مهمان‌پرست: جنگ داخلی در سوریه سیاست راهبردی آمریکا و متحدانش است

به اعتقاد سخنگوی وزارت خارجه ایران، ایجاد درگیری نظامی و جنگ داخلی در سوریه سیاست راهبردی آمریکا و متحدانش است که با کمک رژیم صهیونیستی اجرایی می‌شود.

به گزارش مهر، رامین مهمان‌پرست در دیدار با تعدادی از نمایندگان رسانه‌های چین ضمن بیان مواضع کشورمان درباره مسائل روز جهان، به سوالات آنها نیز پاسخ داد.

وی در این نشست خبری با اشاره به موج بیداری اسلامی در منطقه، بیان کرد: مردم منطقه به دنبال کسب استقلال و کم کردن وابستگی خود به آمریکا هستند و موج بیداری اسلامی در کشورهایی چون تونس، مصر، لیبی، یمن و بحرین کشورهای غربی از جمله آمریکا و متحدانش را نگران کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود: آمریکایی ها برای مقابله با این وضعیت دو سیاست را پیش گرفته‌اند؛ یک اینکه حرکت مردم برای کسب استقلال را کند کنند که در این زمینه برای اینکه مردم نتوانند نهادهای مردمی را تشکیل دهند، انتخابات مجلس و ریاست جمهوری را به تأخیر می‌اندازند تا مردم دلسرد شوند.

مهمان‌پرست با اشاره به اینکه اینگونه اقدامات هم نگرانی آنها را کاهش نداد و احساس کردند اگر کشورهای منطقه به استقلال دست یابند، امنیت رژیم صهیونیستی به خطر می‌افتد، بیان کرد: به همین دلیل تلاش کردند جبهه مقاومت علیه رژیم صهیونیستی را تضعیف کنند و به ویژه بعد از تغییر وضعیت در مصر و برکناری متحد بزرگ شان حسنی مبارک، به این نتیجه رسیدند که اگر سوریه دچار ناامنی و بی ثباتی شود، خط مقاومت علیه رژیم صهیونیستی تضعیف می‌شود و به همین دلیل ایجاد ناامنی در سوریه در دستور کار آمریکا قرار گرفت.

به گفته وی، آمریکا و متحدانش از خواسته‌های بخشی از مردم سوریه سوءاستفاده کرده و سعی دارند در این کشور جنگ داخلی به راه بیندازند و با ارسال سلاح به داخل سوریه، اتباع غیر سوری را نیز تجهیز کردند.

مهمان‌پرست با بیان اینکه به بهانه خواسته مردم فتنه بزرگی توسط آمریکا و عواملش در سوریه دنبال می‌شود، عنوان کرد: آمریکایی‌ها اصولا حرکت‌های مردمی در مسیر استقلال را با سیاست‌های خود سازگار نمی‌بینند ولی در سوریه ادعا می‌کنند برای خواست مردم مداخله کرده‌اند. این در حالی است که نسبت به بحرین هیچ اقدام جدی انجام نمی‌دهند یا در یمن سعی می‌کنند حرکت مردم کند شود.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه به اوضاع عربستان اشاره کرد و گفت: وقتی در داخل عربستان صداهای اعتراض مردمی شنیده می‌شود و مردم خواسته‌های خود را مطرح می‌کنند، هیچ صدایی از آمریکایی‌ها نمی‌شنویم.

وی درباره سیاست دیگری که آمریکایی‌ها در قبال حرکت‌های مردمی اعمال می‌کنند، توضیح داد: آمریکایی‌ها در بعضی از مقاطع زمانی برای اینکه به خواسته‌هایشان برسند از عملیات نظامی استفاده می‌کنند ولی زمانی وارد عملیات نظامی می‌شوند که بیشترین سود و کمترین هزینه را داشته باشند. آنها نمی‌خواهند مستقیم وارد درگیری نظامی شوند تا هزینه‌ها و تلفاتشان افزایش نیابد.

