مهمترین معضل والدین پرخاشگری کودکان است

۷فروردین ۱۳،

جعفر بای در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران وقایع تنش زا، جدایی پدر و مادر، تولد فرزند جدید، ملاحظه فیلم و صحنه های خشن و تحقیر در حضور دیگران را از دلایل پرخاشگری در کودک و نوجوان دانست و افزود: بروز پرخاشگری بیش از چند ماه و استمرار آن در کودکان گاه بدلیل بیماریهایی مانند بیش فعالی و سرع است.
وی با اشاره به اینکه محیط خانواده اولین مرکز یادگیری کودک است و بی ثباتی و مشاجره در نظام خانواده، زیاده روی در کنترل کودکان و نوجوانان، محدود و به تعویق انداختن امیال و خواهشهای آنان را از عوامل موثر در بروز پرخاشگری دانست و افزود: روابط خانوادگی در رشد هیجانی و عاطفی نوجوان موثر و تنبیه بدنی او را به فردی پرخاشگر تبدیل می‌کند.
بای تاکید کرد: یاد دادن اعتماد به نفس در کاهش پرخاشگری کودکان موثر است و دخالت های بی مورد والدین در حریم خصوصی فرزندان پرخاشگری را در آنان افزایش می‌دهد.
وی ادامه داد: پرخاشگری می‌تواند به عنوان ابزاری در جهت ضرب و جرح و وارد ساختن در دو رنج و نیز دست یابی به اهداف گوناگون مانند پاداش مادی از سوی کودک و نوجوان مورد استفاده قرار گیرد.
بای با اشاره به بیش تر بودن پرخاشگری در پسرها نسبت به دختران افزود: انتظار رفتار پرخاشگرانه و تشویق تلویحی آنان به این امر در غالب فرهنگ ما دیده می‌شود.
وی خشونت در کودکان و نوجوانان را اعتراض به وضع موجود دانست و اظهار داشت: رویارویی انسان در تعارض با محطیو مواجه شدن با تنش و چالها، سبب تلاش در جهت حذف موانع می‌شود و عدم تحقق آنمنجر به بروز ناکافی و در نتیجه خشونت خواهد شد.
بای سرزنش و نکوهش والدین در کودکی را در بروز پرخاشگری و فراتر از ان شکستن هنجارها و بزهکاری موثر دانست و افزود: دعواها و بدرفتاری های والدین و همانند سازی فرزندان با آنان زمینه ساز خشونت در کودکان و تداوم آن در بزرگسالی می‌شود.
وی بروز رفتارهای پرخاشگرانه و پشیمانی بلافاصله را از دلایل اضطراب در کودکان دانست و اظهار داشت: در برخی مواقع پرخاشگری ابزاری در جهت کاهش اضطراب و نشانه‌ای از افسردگی است که در این حالت بررسی شرایط زندگی کودک و اطلاع از نگرانی دروانی او ضروری است.
بای با اشاره به نقش ناکافی و اضطراب در بروز پرخاشگری اولین گام در درمان پرخاشگری را شناسائی نوع پرخاشگری و رفع علل ان دانست و افزود: بهبود پرخاشگری در کودکانی که الگوپذیری عامل این رفتار است از طریق کاهش پرخاشگری الگو و آموزش تمرینات دیگر به او خواهد بود.
وی هوش هیجانی و یا مدیریت در کنترل هیجانات در کودکان را از عوامل موثر در کاهش پرخاشگری دانست و افزود: برخورداری از هوش هیجانی کمتر سبب عدم مهارت در مدیریت عواطف و احساسات و در نتیجه بر هم خوردن تعادل روانی و آمادگی در جهت خشونت می‌شود.
بای ادامه داد: پیشگیری از ذاتی شدن پرخاشگری عصبیت‌های بعدی و احساس ناامنی در کودکان را کاهش و مقابله جویی و مخالفت با کودکان؛ لج بازی را در آنان افزایش می‌دهد.
این روانشناس در پایان خاطرنشان کرد: یاد دادن اعتماد به نفس به حداقل رساندن الگوهای مخرب و منفی، شنایایی و نظارت بیشتر بر محرکهای محیطی مانند فیلم‌ها، بازیهای رایانه ای و صحنه های خشن در کاهش پرخاشگری موثر است./جم


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.