مهمترین دغدغه‌های دختران امروز

ازدواج و اشتغال، دغدغه‌های مهم دختران امروز


۱۸ سالش شده بود ولی به ازدواج فکر نمی‌کرد. می‌خواست ادامه تحصیل بدهد تا بتواند کار خوبی پیدا کند و پدر و مادرش به او افتخار کنند. مدرک کارشناسی اش را گرفت. کارشناسی ارشد را هم پشت سر گذاشت و در شرکتی مشغول کار شد ولی از کارش و حقوقش راضی نبود. آخر مهندس کشاورزی را چه به منشی‌گری شرکت دارویی! ۲۸ سالش شده بود، همکلاسی‌هایش یکی دو بچه قد و نیم‌قد داشتند ولی او هنوز ازدواج نکرده بود. او حالا ۳۲ ساله است و در حالی احساس تنهایی و ترس از تجرد همیشگی به سراغش می‌آید که نمی‌داند در مسیر زندگی، انتخاب او درست بود یا همکلاسی‌هایش که امروز خانه‌دار هستند؟

دخترانی مانند آرزو که تحصیلکرده و مجرد هستند، در جامعه ما کم نیستند. آنان با چالش‌هایی مانند افزایش سن ازدواج، ناتوانی در تهیه جهیزیه مفصل و اشتغال در شغل‌های نامناسب روبرو هستند.

سوسن صفاوردی، سخنگوی مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در گفت‌وگویی با ایسنا بیشترین چالش‌های دختران در زمینه ازدواج را فرهنگی دانست و اظهار می‌کند: اگرچه باید تمهیداتی از طرف نظام‌ها اندیشیده شود، ولی در بسیاری از موارد ریشه مشکلات ازدواج دختران، فرهنگی است و این مورد بیشتر از برنامه‌های منسجم و عوامل اقتصادی برای حمایت از دختران در ازدواج آنان نقش دارد.


ضرورت تغییر ارزش‌های مادی به ارزش‌های اخلاقی و معنوی در ازدواج دختران

وی بر ضرورت تغییر ارزش‌های مادی به ارزش‌های اخلاقی و معنوی در زمینه ازدواج دختران، تاکید می‌کند و می‌گوید: اگر این باورها اصلاح نشود، جوانان دچار مشکل می‌شوند. در نتیجه خانواده به عنوان هسته‌ اصلی جامعه و اجتماع نیز با چالش‌هایی روبرو می‌شود.


ملاک‌های ازدواج دختران و پسران تغییر کرده است

بهجت السادات شهرتاش، محقق و مدرس دانشگاه هم مشکل ازدواج دختران را چند بعدی می‌داند و معتقد است: ملاک‌های چندان درستی بر ازدواج دختران و پسران حاکم نیست و بسیاری از ملاک‌ها در حال حاضر تغییر کرده است. این در حالیست که پیش از این تجربه‌های واقعی و عینی گذشتگان نسل به نسل منتقل می‌شد، اما در حال حاضر این انتقال اتفاق نمی‌افتد.

او درباره افزایش سن ازدواج به دلیل تلاش دختر برای فراهم کردن جهیزیه‌ کامل می‌گوید: برخی از دختران فکر می‌کنند با افزایش مهریه می‌توانند زندگی بهتری داشته باشند و همین امر باعث می‌شود که آنان برای رسیدن به خواسته خود به فراهم کردن جهیزیه کامل توجه زیادی کنند. این در حالی است که مهریه زیاد تضمینی برای خوشبختی نیست.

به گزارش ایسنا، مهریه‌های بالایی که هیچ گاه برای دختران خوشبختی نیاورد؛ سبب شد که به دنبال خود هزینه‌های بالای جهیزیه را داشته باشد، در حالیکه توقع‌ خانواده‌ها و تاثیر تصمیم آنان بر زندگی دخترانشان به افزایش سن ازدواج دختران و به تبع آن پسران بیانجامد.

منیره نوبخت، عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان نیز عوامل مختلفی را در تسهیل امرازدواج یا مانع شدن از آن موثر می‌داند و معتقد است: این عوامل به طور کامل به فرهنگ، عرف اجتماع و اعتقادات و باورهای جامعه بستگی دارد و با توجه به گستردگی ایران، در نقاط مختلف کشور متفاوت است.

به گفته وی برخی از کارشناسان اصرار دارند که کاهش رغبت دختران به ازدواج را به عنوان یکی ازعوامل افزایش سن ازدواج نام ببرند. اما این مورد را به عنوان عامل اساسی در افزایش سن ازدواج نمی‌توان در نظر گرفت.

به گزارش ایسنا، اشتغال یکی دیگر ازمشکلات جوانان از جمله دختران است و اشتغال آنان در مشاغل نامناسب با تحصیلات عالیه از یک طرف و توقع‌های نامشروع برخی از کارفرمایان از دختران از طرف دیگر این مشکل را برای دختران دوچندان می‌کند.

اشتغال دختران مسئله‌ای فرهنگی است

صفاوردی سخنگوی مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اشتغال دختران را یک مسئله فرهنگی می‌داند و می‌افزاید: لازم است نحوه اشتغال این دسته از دختران بازنگری شود، چون بسیاری از دختران می‌توانند در قالب مشاغل خانگی و یا فعالیت‌هایی مانند تعاونی‌های زنان و انجمن‌ها اشتغال داشته باشند و لازم نیست که در شرکتی مشغول به کار شوند.

وی تاکید می‌کند: لازم است در این زمینه تمهیدات لازم اندیشیده و آموزش‌های لازم به دختران داده شود. البته در زمینه اشتغال دختران، بحث بیمه و تامین اجتماعی نیز مطرح می‌شود و در حال حاضر تلاش‌هایی برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن مشاغل خانگی شده است.

نوبخت هم به تبعات نارضایتی دختران از شغلشان اشاره می‌کند و هشدار می‌دهد: بسیاری از مواقع از توانمندی‌های خوب دختران در اجتماع به گونه‌ای مطلوب استفاده نمی‌شود و همین امر موجب کسالت آنان می‌شود. چرا که آنان در این شرایط از زندگی خود راضی نیستند و این نارضایتی ممکن است آنان را به ورطه‌هایی بکشاند و جامعه از توانمندی‌های آنان بی‌بهره بماند. این امر بسیار مهم است و باید مسئولان به آن به آن توجه جدی کنند.

او توقعات نامشروع برخی از کارفرمایان از دختران را موضوعات بسیار مهمی می‌داند و می‌گوید: ممکن است به برخی از دختران جویای کار پیشنهاداتی شود که در شأن دختران و جامعه اسلامی ما نباشد، بنابراین لازم است به این موضوع نیز توجه شود.

نوبخت به دیدگاه و عملکرد زنان متولی امور زنان و دختران اشاره و اظهارمی‌کند: بسیاری ازآنان به موضوعات ایده‌آلی مانند درصد مشارکت سیاسی زنان و حضور آنان در عرصه‌هایی مانند مجلس شورای اسلامی توجه دارند. این در حالیست که باید به شرایطی مثل وضعیت اشتغال دختران و میزان مطلوب بودن آن و آسیب‌هایی که آنان در عرصه کار ممکن است با آن روبرو هستند، بپردازند و به قدر کافی به این موضوعات نپرداخته‌اند.

 

ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.