مهمان‌پرست اضافه کرد: آنها سعی می کنند اول شرایطی ایجاد شود تا مردم یک کشور درگیری داخلی پیدا کنند و این درگیری مسلحانه شود و آنگاه آمریکایی ها از طریق اعلام منطقه پرواز ممنوع به آن کشور حمله هوایی می‌کنند، در چنین شرایطی تلفات اصلی را مردم آن کشور می‌دهند و آمریکایی ها بدون هزینه زیاد بر آن کشور مسلط شده و وضعیت سیاسی آن را در دست می‌گیرند.

وی با ذکر این نکته که آمریکایی‌ها در افغانستان، عراق و لیبی نیز به همین شکل عمل کرده و این سیاست را پیاده کردند، تشریح کرد: در افغانستان وقتی وارد عمل شدند که نیروهای احمد شاه مسعود با طالبان می‌جنگیدند آیا در عراق هم لشگر بدر به طور مسلحانه با صدام می‌جنگید یا پیش‌مرگان کرد مسلمان با حزب بعث درگیر بودند و سپس آمریکا بمباران را شروع کرد.در لیبی نیز به همین شکل عمل کردند. آنها در سوریه نیز به دنبال همین فرمول هستند و زمانی وارد حمله نظامی می‌شوند که مردم سوریه به طور مسلحانه با دولت درگیر شوند.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران، ایجاد درگیری نظامی و جنگ داخلی در سوریه سیاست راهبردی آمریکا و متحدانش است که با کمک رژیم صهیونیستی اجرا می شود.

مهمان‌پرست با بیان اینکه آمریکایی‌ها تاکنون موفق به اجرای کامل این سیاست نشده‌اند، گفت: آنها مایل بودند مردم سوریه وارد درگیری مسلحانه شوند ولی این اتفاق رخ نداد و به همین دلیل از نیروهای کشورهای دیگر که مسلح شده‌اند، برای ایجاد درگیری در سوریه استفاده می‌کنند ولی دولت و مردم سوریه از تمامیت ارضی و منافع ملی خود دفاع می‌کنند.

وی وضعیت ایجاد شده در سوریه را جنگی تمام عیار بر علیه یک کشور دانست و افزود: کشورهای منطقه که این سیاست را دنبال کرده و در تلاشند در راستای فتنه‌ آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها در سوریه حرکت کنند، متوجه نیستند که این آتش دامن آنها را نیز می‌گیرد. ایجاد بی ثباتی و ناامنی و اجرای طرح‌هایی برای تجزیه سوریه می‌تواند به کشورهایی که در حال حاضر به ایجاد درگیری در داخل سوریه کمک می‌کنند، منتقل شود.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه بهترین راه‌حل سوریه را مقابله با درگیری‌های نظامی و ممانعت از مداخله کشورهای خارجی و ارسال سلاح توسط آنها عنوان کرد و گفت: باید خواسته‌های مردم در یک فضای مسالمت‌آمیز مطرح  شود، دولت سوریه گام‌های اساسی برای انجام اصلاحات بردارد و در این پروسه مردم تصمیم ‌گیرنده اصلی خواهند بود که چه کسی را در انتخابات بعدی برگزینند و حکومت را خودشان به دست گیرند.

