مهمترین تهدید امروز ما شکل گیری احزاب فاشیست و نئونازیست است/ سفر مرکل به یونان

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روزنامه آلمانی “تاگس اشپیگل”، “آنتونیس ساماراس” نخست وزیر یونان درباره تاثیرات بیکاری در کشورش هشدار داده و اظهار داشت که دموکراسی یونان در برابر بزرگترین چالش خود قرار گرفته است.

وی همچنین درباره عواقب بدتر شدن شرایط اجتماعی و اقتصادی در کشورش هشدار داده و شرایط یونان را با جمهوری وایمار در آلمان قابل مقایسه دانست.

نخست وزیر یونان که در گفتگو با روزنامه “هندلز بلات” سخن می گفت همچنین خاطر نشان کرد: اتحاد و یکپارچگی جامعه یونان به واسطه بیکاری روزافزون به خطر افتاده است و چنین شرایطی در اواخر جمهوری وایمار در آلمان دیده می شد.

لازم به ذکر است که جمهوری وایمار پس از فروپاشی نظام سلطنتی و فرار ویلهم دوم به هلند در پایان جنگ جهانی اول به عنوان نخستین دولت دموکراتیک در کشور آلمان تاسیس شد. اما عمر طولانی نداشت و در سال ۱۹۲۹ هم‌زمان با بحران اقتصادی جهانی، کمک‌های خارجی به این کشور طع شد. بسیاری از صنایع به تعطیلی کشیده شدند و تورم به نحو فزاینده‌ای افزایش یافت.

هم‌زمان با این رخدادها، نارضایتی عمومی افزایش یافت. با توجه به این‌که شرایط سنگین عهدنامه ورسای، تورم جهانی و قطع کمک‌های هنگفت آمریکا در اواخر جمهوری وایمار،عرصه را بر طبقهٔ متوسط تنگ کرد و باعث بیکاری و فقر خیل عظیمی از مردم شد، در سال ۱۹۳۲ لیبرالیسم وایماری برای اکثر جوانان مرده بود.

در سال ۱۹۲۱ این نارضایتی‌ها از حد اظهار عقاید فراتر رفت. ارتسبرگر، امضا کنندهٔ قرارداد ورسای و پس از او، راتناو، وزیر امور خارجه آلمان ترور شدند. با به قدرت رسیدن هیتلر در ۱۹۳۳ عمر کوتاه جمهوری وایمار به پایان رسید.

ساماراس در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: جامعه ما به وسیله چیزی که هرگز در آن وجود نداشته است تهدید می شود و آن عبارت است از تشدید راست افراطی و می توان گفت احزاب فاشیست و نئونازیست.

وی همچنین اظهار داشت که اگر دولت وی شکست بخورد ما انتظار هرج و مرج را خواهیم داشت. خیلی ها که این دولت به معنای آخرین شانس یونان است.

نخست وزیر یونان افزود: کشور من برای قربانی شدن آماده است؛ ما در عرض پنج سال بیش از یک سوم استانداردهای زندگی خود را از دست داده ایم و دندانهای خود را به هم می فشاریم.

وی در ادامه با اشاره به فشار زیادی که در چنین شرایطی به مردم کشورش وارد می شود همچنین گفت: بسیاری از جوانان در کشور ما بیکار هستند، فقر افزایش پیدا کرده و همواره انسانهای بیشتری باید برای خوردن یک وعده غذای گرم به کلیساها و سازمانهای کمکی مراجعه کنند.

ساماراس همچنین دیدار مرکل از یونان که قرار است در هفته آینده برگزار شود را بسیار مهم و تاثیر گذار ارزیابی کرد.
 
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.