مهمانپرست در پاسخ به آریا خبر داد: واکنش شدید به استقرار گروهک تروریستی منافقین در کشورهای همسایه

سه شنبه ۱۹ اردیبهشت – ۰۳:۲۵:۲۶ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

مشروح نشست خبری سخنگوی وزارت امورخارجه؛

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا-سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز از حساسیت بسیار بالای وزارت خارجه نسبت به مسئله استقرار گروهک تروریستی منافقین در خاک کشورهای همسایه و واکنش شدید نسبت به آن خبر داد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری امروز با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری آریا مبنی بر تلاش رژیم صهیونیستی برای استقرار گروهک تروریستی منافقین در جمهوری آذربایجان و تبدیل شدن این کشور به پایگاه جاسوسی آمریکا و اسرائیل علیه ایران، گفت: بحث گروهک تروریستی منافقین کاملاً روشن و موضع کشور ما درباره آن نیز مشخص است.
رامین مهمانپرست افزود: این گروهک پرونده سیاهی در جنایت ضد ملت ایران داشته و۱۶ هزار نفر از مسئولان و مردم ما را هدف ترور قرار داده است؛ علاوه بر این ، گروهک یادشده در ایامی که در عراق مستقر بود جنایات زیادی در این کشور مرتکب شد که نفرت و بیزاری مردم و دولت عراق از حضور آنها در این کشور کاملاً قابل مشاهده است.
مهمان پرست تصریح کرد،اگر بخواهد دوباره طرحی صهیونیستی و آمریکایی دنبال شود و بر اساس آن اعضای گروهک تروریستی منافقین بخواهند در کشورهای همسایه ایران مستقر شوند طبیعی است که ما حساسیت بسیار بالایی درباره حضور آنها در کشورهای اطراف داریم و به شدت به این مسئله واکنش نشان خواهیم داد.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران تاکید کرد،انتظار ما این است که کشورهای منطقه متوجه حساسیت بالای ما به حضور گروه های تروریستی در خاک خود باشند و اقدامی که می تواند تبعات منفی داشته باشد و روابط خوب کشور ما را با آنها دچار خدشه کند انجام ندهند.
در ابتدای نشست خبری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نتایج انتخابات فرانسه را نشان دهنده نارضایی مردم آن کشور از سیاست های دولت «نیکلا سارکوزی» دانست.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره پیروزی سوسیالیست ها در فرانسه و برنامه های وزارت امورخارجه برای بهبود روابط تهران – پاریس گفت، نوع ورود فرانسه در مسایلی مانند تحولات خاورمیانه ، مسایل افغانستان ، نوع برخوردی که با منافع ملت ایران داشت و سیاست های اشتباهی که نتیجه پیروی از سیاست های آمریکایی بود و نقش مستقل مردم فرانسه را کم رنگ می کرد ، موجب نارضایی مردم فرانسه شد و آنان احساس می کردند بر اثر این سیاست ها منافعشان به خطر افتاده است.
مهمان پرست ابراز امیدواری کرد، با تغییر در دولت حاکم در فرانسه شاهد تغییر رویکرد مقامات جدید این کشور وجبران اشتباهات سیاسی گذشته باشیم؛ ظرفیتهای بسیاری برای همکاری جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اروپایی وجود دارد به ویژه روابط دیرینه ای که میان دوکشوروجود دارد ایجاب می کند از همه ظرفیت ها به خوبی بهره برداری کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود،امیدواریم این تغییر دولت و تغییر رویکردهایی که پیش خواهد آمد موجب استفاده از این ظرفیت ها در جهت روابط بهتر دو کشور شود.
