مهمترین آسیبهای لباسهای نانویی/ آلودگی‌های یک جوراب نانونقره

این مطلب در تاریخ یکشنبه ۱۴ آبان به نقل از منبع ذکر شده در پورتال خبری ممتاز نیوز درج گردیده است

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از خبر گزاری مهر، ریکارد آرویدسون می گوید: اگر هر کس سالانه یک جفت جوراب نانونقره دار بخرد، غلظت نقره در لجن نیروگاه های تصفیه آب و فاضلاب دو برابر می گردد.

وی افزود: اگر این لجن به عنوان کود استفاده شود، این نقره سبب آسیب دیدگی طولانی مدت زمین های کشاروزی خواهد شد.

وی در پایان نامه دکتری خود شیوه نوینی برای ارزیابی خطر نانومواد ارائه نموده و همچنین این شیوه را بر روی نانوذرات خاصی مانند نانوذرات نقره آزموده است.

نانوذرات نقره، تاثیرات ضد باکتریایی دارند و در محصولات مصرفی گستره ای مانند استفاده در لباس کار برای از بین بردن بوی عرق مصرف می شوند.

زمانی که لباس ها شسته می شوند نانوذرات آزاد شده و از طریق فاضلاب وارد نیروگاه های تصفیه آب می شوند. این ذرات، یونهای نقره را آزاد می نمایند که در این نیروگاه ها و یا در طبیعت تجزیه نمی شوند و البته همین یونهای نقره برای بسیاری از ریزموجودات سمی می باشند.

آرویدسون تاکید نمود: پوشاک در حال حاضر یک منبع بزرگ انتشار یافتن نانونقره محسوب می گردد و اگر استفاده فزاینده از نانونقره در پوشاک همچنان ادامه یابد عواقب آن برای محیط زیست می تواند بسیار وخیم و شدید باشد.

به گفته وی به عنوان مثال، اگر از لجن نیروگاه های تصفیه آب و فاضلاب به عنوان کود استفاده شود، این نقره می تواند خاک را آلوده کند و درنتیجه آسیب های بلندمدتی را به اکوسیستم خاک وارد می آورد.

بر اساس اظهارات این پژوهشگرا اصولا از لجن به عنوان کود خاکی برای احیای فسفر در زمین های کشاورزی استفاده می گردد و با توجه به کمبود فسفر اگر این کودهای آلوده به نقره در خاک استفاده شود میزان فسفر خاک همچنان بسیار اندک باقی می ماند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.