مهمانپرست در پاسخ به آریا:گروه ۱+۵ از طولانی کردن مذاکرات، اهداف خاصی را دنبال می کنند

خبرگزاری آریا-رامین مهمانپرست گفت:گروه۱+۵ باید از طولانی کردن روند مذاکرات بپرهیزد چرا که این مسئله می تواند تداعی کننده این باشد که شاید غرب اهداف خاصی برای برای طولانی کردن مذاکرات دنبال می کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هر اقدام خارج از توافقات ، برگشت به عقب و ادعاهای جدید که ممکن است مذاکرات را به بن بست برساند می تواند تداعی کننده این باشد که شاید قصدی برای طولانی کردن مذاکرات بی نتیجه در کار باشد.
 در نشست خبری امروز سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی، خبرنگار خبرگزاری  آریا پرسید برخی کارشناسان و تحلیلگران در جهان معتقدند که مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا طول خواهد کشید و تا آن زمان غرب برخی از بندهای طرح گام به گام روسیه را برای ادامه مذاکرات در دستور کار مذاکرات قرار خواهد داد با توجه به اینکه تا به امروز نیز گروه ۱+۵ بدنبال فرصت سوزی بوده است، تحلیل شما در این خصوص چیست؟
 رامین مهمانپرست در پاسخ به پرسش خبرنگار آریا گفت: وقتی شاهد برخوردهای خارج از چارچوب توافقات طرف مقابل هستیم و احساس می کنیم ثبات در سیاست ها و مواضع کشورهای مقابل وجود ندارد یا همکاری و اقدام لازم را برای به نتیجه رسیدن مذاکرات را پیگیری نمی کنند این تصور ممکن است به اذهان خطور کند که شاید اهداف خاصی از طولانی کردن مذاکرات و به نتیجه نرسیدن آن دارند.
وی گفت: یکی از احتمالاتی که برخی تحلیلگران می دهند این است که شاید ادامه مذاکرات بی نتیجه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یا مسائل سیاسی دیگر ارتباطی داشته باشد.
مهمانپرست افزود: برای ایجاد نشدن چنین تصوری ، کشورهای ۱+۵ باید صریح و روشن وارد موضوعات مورد توافق شوند به ویژه که قرار شد مبنای مذاکرات ، معاهده ان پی تی باشد و اقدامات متقابل ، هم سطح و هم وزن صورت گیرد تا مرحله به مرحله ، هم حقوق ما به رسمیت شناخته و به آن احترام گذاشته و هم ابهامات و نگرانی های طرف مقابل رفع شود.
  در ادامه نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: ادعای کشورهای غربی مبنی بر اینکه به دنبال حل منطقی مسئله های مختلف هستند با عملکرد آنها تفاوت دارد.
رامین مهمانپرست درباره ادعای طرف های گفتگو با ایران مبنی بر اینکه مذاکره برای مذاکره را نمی پذیرند و تأثیر آن بر آینده مذاکرات افزود: بحث تحریم ها و اثری که بر مذاکرات با ۱+۵ می تواند داشته باشد کاملاً روشن است . ادعای کشورهای غربی مبنی بر اینکه مایلند برای بحث هسته ای مذاکراتی با ما داشته باشند و به آمادگی ما برای مذاکرات جدی پاسخ دادند با عملکرد آنها تفاوت دارد.
وی گفت: تا زمانی که آنها تصور کنند اعمال فشارهای مختلف و تحریم های نامشروع می تواند ما را وادار به عقب نشینی از حقوقمان کند و تصور کنند که می توانند از موضع بالاتر در مذاکرات وارد شوند این تفکر اشتباه است و تأثیر منفی در روند مذاکرات خواهد داشت.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آنها باید ملاحظه کنند برای توافق طرفینی که فضای اعتمادساز دو طرفه و یک روحیه برای همکاری که در آن به حقوق ملت ها احترام گذاشته شود لازم است.
مهمانپرست گفت: با به رسمیت شناختن حقوق ما و احترام گذاشتن به آن ، آماده همکاری برای موضوعات مختلف و رفع نگرانی آنها خواهیم بود.
 
هویت اجساد یافته شده در دست بررسی است
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری در پاسخ به پرسش دوم خبرنگار آریا مبنی بر کشف یک گور جمعی در منطقه مرزی ایران و عراق که بر اساس شواهد و اطلاعات اولیه مربوط به دوران جنگ تحمیلی است و کمیته ای در این باره تشکیل شده، آیا هویت اجساد یافته شده مشخص شده است؟  گفت:تیم های تفحص کشورمان با همکاری عراقی ها در حال بررسی محدوده هایی هستند که حدس زده می شود برخی هموطنانمان در جنگ تحمیلی به خاک سپرده شده باشند.
رامین مهمانپرست درباره هویت اجساد یافته شده افزود: این موضوع باید با مشارکت کارشناسان فنی دو کشور بررسی شود و اگر اطلاعات دقیقی کسب شود به آگاهی مردم می رسد.
وی گفت:برای یافتن مفقودان، اقدامات مختلفی انجام می شود و شاهدید که هر چند یکبار وقتی به نتیجه می رسیم و اجساد شماری یافت می شود اقدامات لازم برای انتقال آن به کشور صورت می گیرد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.