مهمان پرست درباره انتقاد جمهوری اسلامی ایران ازامضای تفاهم‌نامه استراتژیک میان افغانستان و آمریکا نیزگفت، درباره افغانستان و پیمانی که میان این کشور و امریکا امضا شد قبلا هم موضع رسمی خود را اعلام کردیم و نگرانی خود را از این قرارداد که ابهامات زیادی دارد به اطلاع مقامات افغانستان رساندیم؛ طبیعی است که صلح و ثبات و امنیت در افغانستان برای ایران اهمیت بالایی دارد زیرا امنیت افغانستان با امنیت کشورهای منطقه و امنیت کشور ما گره خورده است و هر نوع بی‌ثباتی یا ناامنی در افغانستان می‌تواند بر امنیت کشور ما تاثیر بگذارد؛ علت اصلی ناامنی و بی‌ثباتی در کشورهای منطقه به ویژه افغانستان حضور نیروهای خارجی ، آمریکایی و متحدان امریکا است درحالیکه کشورهای منطقه به ویژه کشورهایی که ذی‌نفع هستند می‌توانند نقش مؤثرتری در ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان داشته باشند؛ حتما کشورهای منطقه بیشتر از وجود امنیت در افغانستان بهره‌مند خواهند شد تا کشورهایی که از هزاران کیلومتر دورتر برای کشورهای منطقه ما طراحی می‌کنند و با حضور نظامی و امنیتی خود مشکلات زیادی در منطقه ایجاد کردند.
مهمان پرست تاکید کرد،ابراز نگرانی ایران از این پیمان برای امنیت و ثبات افغانستان است ،چون امنیت افغانستان از امنیت منطقه و ایران جدا نیست.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران دباره سخنان اخیر رئیس منطقه کردستان عراق درباره جدایی این منطقه از عراق نیز گفت،بحثی که به مسائل داخلی عراق مربوط می‌شود باید در مجموعه نظامی که در داخل عراق وجود دارد بررسی و پیگیری شود؛داین حال هر نوع مساله‌ای که بخواهد تمامیت ارضی این کشور را تحت تاثیر قرار دهد، اقدام نادرستی است و می‌تواند تاثیرات منفی بر وضعیت امنیتی منطقه بگذارد.
مهمان پرست تاکید کرد، موضع مشخص ایران حمایت از تمامیت ارضی عراق است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره برگزاری انتخابات پارلمانی سوریه نیز گفت،برگزاری انتخابات پارلمانی در سوریه، دومین گام دولت این کشور در مسیر اصلاحات است؛ مشارکت مردم سوریه در این انتخابات نشان دهنده فهم بالای آنها برای حل و فصل مسایل داخلی خود از طریق مسالمت آمیز و فضای سیاسی است.
مهمان پرست افزود،توصیه ایران به جامعه جهانی، کشورهای مختلفی که در بیرون منطقه حضور دارند و نیز کشورهای منطقه ، این است که از اقدامات آقای کوفی عنان نماینده سازمان ملل حمایت کنند و اجازه دهند در فضایی مسالمت آمیز از اصلاحات درستی که صورت می گیرد حمایت شود و ثبات و امنیت به سوریه بازگردد؛اگر برخی جریانات مخالف در داخل سوریه در این انتخابات شرکت نکردند آن را مایه تاسف می دانیم و فکر می کنیم مشارکت همه گروه ها و همراه شدن در این فرایند ملی و مطالبات حداکثری جامعه سوریه ، می تواند خواسته های همه بخش ها را محقق کند و این گروه ها باید از مسیر درست وارد فرایندی شوند که اصلاحات کامل شود؛اقدام کشورهایی را که فکر می کنند کمک کردن به مسلح شدن گروه ها در داخل سوریه ، آنها را به منافع خودشان نزدیک می کند اشتباه است و توصیه می کنیم به جای ارسال سلاح و دامن زدن به جنگ های داخلی و درگیری ها در داخل سوریه ، آنها هم به این فرایند ملی و خواست جامعه بین المللی بپیوندند و اجازه دهند از مسیر درست و همراه شدن با گام های اصلاحات ، مردم به خواسته های خودشان برسند.
مهمان پرست درباره دوره جدید ریاست جمهوری «ولادیمیر پوتین» در روسیه ؛ شروع به کار دولت جدید را به مردم روسیه و پوتین تبریک گفت،و ابراز امیدواری کرد،شاهد توسعه بیش از پیش روابط تهران-مسکو در همه عرصه باشیم؛ ظرفیت های بسیار بالایی میان دو کشور وجود دارد که ایجاب می کند ما بتوانیم از همه ظرفیت ها به خوبی بهره بگیریم.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت،انتظار می رود،با حضور روسیه در عرصه های مختلف منطقه ای و بین المللی ، در دوران جدید شاهد ثبات و امنیت بیشتر در منطقه و در سطح بین المللی باشیم؛ قطعا روسیه توانایی تاثیرگذاری را در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه و سطح بین المللی دارد و همکاری های منطقه ای و رایزنی های دوجانبه ما با روسیه می تواند در این مسیر مؤثر باشد.
