مهمترین توصیه های غذایی برای پیشگیری از سرطان پروستات

به گزارش خبرگزاری مهر، در کشورهای آمریکای شمالی از هر شش مرد یک نفر از سرطان پروستات رنج می برد اما این سرطان با داشتن برنامه غذایی مناسب قابل پیشگیری خواهد بود.

به عقیده محققان تشخیص به موقع این بیماری بسیار حائز اهمیت است و زمانی که این بیماری زود تشخیص داده شود به راحتی نیز قابل درمان است اما در بیشتر موارد زمانی سرطان پروستات تشخیص داده می شود که بیماری به اعضای دیگر پیشرفت کرده است. برای پیشگیری از این مشکل پزشکان به مردان بالای ۵۰ سال توصیه می کنند که به طور مرتب آزمایش خون و تست بدهند اما در اوایل این بیماری شانس درمان آن بسیار بالا است.

 

متخصصان و محققان حوزه تغذیه به این نتیجه رسیده اند که تغذیه نقش موثر و پیشگیرانه ای در سلامت پروستات دارد و می تواند مردها را ازآسیب این بیماری در امان بدارد.

 

مصرف سبزیجات خانواده کلمها مثل بروکلی، گل کلم و غیره سرشار از ترکیباتی به نام ایزوتیوسیانات هستند که تأثیر مثبتی روی سلامتی افراد دارد. این سبزیجات همچنین حاوی آنتی اکسیدانها که با سرطان مبارزه می کند.

 

ماهیها و روغنهای گیاهی سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ هستند که خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهند.

 

ویتامین E تاثیر زیادی در افزایش سلامت پروستات و مقابله با سرطان آن دارد. روغنهای گیاهی، مارگارین، گردو، دانهها و مغزهای روغنی، جوانه گندم و غلات کامل منابع خوب ویتامین E محسوب می شوند.


غلات سرشار از فیبرها، سلنیوم، ویتامین E و عناصر فیتوشیمیک هستند که نقش موثری در پیشگیری از سرطان پروستات ایفا می کنند.


لیکوپن عنصری است که در گوجه فرنگی، گریپفروت صورتی و هندوانه به وفور وجود دارد.

 

نتایج پژوهشی که برروی ۴۸۰۰۰ مرد انجام شد، نشان می دهد که لیکوپن خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد و گوجه فرنگی پخته شده حاوی لیکوپن بیشتری است.

 

سلنیوم یکی از املاح معدنی طبیعی است که نقش پیشگیرانه ای در برابر سرطان پروستات ایفا می کند. این آنتی اکسیدان مفید در گردو به خصوص گردوی برزیلی، غذاهای دریایی، ماهی، سبوس گندم، جوانهی گندم، جو دو سر و برنج قهوهای وجود دارد.

 

محصولات تهیه شده از سویا از هیپرتروفی پروستات پیشگیری کرده و باعث کاهش سرعت رشد تومورهای سرطانی می شوند. این خاصیت سویا مربوط به ایزوفلاون های موجود در آن است. این عنصر گیاهی باعث کاهش ترشح هورمونهای مردانهای میشود که به رشد بی رویهی بافتهای پروستاتی منجر می شود.

 

مردانی که از هیپرتروفی پروستات رنج می برند باید آب و نوشیدنیهای غیرالکلی زیادی بنوشند تا مثانه آنها تمیز شود. 

 

کاهش مصرف قهوه، نوشیدن مایعات سالم مثل آب میوه های طبیعی به خصوص آب انار و چای سبز تاثیر بسزایی در کاهش ابتلا به این بیماری ایفا می کند.


از مصرف غذاهای تند همچنین الکل، کافئین و ترکیباتی که باعث تحریک مجاری ادراری می شوند نیز بایستی پرهیز کرد.

 

گوشتهای قرمز سرشار از چربیهای حیوانی هستند. مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز و چاقی بی ارتباط با مشکلات مربوط به پروستات نیست. کاهش مصرف گوشت به لاغری نیز کمک کرده و خطر سرطان پروستات را کاهش می دهد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.