مهدی مختاری «مستندساز»:مستندهای صنعتی، عموم مردم را با تکنولوژی روز آشنا می کند

دوشنبه ۱۱ اردیبهشت – ۰۴:۴۵:۲۴ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- به گفته یکی از مستندسازان کشور، مستندهای علمی و تکنولوژی، ابزاری مناسب برای انتقال دانش و علم روز به عموم مردم جامعه است.
به گزارش آریا به نقل از روابط عمومی دومین جشنواره ملی فیلم های صنعتیمهدی مختاری، مستندساز گفت: با فیلمهای مستند می ‌توان عموم مردم را با ریز بسیاری از مسائل علمی، از علوم محض گرفته تا تکنولوژیهای گوناگون آشنا کرد و با آگاهی دادن به آنان سطح علمی‌ افراد را بالا برد.
مختاری گفت: کشور ما به ساخت مستندهای علمی بسیار نیازمند است، چراکه از یک سو در حوزه‌هایی مانند پزشکی، نظامی، تکنولوژی و نانو تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است و از سوی دیگر، بستری مناسب برای معرفی تکنولوژی این حوزه ها ندارد.
کارگردان فیلم مستند «غلبه بر سنگ»، وجود تحقیق مفید و محقق مسلط بر موضوعات این حوزه ها را از نیازهای اصلی ساخت مستند با گرایش علمی و تکنولوژی ذکر کرد و افزود: فیلمساز باید مستند خود را با تکیه بر تحقیق محققی کاردان، آغاز کند؛ اما چون در کشور ما چنین موضوع مهمی تعریف نشده و وجود ندارد، خود مستندساز باید به یک صاحب نظر در آن عرصه علمی بدل شود و سپس ساخت فیلمش را شروع کند.
مهدی مختاری گفت: افزون بر نبود تحقیق در عرصه ساخت مستندهای علمی، که هزینه‌های بالایی نسبت به دیگر بخش‌های مستند دارد، پرهزینه بودن بازسازی‌های تکنولوژی و انیمیشن نیز از دیگر دلایل کمرنگ بودن فیلم‌های علمی محسوب می‌شود.
وی می‌افزاید: به خاطر هزینه‌های بالا، کمتر جریانی حاضر به همکاری برای ساخت مستندهای علمی است، بنابراین، کسانی که در عرصه علم و صنعت فعالیت می کنند، باید برای ساخت فیلم‌های علمی به مستندسازان کمک کنند، چرا که بی‌تردید بر‌طرف کردن دغدغه‌های مالی مستندسازان می‌تواند کمک بزرگی در جهت ارتقای سطح کیفی و کمی مستندهای علمی و تکنولوژی باشد.
همچنین مختاری برگزاری جشنواره ی ملی فیلم صنعتی را در ذات خود مثبت تلقی کرد و جشنواره‌های موضوعی را فرصتی مناسب برای فیلمسازان برای بررسی و ارزیابی آثارشان ذکر کرد.
وی عنوان کرد: جشنواره‌های تخصصی می‌توانند تأثیرهای گوناگونی داشته باشند که یکی از آنها فراهم‌‌‌کردن فضایی مناسب برای به نمایش گذاشتن آثار اس؛ دیگری شناخت بیشتر فیلمسازان از یکدیگر و ارتباط میان آنهاست که می‌تواند به رشد مستندسازی صنعتی کمک کند.
دومین جشنواره ملی فیلم های صنعتی از ۲۳تا ۲۷ اردیبهشت ماه به صورت همزمان در دانشگاه صنعتی شریف تهران و ۱۴ استان کشور برگزار می شود. 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۴۳۰۱۶۴۵۲۴۴۰۲


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.