مهمان پرست درباره اظهارات و پیش بینی های برخی افراد درباره خواست اتحادیه اروپا برای گام های عملی ایران به منظور اعتمادسازی و تعلیق غنی سازی اورانیوم افزود،با این اظهارنظرهای متفرقه تلاش می شود بر اصل مذاکرات سایه بیندازند و از قبل فضای جدیدی ایجاد کنند؛ نشست بغداد در فضایی که نشان دهنده همکاری ، حسن نیت و جهت گیری برای حل مسائل مشترک طرفین است می تواند نتایج خوبی دربر داشته باشد.
مهمان پرست با تاکید بر بی توجهی به جوسازی ها پیش از مذاکرات بغداد ، فقط این مذاکرات را ملاک دانست.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره اختلاف سران رژیم صهیونیستی بر سر موضوع هسته ای ایران نیز گفـت، چیزی که به لحاظ سیاسی می توانیم مطرح کنیم این است که رژیم صهیونیستی دچار بحران جدی شده است؛ تحولات بیداری اسلامی در منطقه وضع بسیار بدی برای این رژیم فراهم کرده است که نه در درون آرامش دارد و نه در بیرون؛ احساس بی تاثیربودن و ذلتی که بر رژیم صهیونیستی حاکم شده مقامات این رژیم را وادار کرده است که به برخی کارهای تبلیغاتی دست بزنند؛ این حرف هایی که دائم می زنند یکی می گوید حمله کنیم ، دیگری می گوید الان حمله نکنید و صبر کنید و آن یکی می گوید به خاطر شما کمی عقب می اندازیم ، همگی بازی های تبلیغاتی و جنگ روانی است و می خواهند بگویند ما هستیم و تاثیر داریم؛ هیچ کس به این اظهارات توجهی نمی کند چون تاثیری ندارند و در آینده هم فکر نمی کنم مردم فلسطین اجازه دهند که کسی در سرزمینشان بخواهد تصمیم بگیرد منطقه را به خطر بیندازد.
مهمان پرست درباره اظهارات «یوکیاآمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای امکان بازدید از سایت پارچین و بیانیه پنج عضو شورای امنیت در این باره نیز گفت، بحث مطرح میان نمایندگان ایران با مسئولان آژانس بین المللی انرژی اتمی مربوط به همکاری های دوجانبه خواهد بود؛ ایران به عنوان عضو آژانس که تاکنون با عمل به تعهداتش ، بیشترین همکاری را با این سازمان داشته است می خواهداز حقوقش بهره مند شود و آژانس موظف به کمک در مسائل فنی است تا از دانش هسته ای برای اهداف صلح آمیز بهتر استفاده شود؛ طبیعی است که در این همکاری ها ، هم ما انتظاراتی داریم و هم آنان ممکن است پرسش ها و ابهاماتی داشته باشند که این مذاکرات برای تعیین چارچوبی به منظور همکاری هاست.
اگر در مجموعه ای کلی ، ترتیبی داده شود تا هم ما را برای بهره مندی از حقوقمان مطمئن کند و هم پاسخ ابهامات و پرسش های آژانس را بدهد زمینه بسیار خوبی برای ادامه همکاری ها خواهد بود.
مهمان پرست با بیان این که ایران همواره آمادگی خود را برای مذاکره با مسئولان آژانس اعلام کرده و قبلا هم مذاکرات بسیاری داشته، افزود،برخی نظرات آمانو نشان دهنده ابهامات آنان در برخی زمینه هاست که در چارچوب کلی که به توافق برسیم برای رفع ابهامات اقدام خواهد شد؛ در طرح مدالیته ای که قبلا با آژانس به توافق رسیدیم با عمل به تعهداتمان و پاسخگویی به پرسش های آنان ، ابهامات را رفع کردیم اما آژانس به تعهداتش عمل نکرد و پرونده ایران در مسیر طبیعی قرار نگرفت.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره برخی اظهارنظرهای درخصوص جزایر سه گانه ایران (تنب بزرگ ،تنب کوچک و بوموسی) گفت، موضع ایران درباره کشورهای منطقه و اظهارنظر هایی که در این خصوص مطرح می شود، کاملاً مشخص است؛ این جزایر متعلق به ایران بوده،هست و خواهد بود و با همه اقتدارمان از تمامیت ارضی خود دفاع و از حق حاکمیت ملی خوداستفاده خواهیم کرد و به هیچ کس هم اجازه نخواهیم داد در مورد بخش هایی از ایران حرف های نسنجیده مطرح کند.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران تاکید کرد،آنها بهتر است به جای این گونه اظهار نظرهای نسنجیده وارد فضای همکاری شوند و از فرصت بهره مند شدن از ظرفیت های همکاری دو جانبه ، بیشتر استفاده کنند.