وی بار دیگر با اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از طرح کوفی عنان در مورد سوریه، گفت: خیلی از کشورها موافق موفقیت این طرح نیستند و هر زمان این طرح می‌خواهد موفق شود، بلافاصله شاهد فعالیت کشورهایی هستیم که گروه‌های مسلح را تجهیز می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه این نشست در پاسخ به پرسشی درباره اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان، گفت: این تحریم‌ها به بهانه فعالیت‌ هسته‌ای صلح آمیز ایران اتفاق افتاده وگرنه ۵ یا در نهایت ۱۰ سال است که فعالیت هسته‌ای ما مطرح شده ولی ۳۲ سال است که آمریکایی‌ها ایران را تحریم کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در صورت حل این مسئله آمریکا و متحدانش بهانه‌های دیگری عنوان می کنند، توضیح داد: اگر هیچ مشکلی درباره فعالیت هسته‌ای با آمریکا و اروپا نداشته باشیم بحث حقوق بشر را مطرح و به بهانه آن به تحریم‌ها ادامه می‌دهند. اگر مسئله حقوق بشر حل شود، دموکراسی و تقلب در انتخابات را مطرح می‌کنند. اگر سر مسئله دموکراسی با هم کنار بیاییم به بهانه اینکه چرا به همجنس گرایان اجازه فعالیت نمی‌دهیم، تحریم‌ها را ادامه می‌دهند و این داستان تحریم‌ها ادامه خواهد یافت.

مهمان‌پرست در ادامه به سه هدف اصلی معاهده NPTیعنی خلع سلاح جهانی، عدم اشاعه و حق بهره‌مندی اعضا از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای در راستای پیشرفتشان اشاره کرد و گفت: همه دارندگان سلاح‌های هسته‌ای باید این سلاح ها را از بین ببرند و در این زمینه بزرگترین متهم اصلی آمریکاست که بیش از نیمی از سلاح‌های هسته‌ای دنیا را در اختیار دارد و تنها کشوری است که از آن استفاده کرده و مدعی است که اگر لازم باشد باز هم استفاده خواهد کرد و بودجه تجهیز و پیشرفت سلاح‌های هسته‌ای این کشور دائما در حال افزایش است. در زمینه عدم اشاعه نیز متخلف اصلی آمریکا و متحدانش هستند زیرا آنها این سلاح‌ها را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دادند و این تخلفی عمده از معاهده NPTاست.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری درباره حرام بودن تولید و استفاده از سلاح هسته‌ای، تصریح کرد: ما با اشاعه سلاح هسته‌ای مخالفیم و حاضریم برای جلوگیری از اشاعه آن همه تلاش خود را انجام دهیم ولی براساس هدف سوم معاهده مذکور از حقوق خود در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده خواهیم کرد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه با بیان اینکه آمریکا و متحدانش دروغ می‌گویند که نگران فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند، گفت: آنها از همه بهتر می‌دانند که ما فعالیت هسته‌ای نظامی نداریم و در هیچ کدام از گزارش‌های آژانس هم اشاره‌ای به این موضوع نشده است. زمانی که از آنها سوال می‌کنیم شما که می‌دانید ما فعالیت نظامی نداریم پس چرا امانع فعالیت های صلح آمیز ما می شوید؟ می‌گویند نگرانیم در آینده به این فعالیت گرایش پیدا کنید. اما این در حالی است که برخی کشورهایی که عضو آژانس نیستند سلاح هسته ای در اختیار دارند و آمریکایی‌ها به آنها کاری ندارند. رژیم صهیونیستی نه تنها عضو آژانس نیست بلکه اجازه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای خود را نمی‌دهد.

مهمان‌پرست‌ تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان را بهانه‌ای بیش ندانست و گفت: ما از تحریم خوشحال نیستیم ولی زمانی که ملت ما در برابر یک انتخاب قرار گیرند که استقلال کشور را حفظ کرده یا با تحریم روبرو شوند، ملت ما استقلال را انتخاب می‌کنند. در ۳۲ سال گذشته هر جا ما را تحریم کردند سرعت رشدمان بیشتر شده و در آن بخش خودکفا شده‌ایم و آمریکایی‌ها با تحریم سرعت پیشرفت ما را بیشتر کرده‌اند.

وی گفت: حال اگر نفت ما را تحریم کردند و ملت ما راه خود را ادامه داد کار دیگری نمی‌توانند انجام دهند و ما تلاش می‌کنیم از تحریم نفت برای کاهش وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی استفاده کنیم.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.