مهمانپرست در پاسخ به آریا: باید تا زمان تشکیل کابینه مرسی صبر کرد

سه شنبه ۶ تیر – ۱۲:۴۶:۳۳ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه (۱)؛

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا-سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:برای دریافت مواضع رسمی مصر باید تا زمان تشکیل کابینه صبر کرد.
در نشست خبری امروز سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با خبرنگاران داخلی و خارجی، خبرنگار آریا پرسید محمد مرسی رئیس جمهور جدید مصر چند روز پیش در مصاحبه با یک روزنامه عربی ادعا کرده از دیدار با کاردار ایران در مصر به دلیل مواضع ایران درباره سوریه امتناع کرده است، وی همچنین پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری مصر اعلام کرد به تمام معاهده های بین المللی پایبند است که این موضع تا حدودی سرنوشت پیمان کمپ دیوید را که این کشور با رژیم صهیونیستی منعقده کرده، مشخص می کند. با توجه به این اظهارات و اعلام مواضع، آیا به سرگیری روابط تهران- قاهره خوشبین هستید؟ بعبارت دیگر آیا ایران باید از ریاست جمهوری مرسی در مصر استقبال کند؟ سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ این سئوال گفت: برای دریافت مواضع رسمی مصر باید تا زمان تشکیل کابینه صبر کرد.
مهمانپرست افزود: اظهار نظرها و نقل قول های مختلفی صورت گرفته است که صحت آن خیلی مشخص نیست و باید تا زمان تشکیل کابینه و موضع گیری های رسمی دولت آینده مصر صبر کنیم .
مهمانپرست تاکید کرد برخی رسانه های غربی برای ایجاد اختلاف در میان کشورهای منطقه مطالبی را مطرح می کنند که نشان دهنده نگرانی آنها از روابط میان کشورها و ثبات در منطقه است و باید کشورهای منطقه با هوشیاری مراقب باشند و فتنه ها را دفع کنند.
وی با بیان اینکه پس از پیروزی مرسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر فضای جدیدی در مصر شکل خواهد گرفت، گفت: اظهارنظرهای مختلفی صورت گرفته است که چندان صحت آن مشخص نیست. بهتر است صبر کنیم تا حرکتی که در مصر آغاز شده است با تعیین رییس‌جمهور جدید و تشکیل کابینه و اعلام سیاست‌های مصر در دوره‌ی جدید رسما مشخصا شود. فضای جدیدی حاکم خواهد شد و از تحولی که در مصر به وجود آمده باید برای همکاری‌های بیش‌تر در منطقه و ایجاد ثبات و امنیت و دفع فتنه‌ها استفاده کرد. طبیعی است که ممکن است مقداری زمان نیاز داشته باشد. بهتر است مواضع مصر به صورت مستقیم و رسمی پس از تعیین رییس‌جمهور شنیده شود. بسیاری از رسانه‌ها در کشورهای غربی و یا برخی رسانه‌ها در منطقه ممکن است برای ایجاد اختلاف مطالبی را مطرح کند که معلوم نیست تا چه اندازه دقت داشته باشد. طبیعی است که برخی‌ها از اتفاقات منطقه خوشحال نیستند و رژیم صهیونیستی و حامیان آن بیش‌ترین نگرانی را از نتیجه انتخابات مصر داشته‌اند. حتما مقامات و مردم مصر با هوشیاری و درایت فتنه‌ها را مراقبت می‌کنند و در جهت همکاری‌های کشورهای منطقه حرکت خواهند کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین پیروزی مرسی در مصر را گامی مثبت برای تداوم حرکت انقلابی مردم مصر دانست و  با تبریک این پیروزی به مردم مصر گفت: برگزاری انتخابات و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خودشان و انتخاب فردی که مورد حمایت اکثریت مردم این کشور قرار دارد، نشان دهنده آینده ای درخشان برای این کشور به شرط موفقیت های بعدی و تداوم حضور پرشور مردم در صحنه های سیاسی و اجتماعی است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد که حرکت انقلابی مردم مصر مراحل تکمیلی خودش را طی کند و در همه بخش ها، نهادهای مردمی شکل گیرند و اراده مردم در تعیین سرنوشت کشور مصر حاکم باشد.
مهمانپرست افزود: قطعا با نزدیک شدن به استقلال واقعی و قطع وابستگی ها می توان انتظار روزهای بهتری را برای کشور مصر داشت.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: طبیعتا کشورهای مستقل منطقه می توانند در ارتباط مثبت و سازنده با یکدیگر، در جهت توسعه روابط گام بردارند که می تواند تاثیر مثبتی در جهت ثبات، امنیت و پیشرفت منطقه داشته باشد.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۲۶۱۲۴۶۳۳۵۶۲


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.