مهمان پرست با بیان اینکه ایجاد اختلاف میان کشورهای منطقه توطئه ای صهیونیستی است،افزود،مقامات کشورهای منطقه باید با هوش و درایت متوجه این توطئه شوند ، در این بازی ها اسیر نشوند و در زمین فتنه هایی که دشمنان اسلام طراحی کرده اند وارد نشوند؛ فکر می کنیم کشورهای منطقه ظرفیت های بسیار بالایی برای همکاری دارند و می توانیم با کمک همدیگر بهترین شرایط را برای ثبات ، امنیت و توسعه کشورهای منطقه فراهم کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد، تحولات و بیداری اسلامی درمنطقه به شدت منافع رژیم صهیونیستی و حامیان این رژیم به ویژه آمریکا را به خطر انداخته و طبیعی است که آنها طراحی کنند و به اختلاف میان کشورهای منطقه دامن زنندتا موضوع اصلی یعنی وضع نابهنجار رژیم صهیونیستی ، تغییر وضع پیدا کند؛البته درک این وضع به هوش و درایت نیاز دارد که امیدواریم شاهد به کارگیری این هوش و درایت از مقامات کشورهای منطقه باشیم.
مهمان پرست درباره اظهارات وزیر نفت امارات برای اجرای طرح تغییر راهبردی خط لوله نفتی این کشور از تنگه هرمز گفت،اقدام امارات برای صدور نفت از مسیرهای مختلف تا جایی قابل پذیرش است که به محیط زیست منطقه آسیب نزند و در محدوده تصمیمات این کشور باشد؛ هر جا مشکلی از نظر آسیب وارد شدن به مسائل مربوط به کشورهای منطقه ایجاد شود در چارچوب مذاکرات مطرح می شود و سعی می کنیم ابهامات و اشکالات را منتقل و رفع کنیم.
مهمان پرست پرونده فسخ قرارداد مربوط به سامانه اس ۳۰۰ نیز گفت، در بندی از قرارداد خرید سامانه ” اس ۳۰۰ ” از روسیه دریافت خسارت پیش بینی شده است؛ در قراردادهایی که کشورها با یکدیگر امضا می کنند تعهداتی برای طرفین مشخص می شود و اگر به تعهد عمل نشود برای آن ممکن است خسارت هایی پیش بینی شود؛ موضوع ” اس ۳۰۰ ” نیز قرارداد همکاری نظامی میان ایران و روسیه است که به علت مسائل سیاسی و فشار کشورهای غربی و آمریکایی ها ، هرچند حتی با قطعنامه های غیرقانونی شورای امنیت منافات نداشت و می توانست اجرا شود ، روسیه آن را اجرا نکرد.
مهمان پرست با بیان اینکه طرف روسی، اصل مبلغ پرداختی ایران و سود آن را بازگردانده است افزود،با توجه به نظر طرف روس ، این مساله از طریق مراجع حقوقی مربوط برای تعیین خسارت ارسال شد ضمن اینکه این موضوعی فنی و حقوقی است که طرفین مذاکره با هم گفتگو خواهند کرد و برای ادامه پیگیری پرونده یا همکاری های بعدی باید در چارچوب فنی و حقوقی بررسی شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره سفر دوباره کوفی عنان به ایران نیز گفت،با توجه به تلاش عنان برای پیگیری طرح شش ماده ای خود درباره سوریه باید برای برقراری ثبات و امنیت در این کشور تلاش شود؛در سفر پیشین عنان به ایران بر این موضوع تاکید و از آن حمایت شد و انتظار داریم همه کشورها به ویژه کشور های منطقه از برقراری وضع مناسب در سوریه و ایجاد فضای سازنده برای گفتگوهای دولت و مخالفان این کشور حمایت کنند؛ضمن اینکه اقدام دولت سوریه دراجرای اصلاحات، تامین کننده منافع منطقه ای است و کشورهای منطقه باید از آن حمایت کنند.
