مهمان‌پرست: کشورهای غربی هر چه زودتر از منطقه ما به کشورهای‌شان بازگردند

۱۸م آذر ،

IMG_2800-1.jpg

دستیار ویژه وزیر خارجه ایران تاکید کرد تحریم‌ها و اقدامات غیرمنطقی غرب مانع از همکاری‌های مشترک کشورهای منطقه با یکدیگر نیست.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به پاکستان، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در کنفرانسی مطبوعاتی در کراچی که با استقبال نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد خاطرنشان کرد: تاریخ، فرهنگ و مذهب مشترک ایران و پاکستان ظرفیت‌های بزرگی برای همکاری میان دو کشور ایجاد کرده است. روابط سیاسی دو کشور در بالاترین سطوح است و تبادل هیات‌ها در سطوح عالی نشان‌دهنده اهمیت این روابط برای مقامات عالی دو کشور است.

او با اشاره به پروژه‌های مشترک اقتصادی در دست اجرا بین ایران و پاکستان اظهار کرد: دو کشور همسایه پروژه‌هایی را در زمینه واردات و صادرات گندم و انرژی در دست دارند. از جمله موضوع صادرات گاز و برق به پاکستان در دست بررسی و اجراست که ایران در این زمینه تعهدات خود را برای صدور گاز به پاکستان اجرایی کرده است. امیدواریم این پروژه به‌زودی نهایی شود.

مهمان‌پرست تبادل هیات‌های رسانه‌یی را از دیگر موضوعاتی دانست که میان دو کشور می‌تواند انجام شود و گفت: رسانه‌های دو کشور می‌توانند همکاری‌هایی را در دستور کار قرار دهند و از تولیدات یکدیگر برای معرفی و ارائه تصویر درست از ایران و پاکستان به ملت‌های خود استفاده کنند.

وی در پاسخ به پرسشی دربارهٔ ضرورت همکاری‌های رسانه‌یی میان دو کشور گفت: رسانه‌های غربی تصویر نادرستی از کشور ما ارائه می‌دهند. این تصویر وجود دارد که پاکستان کشوری درگیر با موضوع تروریسم است و مردم ایران نیز با تحریم‌های غیرمنطقی و غیرقانونی غرب از فعالیت‌های اجتماعی روزانه خود محروم شده‌اند. در حالی که این تصور درستی نیست. پاکستان ظرفیت‌های بزرگی برای توسعه و همکاری دارد و در ایران نیز پیشرفت‌های بسیار بسیاری در دستیابی به علوم و تکنولوژی‌های نوین داشته است.

دستیار ویژه وزیر خارجه ایران در پاسخ به پرسش دیگری دربارهٔ همکاری و گسترش تبادلات میان ایران و کشورهای همسایه با وجود تحریم‌های غرب علیه ایران نیز اظهار کرد: ایران ۱۵ کشور همسایه دارد که روابط عمیقی با آن‌ها دارد. مرزهای طولانی و سابقه دیرینه همکاری روابط با کشورهای همسایه را در پیوندی عمیق قرار داده است. در این شرایط آن چه غرب با عنوان تحریم مطرح می‌کند شبیه جوک است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اقدامات آمریکا برای فشار اقتصادی بر ایران نیز خاطرنشان کرد: شرکت‌های تجاری انتقادات بسیاری دربارهٔ این اقدامات که با اهداف سیاسی انجام می‌شود کرده‌اند و در واقع آمریکایی‌ها شرکت‌های رقیب خود را با انجام این تحریم‌ها محدود کرده‌اند. در حالی که ما کشورهای منطقه باید همکاری‌های منطقه‌یی را با یکدیگر گسترش دهیم. زیرا ما به امنیت و ثبات در کشورهای خود نیاز داریم.

