شود، به طور حتم از حضور در چنین مکانی راضی است و آنجا اذیت نمی‌شود.

البته همیشه به خاطر بسپارید که کودک پس از ورود به مهدکودک، دوست دارد دوباره به روال قبلی برگردد و همیشه همراه شما باشد، بنابراین ناراحتی‌ها و تغییر رفتار در روزهای اول پس از ورود به محیطی جدید مانند مهدکودک کاملاً طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

نیلوفر اسعدی بیگی – جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.