مهمان پرست تاکید کرد، در این زمینه هر کاری بتوانیم انجام می دهیم تا نماینده سازمان ملل بتواند برنامه هایش را برای برقراری امنیت در سوریه اجرا کند ، در این باره برای کمک آمادگی داریم و رایزنی ها ادامه دارد.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران همچنین درباره تأثیر اجلاس ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بر مذاکرات بغداد گفت، در اجلاس وین بحث همکاری میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح خواهد شد، ایران عضو متعهد آژانس است، معاهده NPT را امضا کرده و فکر می کنیم باید تلاش کرد تا همه بندهای NPT توسط همه کشورها اجرا شود.
مهمان پرست تصریح کرد،ایران نگرانی های زیادی درباره رعایت نشدن بندهای مهم NPT داردو یکی از نگرانی های ما توجه نکردن کشورهای دارای سلاح هسته ای به از بین بردن این سلاح هاست؛حتماً باید برنامه ای در چارچوب زمانی مشخص تنظیم شود و آنها باید تضمین دهند که این سلاح ها را از بین خواهند برد و حتماًٌ باید برنامه هایی در این باره پیگیری شود؛آنها نباید اجازه دهند امکاناتی برای به روز کردن سلاح های هسته ای اختصاص داده شود و حتماً باید از کمک کردن به برخی رژیم ها و یا کشورها در تحویل سلاح هسته ای به آنها جلوگیری شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینکه منع اشاعه از محورهای مهم NPT است، گفت،اقدامی که برخی کشورها انجام می دهند کاملاً نقض آشکار NPT است و آنها باید در برابر افکار عمومی دنیا پاسخگو باشند.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران تاکید کرد، کشورهایی که اذعان دارند به این که فعالیتهای هسته ای جمهوری اسلامی صلح آمیز است،اما می گویند نگرانیم که در آینده به سمت فعالیت های غیرصلح آمیز هدایت شود، سؤال ما این است آیا زمانی که این همه از احتمالات در آینده اظهار نگرانی می کنند چطور درباره از بین بردن سلاح های هسته ای خود نگران نیستند؟ چطور برخی از این کشورها زیردریایی های دارای کلاهک هسته ای را به رژیم صهیونیستی تحویل می دهند و تا کنون تعداد زیادی کلاهک هسته ای در اختیار این رژیم گذاشته اند؛ آنها باید بدانند که ملت ها در کشورهای مختلف ، دیگر در برابر رفتارهایی که در تناقض با تعهدات آنهاست و طرح ادعاهای غیرقابل اثبات آنها،سکوت نخواهند کرد.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه ایران گفت،چارچوب همکاری تهران با آژانس تأثیر غیرمستقیم خود را بر مذاکرات بغداد خواهد گذاشت و معتقدیم ایران حقوقی داردکه از آن استفاده خواهد کرد و به هیچ وجه از حقوق خود عقب نشینی نخواهدکرد.
مهمان پرست با تاکید بر اینکه ایران به تعهدات خود پایبند است از حقوق خود هم بهره مند خواهدشد، افزود،اظهار نظرهای افراد متفرقه در کشورهای مختلف نمی تواند حقوق ملت ایران را تحت تأثیر قرار دهد هر چند که اصل نظرات این کشورها باید در مذاکرات ایران و کشورهای پنج به علاوه یک در بغداد شنیده شود.
دستیار ویژه وزیر امورخارجه ایران با بیان اینکه حقوق ملت ایران در بهره مندی از دانش هسته ای برای اهداف صلح آمیز به هیچ وجه قابل خدشه نخواهد بود گفت،باید گفتگوها را به سمتی پیش ببریم که ضمن احترام به حقوق ملت، چارچوب همکاری ها در فضایی مناسب تعریف و دنبال شود.
 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۵۰۸۱۵۲۵۲۶۰۱۵


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.