او با بیان این که آمریکا تلاش می‌کند تحریم‌های سنگینی را علیه ایران به اجرا در آورد، به روابط تجاری ایران با بعضی کشورهای همسایه از جمله هند و چین اشاره و تاکید کرد: ما می‌توانیم اقدامات بسیاری را در دستور کار قرار دهیم و فشارهایی که آمریکا با همکاری کشورهای دیگر برای ما ایجاد کرده است را پشت سر بگذاریم. باید در این باره تصمیم بگیریم. زیرا روابط گسترده در مرحله اول به نفع خود کشورهاست.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌یی وزارت امور خارجه در ادامه کنفرانس مطبوعاتی خود در کراچی به اظهارات کلینوتن مبنی بر این که ۹ کشور می‌توانند همکاری‌های خود را با ایران ادامه دهند اشاره کرد و گفت: این بدان معنی است که این تحریم‌ها صرفا فشارهای سیاسی است. آن‌ها می‌خواهد فشارهای سنگینی به ملت ما وارد کنند تا با این رفتارهای غیرقانونی و غیرمنطقی ملت ما دست از حقوق خود در فعالیت صلح‌آمیز هسته‌یی بردارد. اما ما یاد گرفته‌ایم که می‌توانیم این شرایط را تغییر دهیم. این تحریم‌ها مانند جوک است. ما می‌توانیم از استقلال خود دفاع کنیم و در این مسیر با کشورهای دیگر همکاری کنیم.

مهمان‌پرست در پاسخ به پرسش دیگری در مورد خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نیز گفت: بهترین راه برای ایجاد امنیت در افغانستان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان است. زیرا آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی صرفا به دنبال ایجاد امنیت برای رژیم صهیونیستی می باشند. آن‌ها خواهان ایجاد تنش و اختلاف میان کشورهای منطقه می باشند.

وی تاکید کرد: ما آماده هستیم که در همکاری با کشورهای منطقه بحران‌ها را حل کنیم تا کشورهای‌مان به شرایط کامل امنیتی برسند. معتقدیم مردم افغانستان می‌توانند به خوبی کشور خود را اداره کنند و به رشد و توسعه افغانستان کمک کنند. کشورهای غربی را دعوت می‌کنیم که هر چه زودتر به کشورهای خود بازگردند و تنها در این صورت است که می‌توانیم به امنیت و ثبات برسیم.

خبرنگار دیگری در مورد سبب به تعویق افتادن سفر آصف علی زرداری به تهران پرسید که مهمان‌پرست پاسخ داد: وقتی در سطح بسیار بالایی رفت و آمد سیاسی میان دو کشور انجام می‌شود به معنای عالی بودن روابط است. در هفته قبل وزیر انرژی پاکستان سفری به تهران داشت و رییس‌جمهور ایران نیز به پاکستان آمده است که نشان می‌دهد روابط دو کشور در بهترین سطح خود قرار دارد. این سفر به سبب انجام هماهنگی‌هایی میان دو کشور به تعویق افتاده است و در صورت تعیین تاریخی تازهی برای آن این سفر انجام خواهد شد.

او در پاسخ به پرسش دیگری در مورد روابط ایران و عربستان نیز گفت: ما از همکاری با کشورهای مسلمان منطقه استقبال می‌کنیم و معتقدیم ریشه ناامنی‌ها و فعالیت‌های تروریستی در منطقه مربوط به رژیم صهیونیستی است. در منطقه دو گونه رفتار وجود دارد. اقداماتی که با هدف ایجاد صلح و ثبات انجام می‌شود و دیگر اقداماتی که برای تشدید ناامنی‌ها و انجام حمایت از اقدانات تروریستی صورت می‌گیرد.

مهمان‌پرست تاکید کرد: کشورهای منطقه باید هوشیار باشند که دچار فتنه‌هایی که آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی در منطقه ما ایجاد می‌کنند نشوند. باید از ظرفیت‌های خود استفاده کنیم. اگر کشورهای مسلمان با یکدیگر همکاری کنند سبب اتحاد مسلمانان می‌شوند و در واقع صلح و ثبات را در منطقه خود ایجاد کرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد تحریم‌های آمریکا علیه ایران با هدف ایجاد فشار به ایران برای اعمال سیاست‌های آمریکا نیز گفت: غرب باید رفتارش در قبال ایران و سایر کشورهای مستقل را تغییر دهد و به اراده ملت‌ها احترام بگدارد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان رسانه‌های خبری در این نشست در پایان کنفرانس مطبوعاتی، ضمن گفت‌وگو با مهمان‌پرست با او عکس یادگاری گرفتند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.